• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۱-۲۱
  • شناسه خبر: 13906

مدیر فرودگاه زنجان:شیوع کرونا فرودگاه زنجان را غیر فعال کرده است/ ظرفیت مغفول مانده فرودگاه زنجان

پیام ملّت– مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به این که شیوع بیماری کرونا یکی از دلایل تعطیل شدن پرواز ها از زنجان به مشهد است گفت: تمام زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی فرودگاه زنجان کامل است و می‌تواند روزانه تا ۲۰ ...

پیام ملّت– مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به این که شیوع بیماری کرونا یکی از دلایل تعطیل شدن پرواز ها از زنجان به مشهد است گفت: تمام زیرساخت و تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی فرودگاه زنجان کامل است و می‌تواند روزانه تا ۲۰ پرواز برای هر مقصدی از استان داشته باشد اما از ظرفیت این فرودگاه استقبالی نمی شود.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» فرودگاه زنجان در جاده قدیم زنجان به اردبیل و ۱۵ کیلومتری شمال‌غربی زنجان قرار دارد که به عنوان یک ظرفیت مهم نقش بسزایی در توسعه همه جانبه استان دارد و می‌تواند یکی از فرودگاه‌های فعال کشور از نوع داخلی باشد.

این فرودگاه یکی از مجهزترین فرودگاه‌های هم‌سطح خود در کشور محسوب می‌شود که مجموعه‌های مورد نیاز یک فرودگاه مرز هوایی و تجهیزات مورد نیاز را داراست، استارت عملیات اجرایی این فرودگاه در سال ۶۹ زده شده است و در سال ۷۹ مورد افتتاح قرار گرفته، از سال ۱۳۹۰ نیز شروع به فعالیت کرده است.

با این که پویایی و توسعه فرودگاه‌ها نقش تاثیرگذاری بر رونق اقتصادی، رشد و توسعه بخش‌های مختلف از جمله جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد اما جهت ادامه فعالیت نیازمند حمایت مردم، بخش خصوصی و توجه هرچه بیش‌تر مسئولان امر استانی است ولی آن‌طور که باید از ظرفیت فرودگاه زنجان استفاده نمی‌شود و بستر آماده شده فرودگاه هنوز مغفول مانده است، زیرا پروازهای چندانی از لحاظ زیارتی و گردشگری از این فرودگاه انجام نمی‌گیرد در این بین مردم نیز استقبال چندانی برای مسافرت‌های هوایی از زنجان ندارند در صورتی که با پروازهای مکرر از فرودگاه از لحاظ مسافربری، گردشگری و باربری، می‌توانست در جذب موارد مذکور موثر بوده و درآمدزایی برای استان داشته باشد.

محمد قاسمی،مدیر فرودگاه زنجان،در گفت و گو با «خبرنگار پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که در اسفند ماه گذشته دو پرواز به مشهد از فرودگاه زنجان انجام گرفت و از ۸ اسفند پروازهای مشهد باطل شده اظهار داشت: شیوع بیماری کرونا موجب شد تا پروازی در ایام انتهایی روزهای اسفند ماه و فروردین سال جاری انجام نگیرد.

وی افزود: در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کرونا در کشور مردم زنجان چندان استقبالی برای مسافرت و پرواز نکردند از سویی دیگر بعد از مدتی که این بیماری در کشور فراگیر شد ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در کشور مسافرت ها را ممنوع اعلام کرد که عوامل مذکور در نهایت موجب قطع پرواز ها از زنجان شد و با شرایط موجود این وضعیت فعلا ادامه دار است.

قاسمی با بیان این که نه تنها از ظرفیت فرودگاه زنجان در حال حاضر استفاده ای نمی شود بلکه تمام فرودگاه ها در سطح کشور با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند اظهار داشت: در این روز های کرونایی فرودگاه های متوسط نیز یا پرواز مسافری ندارند یا فقط محدود به پرواز تهران هستند، به علت این که استان زنجان نیز فاصله کمتری با تهران دارد، برقراری پرواز های تهران علیرغم مذاکره با شرکت های هواپیمایی به سرانجام نرسید.

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به این که از ظرفیت فرودگاه هایی همچون فرودگاه زنجان می توان برای کارهای تجاری همچون جابه جایی بار استفاده کرد عنوان کرد: متاسفانه بخش خصوصی استان از این ظرفیت استفاده لازم را نمی برد و استقبالی از این موضوع نیز انجام نمی گیرد.

وی خاطر نشان کرد: طی سال گذشته که به دلیل مسائلی که در کشور وجود داشت و واردات گوشت به کشور و استان به سختی انجام میگرفت با این که یک شرکت خصوصی اعلام آمادگی کرد و جلساتی با حضور استاندار نیز تشکیل شد اما بعد از مدتی شرکت خصوصی پیگیری لازم را انجام نداد.

به گفته قاسمی همچنین می توان از ظرفیت فرودگاه زنجان برای واردات اقلام تجاری و صادرات برخی از اقلام خاصی که پتانسیل این استان است استفاده کرد که انجام این امر به استقبال بخش خصوصی، اتاق بازرگانی و سازمان صمت دارد زیرا بستر به طور کامل فراهم است، فرودگاه عملیاتی کامل است و امکان سرویس هر گونه پروازی فراهم است.

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به این که در زمان پروازهای حج هواپیماهای بزرگ همانند ایرباس ۳۰۰، ۳۴۰ و … در فرودگاه زنجان نشست و برخاست دارند، مشکلی و محدودیتی از این بابت وجود ندارد، اظهار داشت: برای پروازهای داخلی کشور زیرساخت فرودگاه زنجان از لحاظ فرودگاهی و ناوبری کامل است.

وی با بیان این که در صورتی  به کشورهای همسایه همانند ترکیه پرواز صورت می‌گیرد که بخش خصوصی و گردشگری استان وارد عمل شود، تصریح کرد: ما به عنوان مدیریت فرودگاه وظیفه داریم بستر فرودگاهی مناسب را فراهم کنیم تا هر پروازی با هر درصدی انجام شود و این امر در فرودگاه استان فراهم شده است، به‌طوری که تمام زیرساخت ها و تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی کامل است و می‌تواند روزانه تا ۲۰ پرواز برای هر مقصدی از استان داشته باشد.

 قاسمی گفت: بحث پرواز در اکثر مناطق به بخش گردشگری خصوصی استان ها مرتبط است و آژانس‌های گردشگری باید فعال باشند و یا شرکت‌های هواپیمایی احساس نیاز کنند که این مسیر می تواند برای جذب سود و منفعت مناسب باشد که متاسفانه این اقدام انجام نشده و بخش خصوصی بسیار ضعیف عمل کرده است.

مدیر فرودگاه زنجان با اشاره به این که پرواز عتبات نیز مشروط به فراهم شدن شرایط مساعد کشور عراق یکی نیازهای استان است و حج و زیارت متولی صفر تا صد در این موضوع است، تصریح کرد: حج و زیارت استان باید برنامه‌ریزی کرده و نیازسنجی نماید، تا فرودگاه زنجان تا جایی که نیاز استان است را پوشش دهد.

قاسمی در پایان یاد آور شد: در حال حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا وضعیت کشور و جهان به گونه ای است که تمامی فرودگاه های دنیا با حداقل ظرفیت در حال فعالیت هستند اما امید است با ریشه کن شدن این بیماری از ظرفیت فرودگاه زنجان نیز به نحو مطلوب استفاده شود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست