• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۸-۱۷
  • شناسه خبر: 20113

واحدهای تولیدی مکلف به ایجاد واحد تحقیق و توسعه هستند

پیام ملّت-رئیس اداره آموزش،پژوهش وفناوری سازمان صمت استان زنجان گفت:همه واحدهای مجوزدار۵۰ نفربه بالاازسال۹۴وهمه واحدهای تولیدی ازسال ۹۷مکلف به ایجادواحد تحقیق وتوسعه شده اند منتهی مانمی توانیم واحدهای تولیدی را اجبارکنیم ...

حسین نهاوندی در گفت و گو با « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص لزوم ایجاد واحد تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی گفت: این واحد جهت مشاوره به واحد تولیدی و ارتباط با دانشگاه برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی ایجاد می شود که متاسفانه برخی واحدها به دلایل مختلف از آن سرباز می زنند واحد (R& D) در دل واحد صنعتی ایجاد می شود و قرار نیست یک اتاق و جای جدا در واحد صنعتی برای آن درست کنند در خیلی از موارد (R& D) در قالب یک آزمایشگاه است. در واحدهای بزرگتر ۸ نفر یا بیشتر و در واحدهای کوچکتر یک الی دونفر در واحد تحقیق وتوسعه مشغول اند، ولی بعضی واحدهاآنقدر گرفتار هستند که دنبال این مسائل نیستند و به هر نحوی فقط به فکر این هستند تولید را با همان روش ادامه دهند.

وی گفت: در تحقیق و توسعه واحدها، فقط موضوع مجوز نیست بلکه واحدها علاوه بر بهره مندی از مشاوره از امتیازات خاصی از جمله بخشودگی ۱۰ درصدی مالیاتی و تسهیلات ۶ درصدی بهره مند می شوند.در حال حاضر پیگیر پرونده هایی هستیم که مجوز (R& D)آن ها را صادر کنیم ،چندین پیشنهاد هم به وزارت صمت داده ایم در خصوص جدی تر شدن موضوع تحقیق و توسعه در واحدها که آنها را مکلف به ایجاد این واحد ها بکند ولی متاسفانه ابزاری برای فشار نداریم .

وی تاکید کرد: برخی واحدها فکر می کنند این مشاوره ها هزینه هایی برای آنها خواهد داشت اما باید تاکید کنم که ایجاد واحد تحقیق و توسعه هیچ هزینه ای برای واحد های تولیدی و صنعتی ندارد و تمامی هزینه های آن توسط دانشگاه و یا سازمان صمت پرداخت می شود.به دنبال این هستیم که در ۶ ماهه دوم سال ایجاد واحد تحقیق و توسعه واحدهای کوچک با اشتغال ۲۰ نفر را جدی تر دنبال کنیم.

نهاوندی گفت: از سال ۹۴ که ۳۴ مجوز (R& D) صادر شده تا الان به بیش از صد و سی مورد رسیده است . واحدهایی هم داشته ایم که تحقیق و توسعه داشته اند ولی چون بانک اطلاعاتی نداشته اند جایی ثبت نشده است . نهاوندی گفت : پرونده های (R& D) با امضای وزیر صنعت صادر می شود که وقتی ما مدارک این بنگاه ها را برای صدور پروانه به وزارتخانه ارسال می کنیم ،این بنگاه ها به سیستم (R& D) کشوری متصل می شوند که باعث اتصال واحدهای مرتبط به همدیگر می شود.

رئیس اداره آموزش و فناوری سازمان صنعت ،معدن و تجارت استنان زنجان درتشریح پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا واحدهای تولیدی از ایجاد واحد تحقیق و توسعه در بنگاه خود سرباز می زنند گفت: همانطور که گفتم برخی از واحد ها آنقدر گرفتار مسائل مالی و سرپا نگه داشتن واحد خود هستند که فکر می کنند این امر هزینه اضافی برای آنها خواهد داشت . برخی واحد ها هم احتمالا مجوزهای قانونی برای فعالیت ندارند و به همین دلیل از بازرسی واحد تحقیق و توسعه فرار می کنند در مواردی که برای بازرسی به برخی واحدهای تولیدی رفته بویدیم مشاهده شد که این واحد ها هم از لحاظ بهداشت محصولات تولیدی و هم از لحاظ به کارگیری نیروی کار مناسب در آن واحد تخلف می کرده اند که همان هم منجر به پلمپ آن واحد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست