• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۹-۲۳
  • شناسه خبر: 36070

معرفی استان زنجان جزو استان‌های عصبانی‌ کشور چندان جنبه علمی ندارد/ ساختار سنتی و وضعیت اقلیمی زنجان می‌تواند زمینه‌ساز بروز خشونت شود

ساختار سنتی زنجان، فرهنگ و وضعیت اقلیمی و اقتصادی این شهر از دلایلی است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز خشونت شود همچنین فرهنگ سنتی که بسیار سفت و سخت در زنجان اجرا می‌شود، می‌تواند در بروز خشونت تاثیر بگذارد.

یوسف بیانلو، جامعه شناس و محقق در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص قرار گرفتن استان زنجان جزو استان‌های عصبانی کشور اظهار کرد: همانطور که در دهه ۹۰ شاهد بودیم که بدون هیچ تحقیقات دقیق و رسمی جامعه شناختی، استان زنجان به عنوان شادترین استان زنجان معرفی شد، به نظر می‌رسد معرفی استان زنجان جزو استان‌های عصبانی‌ کشور نیز چندان جنبه علمی نداشته باشد.باید به منابع انتشار این اخبار بسیار دقت کرد و دید که آیا این اطلاعات بر اساس مقالات علمی مطرح می‌شود یا خیر؟

بیانلو گفت: اگر فرض کنیم که از نظر جامعه شناختی و روانشناسی اجتماعی؛ شواهد و قرائن بر صحت این موضوع تاکید دارند و بر اساس آمارهای موجود می‌توان به احتمال صحیح بودن این موضوع نیز گریزهایی زد،گروه‌های سنی مختلف و نحوه زندگی افرادی که در زنجان زندگی می‌کنند را می‌توان به لحاظ عصبانیت، عدم کنترل احساسات و متعادل سازی احساسات درونیشان بررسی کرد.

وی افزود: ساختار سنتی زنجان، فرهنگ و وضعیت اقلیمی و اقتصادی این شهر از دلایلی است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز خشونت شود و در موقعیت‌های مختلف، موجب برخوردهای هیجانی و احساسی  شود.

بیانلو گفت: پذیرش این موضوع که نزاع و درگیری در استان بالاست، دور از انتظار نیست. این آمار با استان‌های دیگر قابل مقایسه است. برای مثال استان‌های مرکزی کشور مردمی خونگرم تر و صبورتر هستند که  مقاومت بالایی هم دارند، اما استان‌های سردسیر به خاطر اقلیم و آب و هوا و یک سری موضوعات فرهنگی و سنتی  ممکن است افراد خشونت بالاتری داشته باشند و آمار ها هم این  موضوع را نشان می‌دهد، چنانچه که  در حوزه خشونت و آزارهای خانگی و کودک آزاری و همسر آزاری متاسفانه آمارها  در استان‌های شمالغرب  بالاست.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل خشونت در بین افراد این است که آدم‌ها در موقعیت‌های خاص نمی‌توانند احساسات خود راکنترل کنند و واکنش آن‌ها در قالب خشم  بروز کرده و موجب نزاع و درگیری می‌شود گفت: در نهایت  خشونت از سطح زبانی و مواردی مثل فحاشی به سطح فیزیکی می‌رسد. این موضوعات معمولا دلایل روانشناختی دارد که بیشتر ریشه‌ روانشناختی فردی و در سطح وسیعتر روانشناختی اجتماعی دارد.

بیانلو گفت: با این وجود حتما باید کارهای علمی و تحقیقاتی در این زمینه صورت بگیرد تا بتوان بر اساس  استناد به این تحقیقات در این زمینه اظهار نظر کرد. ضمن اینکه قطعا در این زمینه نمی‌توان یک موضوع را عامل اصلی بروز خشونت داشت و قطعا زنجیره ای از دلایل در این زمینه تاثیرگذار هستند.

این جامعه شناس یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در این زمینه را وضعیت بد اقتصادی افراد در جامعه دانست و اظهار کرد: مشکلات اقتصادی از دلایل دیگری است که می‌تواند در بروز خشم اثرگذار باشد با این وجود نمی‌توان وضعیت اقتصادی را در این زمینه تنها عامل دانست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست