• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۰
  • شناسه خبر: 13855

در ایام کرونایی باید مرغ، گوشت، تخم مرغ و ماهی بسته بندی شده تهیه شود/کشتار سالانه بیش از ۲۰ میلیون قطعه طیور در استان زنجان

پیام ملّت– مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان این که یک کشتارگاه صنعتی در استان دارای سه امکان کشتار بوقلمون، مرغ و بلدرچین است گفت: سرمایه گذاری در این زمینه اشتغال و ظرفیت خدماتی خوبی را در استان زنجان ایجاد نم ...

پیام ملّت– مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با بیان این که یک کشتارگاه صنعتی در استان دارای سه امکان کشتار بوقلمون، مرغ و بلدرچین است گفت: سرمایه گذاری در این زمینه اشتغال و ظرفیت خدماتی خوبی را در استان زنجان ایجاد نموده است که کشتار سالانه بیش از ۲۰ میلیون قطعه طیور را موجب شده است.

محمد باقر حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: این کشتارگاه ها نه تنها گوشت داخل استان را تامین می کنند بلکه به سایر استان ها از جمله تهران و البرز نیز خدمات می دهند.

وی با تاکید بر این که در ایام کرونایی باید توصیه های بهداشتی کاملا جدی گرفته شود اظهار داشت: مردم در هنگام خرید مرغ اقدام به خارج کردن از بسته بندی و قطعه سازی آن در محل خرید نکنند زیرا رفت و آمد مردم به محل های عرضه بالا است و ممکن است لوازم استفاده شده آلودگی به ویروس کرونا را داشته باشند و از این نظر محیط امن نباشد پس بهتر این است که قطعه قطعه کردن مرغ را در منزل با رعایت نکات بهداشتی انجام دهند.

وی تاکید کرد: توصیه ما به مردم این است که در شرایط کنونی مرغ، تخم مرغ، ماهی و گوشت را حتما به صورت بسته بندی شده تهیه نموده و استفاده نمایند؛ زیرا در کارخانجات قطعه بندی، بسته بندی و کشتارگاه تمام نکات بهداشتی و ایمنی رعایت می شود تا احتمال انتقال آلودگی به صورت مکانیکی از کارگران آلوده به گوشت وجود نداشته باشد.

حاج کاظمی خاطر نشان کرد: گوشت عاری از آلودگی کرونا ویروس است و نگرانی از این بابت وجود ندارد اما ممکن است این ویروس در زمان حمل و نقل و هنگام عرضه روی بسته بندی مستقرشود که میتوان آن را در منزل با استفاده از مواد ضدعفونی کننده یا ریختن آب جوش بر روی بسته بندی که بهترین ضد عفونی کننده است، گند زدایی کرد زیرا آب جوش می تواند در عرض مدت زمان کوتاه بسیاری از آلودگی ها را از بین ببرد، اما بایستی با دقت و مراقبت این کار را انجام گیرد تا منجر به ایجاد حوادث سوختگی نشود.

حاج کاظمی با بیان این که ۷ کشتارگاه مرغ و دام در استان وجود دارد اظهار داشت: پنج کشتارگاه صنعتی طیور، یک کشتار گاه صنعتی دام و یک کشتارگاه نیمه صنعتی دام در سطح استان در حال فعالیت هستند که تعدادی از این کشتارگاه های طیور خط دو کشتار را دارند که می توانند به صورت اتوماتیک و توسط دستگاه هایی که له صورت متوالی قرار گرفته اند، اعماء و احشاء درون مرغ را تخلیه نمایند و بدون دخالت دست انسان مرغ تمیزی را استحصال کنند.

به گفته وی یک کشتارگاه صنعتی در استان دارای سه امکان کشتار بوقلمون، مرغ و بلدرچین است به طوری که در این کشتارگاه خط ها به نحوی تعبیه شده اند که در یک خط کشتار مرغ و در خط دیگر کشتار بوقلمون و بلدرچین انجام می گیرد.سرمایه گذاری در این زمینه اشتغال و ظرفیت خدماتی خوبی را در استان ایجاد نموده است که کشتار سالانه بیش از ۲۰ میلیون قطعه طیور از جمله این خدمات است، این کشتارگاه ها نه تنها گوشت داخل استان را تامین می کنند بلکه به سایر استان ها از جمله تهران و البرز نیز خدمات می دهند.

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به این که زمان حاضر فصل کاری واکسیناسیون دام در سطح استان به خصوص در ارتباط با نشخوارکنندگان کوچک است و فصل محدودی برای این امر وجود دارد خاطر نشان کرد: بعد از سال نو در سطح روستاها، دامداری های سنتی، صنعتی امر واکسیناسیون علیه بیمار های واگیردار دامی توسط بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در حال انجام است و این واکسیناسیون در حال حاضر عمدتا در رابطه با آبله، تب برفکی و شاربن انجام می گیرد.

وی با اشاره به این که پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام و نیز فعالیت های درمانی تعطیل پذیر نیست، تاکید کرد: فعالیت تمامی واحدهای خدماتی دامپزشکی اعم از مطب، داروخانه‌ها، کلینیک‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز واکسیناسیون در ایام قرنطینه محدودیت ندارد.

حاج کاظمی افزود: اقدامات دامپزشکان با لحاظ شرایط بهداشت فردی انجام شده و خود دامپزشکان نیز در نحوه رعایت مسائل پیشگیرانه صاحب نظر و آگاه هستند؛ بنابراین با لحاظ شرایط بهداشت فردی و در صورت ضرورت استفاده از ملزوماتی مثل دستکش، ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده همراه، کار خود را انجام داده و مراقبت های لازم را جهت بهداشت خود، دامدار و دام مد نظر قرار دارند.

مدیرکل دامپرشکی استان زنجان ابراز داشت: بی‌شک خدمات دامپزشکی در جهت تقویت بهداشت عمومی جامعه است و اگر وجود نداشته باشد بیماری‌های مشترک شیوع می‌یابد.

وی با تاکید بر اینکه تب برفکی از بیماری های فوق العاده مسری در بین دام ها است تصریح کرد: اگر دامداران بی توجهی کنند و زمان واکسیناسیون علیه تب برفکی بگذرد و دام دچار بیماری شود کنترل آن دشوار است، از دامداران (به خصوص صنعتی) درخواست می شود با مراجعه به مراکز واکسیناسیون خصوصی نسبت به درخواست واکسن و واکسیناسیون اقدام نمایند، چرا که واکسن به اندازه کافی در دسترس هست و مراکز فوق آمادگی دارند که بر اساس تعرفه های مصوب خدمات مناسب را ارایه نمایند./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست