• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۹-۲۹
  • شناسه خبر: 36168

افزایش ۱۳درصدی جمیعت کل و بز در منطقه خرمنه سر طارم در سرشماری جدید/ بروز مشکل جدی در مدیریت مناطق حفاظت شده زنجان در صورت تشدید کمبود نیروی انسانی

کل و بز از گونه های شاخص جانوری منطقه شکار ممنوع خرمنه سر است و امسال جمیعت کل و بز در منطقه خرمنه سر نسبت به پارسال افزایش خوبی داشته که ناشی از شرایط مناسب حاکم بر منطقه است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محمدرضا یافتیان، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان از مشاهده و سرشماری تعداد ۹۲۱ راس کل و بز در منطقه شکار ممنوع خرمنه سر شهرستان طارم، خبرداد و گفت: این تعداد در مقایسه با سال قبل افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

یافتیان گفت: تعداد کل و بز استان در سال ۱۴۰۰، ۸۱۴ راس بود که در سال جاری شاهد افزایش تعداد آنها هستیم.

وی افزود: این سرشماری از روز دوشنبه ۲۷ آذر به مدت ۲ روز با حضور ۲۵ نفر از کارشناسان، محیطبانان و دوستداران طبیعت زنجان در این منطقه انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: کل و بز از گونه های شاخص جانوری منطقه شکار ممنوع خرمنه سر است و امسال جمیعت کل و بز در منطقه خرمنه سر نسبت به پارسال افزایش خوبی داشته که ناشی از شرایط مناسب حاکم بر منطقه است.

وی با باین اینکه این سرشماری با وجود محدودیت در نیروی محیطبان انجام گرفته است افزود: در صورت تشدید کمبود نیروهای انسانی، مدیریت مناطق حفاظت شده با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

یافتیان با اشاره به اینکه در سال‌های ۹۰، ۹۳ و ۹۵ همکاران این منطقه از یک گونه منحصر به فرد پلنگ، مستندسازی، فیلم و عکس تهیه کرده‌اند، گفت: در سرشماری اخیر حداقل ۲۰ مورد از نشانه‌های حضور پلنگ در این منطقه مشاهده شده است.

 لازم به ذکر است سال ۹۴ جمعیت کل و بز منطقه شکار ممنوع خرمنه سر که وسعت آن ۷۸ هزار هکتار است، قریب ۵۴۰ راس بود که بر اثر شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۱۲۶ راس از این گونه جانوری با ارزش تلف شدند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست