• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۰۴
  • شناسه خبر: 14314

مرغداران زیر آوار مرغ

جمعیت روبه افزایش بشر جهت رفع نیازهای مواد غذایی خود تولید روز افزون مواد غذایی را می طلبد.

پیام ملّت؛فاطمه شمشیرگر-جمعیت روبه افزایش بشر جهت رفع نیازهای مواد غذایی خود تولید روز افزون مواد غذایی را می طلبد. در این میان پرورش گوشت به ویژه گوشت مرغ به علت دارا بودن پروتئین مورد نیاز انسان، قابلیت هضم و عدم وجود کلسترول روز به روز اهمیت بیشتری می یابد.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» گوشت مرغ یکی از مهمترین مواد غذایی محسوب می شود که سرشار از پروتئین های مختلف است و تردیدی نیست که گوشت سفید مرغ جایگزین سالم و مناسب برای گوشت قرمز است بنابراین تولید این قلم در کشور بسیارحایز اهمیت است.

از تولید ارزشمند و متناسب با نیاز مرغ که بگذریم، از سوی دیگر افزایش غیر کارشناسی حجم تولید مرغ بدون اینکه نیاز بازار مورد توجه قرار گیرد منجر به انباشت مرغ در واحدهای مرغداری و ضرر و زیان تولیدکنندگان مرغ گوشتی و عدم توان در جبران خسارت ها خواهد شد.

باتوجه به شیوع ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید مردم به دلیل از رونق افتادن کسب و کارها و تعطیلی رستوران ها، تالارها و مراکز پذیرایی میزان مصرف مرغ در این ایام کاهش و این کالا در واحدهای مرغداری انباشت شده است.

در سالی که مزین به نام جهش تولید است نباید چنین تولیدکنندگانی متضرر و خسارت دیده شوند چراکه تولید مرغ به عنوان یکی از مهمترین کالاهای اساسی در سبد غذایی خانوارها بر دوش این زحمت کشان حوزه اقتصاد قرار دارد.

چنانچه شرایط به همین منوال پیش رود ممکن است این واحدهای تولیدی چاره ای به غیر از تعطیلی واحدهای تولیدی خود نداشته باشند و رفتن را بر ماندن در چرخه تولید به علت وجود خسارت های سنگین و عدم توان در جبران هزینه ها ترجیح دهند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان در این خصوص به پیام ملّت گفت: شیوع بیماری کرونا تبعات اقتصادی را در صنعت دام و طیور رقم زد،چراکه با بسته شدن رستورانها در پی رواج بیماری فوق میزان مصرف مرغ در مراسم های مختلف کاهش یافته است.

مجید اسکندرپور با بیان اینکه کاهش مصرف گوشت مرغ منجر به ایجاد معضل انباشت مرغ در واحدهای مرغداری استان شده است افزود: انباشت مرغ نیز موجب کاهش قیمت مرغ و خسارت بسیار واحدهای مرغداری شده است.

وی با اشاره به اینکه درصورت ادامه انباشت مرغ در مرغداری ها و نگه داری طولانی مدت آن باعث بروز بیماری های مختلف می شود ادامه داد: متولی این موضوع سازمان جهاد کشاورزی و پشتیبانی امور دام است که باید از طریق مدیریت جوجه ریزی میزان تولید را کنترل نمایند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در خصوص تعداد جوجه ریزی ها در واحدهای مرغداری گوشتی گفت: در بهمن و اسفند ماه در مجموع ۴ میلیون جوجه ریزی انجام شد و حدود یک میلیون جوجه ریزی نیز در فروردین ماه انجام شده است.

محمدعلی صادقی با بیان اینکه جوجه ریزی های انجام شده متناسب با نیاز استان صورت گرفته است عنوان کرد: البته گفتنی است که این جوجه ریزی ها حدود ۲۵ درصد نیز مازاد بر نیاز استان بوده است.

وی اظهار داشت: مصرف مرغ به علت شیوع بیماری ویروسی کرونا و احتیاط مردم در مصرف و از سوی دیگر به علت تعطیلی رستوران و تالارها به شدت کاهش پیدا کرد که نتیجه آن انباشت مرغ در مرغداری های کل کشور بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دولت نیز برای جبران خسارت وارده به واحدهای مرغداری دستور انجام خرید تضمینی را به شرکت پشتیبانی امور دام صادر کرد تصریح کرد: در استان زنجان تا کنون میزان ۵۰۰ تن خرید تضمینی مرغ صورت گرفته است.

صادقی افزود: اقدامات دیگری نیز توسط دولت همچون استمهال تسهیلات و اعطای کمک های بلاعوض به مرغدارانی که در این برهه زمانی دچار خسارت و متحمل ضرر و زیان شدند در دست اجرا است که در صورت تامین منابع اعتباری آن انجام خواهد شد.

وی عنوان کرد: در صورت تداوم شرایط فعلی باید میزان تولید تعدیل و متناسب با نیاز و تقاضا انجام شود به گونه ای که مازاد تولید حادث نشود. لازم به ذکر است که این امر با تنظیم فاصله های جوجه ریزی در کل کشور و تنظیم تولید جوجه در هرماه امکان پذیر خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه صادرات مازاد تولید نیز به علت وجود بیماری ویروسی کرونا و برخی از مشکلات دیگر در حال حاضر امکان پذیر نیست تاکید کرد: چنانچه امکان صادرات فراهم بود امکان برون رفت از این بحران با ابزار صادرات مهیا می شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست