• تاریخ: ۱۳۹۹-۱۲-۰۳
  • شناسه خبر: 21850

افزایش هزینه درمان نتیجه تأخیر در مراجعه به دندانپزشک در روزهای کرونایی

پیام ملّت- کرونا تاثیر منفی در مراجعات مردم برای درمان مشکلات دهان و دندان داشته و در مواردی مراجعه دیرهنگام باعث تاثیرات منفی و آسیب‌های برگشت‌ناپذیر در مشکلات دندان شده است.

سمیه مصطفوی- شاید در طول دوره ی یک ساله کرونا خبر تعطیلی اصناف و کسب و کارهای مختلف باعث شد که مردم شرایط خود را با اوضاع موجود وفق دهند تا بلکه یک قدم از بیماری منحوس کرونا به دور باشند و در این راستا با پایان یافتن تعطیلات سال ۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا با تقسیم ‌بندی کسب و کارها، اجازه شروع به کار فعالیت‌های کم ‌ریسک را صادر کرد اما در میان کسب و کارهای پرریسک برخی از فعالیت‌های درمانی از جمله دندانپزشکی در زمره امور پرخطر از نظر شیوع کرونا جای گرفت و فعالیت مطب‌های خصوصی تا نیمه اردیبهشت ماه ممنوع بود اما از این تاریخ به بعد با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، خدمات درمانی خود را انجام میدهند و طبق توصیه و هشدار ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مردم برای انجام موارد زیبایی از جمله ایمپلنت و موارد غیرضروری به هیچ وجه به دندانپزشک مراجعه نکنند، مطب ها و کلینیک ها به فعالیت های خود ادامه دادند.

هنوزهم با وجود گذشت تقریبا یک سال از شیوع ویروس کرونا زمانی که صحبت از درد دندان میشود مردم بین دوراهی کرونا و تحمل درد قرار می گیرند و مراجعه کننده های بسیاری بلاتکلیف می مانند و ترجیح می دهند در این شرایط بحرانی برای دریافت خدمات دهان و دندان به مطب های دندانپزشکان مراجعه نکنند و یا به عبارت دیگر بر این باور هستند که بخاطر کرونا درد را تحمل میکنم و متاسفانه این امر سبب می شود که گروهی از بیماران به جای درمان بموقع، در نهایت کارشان به کشیدن دندان برسد و یا هزینه های بالاتری را متحمل شوند.

 دکتر وهاب شیعه زاده متخصص و جراح ریشه دندان در گفت وگو با خبرنگار پیام ملّت گفت: کرونا تاثیر منفی در مراجعات مردم برای درمان مشکلات دهان و دندان داشته و در مواردی مراجعه دیرهنگام باعث تاثیرات منفی و آسیب‌های برگشت‌ناپذیر در مشکلات دندان شده است.

یکی از مراجعه کننده های مطب دندانپزشکی می گوید: در ابتدا فقط درد دندان سطحی داشتم که بخاطر کرونا در برابر درد مقاومت کردم اما بعد از گذشت ۳ ماه دیگر نتوانستم درد را تحمل کنم و به مطب دندانپزشکی مراجعه کردم که به علت اینکه دیر اقدام کردم نیاز به عصب کشی هم پیدا کرده که اگر همان ابتدا مراجعه میکردم با هزینه کمتر قابل درمان بود.

مراجعه کننده ی دیگری می گوید: دندانم ۶ ماه قبل پوسیدگی سطحی داشت و دکترم میگوید که با عصب کشی و پر کردن سطحی درمان می شد، اما به خاطر عدم مراجعه بموقع دندانم کامل پوسیده شده و به مرحله کشیدن رسیده است.

ماجرای کاهش مراجعه مردم برای دریافت خدمات دندانپزشکی به همین جا ختم نمی شود و متاسفانه برخی از دندانپزشکان جوان که با وام های کلان مطب های شان را اجاره کرده بودند مجبور به تعطیلی مطب ها شده اند  که در همین راستا دکتر شیعه زاده خاطر نشان کرد: علاوه بر کاهش تعداد مراجعین، شاهد گرانی های ثانویه در جامعه بودیم که باعث گرانی در هزینه های جاری و هزینه های بهداشت دهان و دندان و کنترل عفونت ها شده و در کل کرونا تاثیر منفی بر اقتصاد مطب گذاشته و اگر حداقل تا یکسال آینده چاره‌ای اندیشیده نشود مشکلات مردم فزاینده شده و همچنین توان برای درمان کاهش پیدا میکند و هزینه های درمان بالا رفته و این یک سیکل معیوب است.

پذیرش بیماران با رعایت پروتکل های بهداشتی

در فهرستی که وزارت بهداشت از پروتکل های بهداشتی ویژه مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی منتشر کرده است، به تعداد محدود بیماران تاکید شده است اما از طرفی چرخ اقتصاد متخصصان دندانپزشک با وجود افزایش هزینه های جانبی از جمله تجهیزات گرانقیمت دندانپزشکی، اجاره مطب، حقوق دستیار با وجود پذیرش ۲ تا ۳ بیمار در روز نمی چرخد که دکتر وهاب شیعه زاده در این خصوص اظهار کرد: تعداد پذیرش بیماران در کلینیک ها به دلیل قراردادهایی که با بیمه‌ها دارند و حضور تعداد بالای پذیرش بیماران، محدود کردن حضور تقریباً غیر ممکن است و قابل اجرا نیست ولی برای بیماران در مراکز خصوصی چون مکان در اختیار یک پزشک قرار دارد قابل اجراتر بوده و برای حضور بیماران در مطب زمان‌بندی صورت میگیرد.

وی در ادامه گفت: در کلینیک ها به دلیل هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری دیگر، به دنبال کسب درآمد هستند لذا تعداد مراجعین را بالا نگه می‌دارند البته پروتکل های بهداشتی از هر ۱۰ مطب در ۳ یا ۴  مطب مورد توجه قرار دارد و در مابقی مطب ها تفاوت زیادی با حالت قبل از کرونا دیده نمی شود.

خدمات زیبایی به بهای کرونا

علیرغم توصیه های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر اینکه مردم برای انجام موارد زیبایی از جمله ایمپلنت و موارد غیرضروری به هیچ وجه به دندانپزشک مراجعه نکنند متاسفانه گاهی شاهد حضور برخی از مردم برای انجام خدمات زیبایی دندان در مطب های دندانپزشکی هستیم و به گفته دکتر شیعه زاده در درمان های زیبایی دهان و دندان تغییرات محسوسی در روزهای ابتدایی شیوع کرونا شاهد بودیم ولی بعد از آن شاهد افزایش حضور مراجعه کنندگان به ویژه در ماه های آخر سال هستیم، ولی بهتر است فقط برای خدمات ضروری دهان و دندان به مطب ها و کلینیک ها مراجعه کنند.

نظارت بر کلینیک ها و مطب های دندانپزشکی

دکتر محمد محرمی مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در خصوص نظارت بر مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی به خبرنگار عصر میگوید: از بابت رعایت پروتکل های بهداشتی کارشناسان ما به سرگروهی یکی از همکاران دندانپزشک معتمد به دندانپزشکی ها اعزام شدند در جهت رعایت الزامات و مصوباتی که باید از بابت رعایت پروتکل های بهداشتی کوئید ۱۹ رعایت می شد از جمله از بابت نوبت دهی و فاصله گذاری اجتماعی تا مسائل فنی، تهویه، ساکشن، لابراتوار و مسائل دیگری که پشت یونیت و در ارتباط با همکار دندانپزشک و دستیار دندانپزشک با بیماران اتفاق می افتاد همه رصد شدند.

وی در ادامه گفت: بیشتر دغدغه همکاران ما استفاده از اقلام حفاظتی و رعایت ضوابط بود و اینکه در موج هایی که اتفاق می افتاد حتما دندانپزشکان در مطب ها و کلینیک ها مسائل اورژانسی را رعایت کنند و ویزیت بیمارانی که اورژانسی نبودند به وقت مناسب موکول شوند.

با مطب های متخلف برخورد میشود

مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان اظهار کرد: طی این مدت برخی از مطب ها تذکر و اخطار گرفتند از بابت تمدید پروانه و تنبیهاتی اعمال شد البته بیشتر کلینیک‌ها همکاری می‌کردند در خصوص رعایت پروتکل های بهداشتی ولی برخی مطب ها خواسته ها و ایده آلی که در نظارت متصور بود و منطبق با مصوبات وزارت متبوع خود را رعایت نمی کردند اینها به مراجع انتظامی و قضایی معرفی شدند تذکر گرفتند و برخورد لازم با آنها صورت گرفت که برخی از آنها به اداره نظارت دعوت شدند و از آنها توضیحات لازم اخذ شد و به دادسرای نظام پزشکی احضار و درج در پرونده شد.

دکترمحرمی خاطر نشان کرد: چون کلینیک ها در عرصه بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند و سرویس درمانی میدهند بحث پلمپ تا الان اتفاق نیفتاده ولی بقیه برخوردهای نظارتی با آنها انجام گرفته است.

 نوبت دهی هوشمند و الکترونیکی

مدیر اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در راستای ارائه خدمات بیشتر به مردم گفت: تمهیدات دیگر برای ارائه خدمات بهتر، نوبت دهی هوشمند و منظم بود که عموما همکاری داشتند و عده ای نیز نوبت دهی الکترونیکی را رعایت می‌کردند در سالن انتظار مطب ها و کلینیک‌ها سعی کردیم جلوگیری از تجمع رعایت شود که احتمال آلودگی وجود نداشته باشند البته صد درصد محقق نشد ولی تا حد امکان رصد می کردیم تا بیماران خارج از حد در مطب منتظر نمانند.

محرمی در ادامه خاطر نشان کرد: در دوران قرنطینه شکایت مردم در خصوص عدم رعایت توصیه های بهداشتی بود خیلی حساس بودیم و به دیده منت نهادیم و کارشناسان اعزام شدند با مسئولین فنی پزشکی و منشی صحبت کردند تذکرات لازم داده شده معذوراتی که در برخی مطب ها اتفاق افتاده بود شنود شد و تلاش شد به نفع بیماران حل و فصل شود.

وی افزود: دستورالعمل خاصی برای حضور بیماران در ساعت مخصوص به تمامی مطب و کلینیک ها ارسال شد تا در یک سالن انتظار متعارف  بیشتر از ۸ نفر و در ساعت مشخص حضور نداشته باشند و بعد از سرویس‌ دهی به این تعداد بقیه افراد وارد سالن بشوند. در برخی از تخصص‌ها از جمله روانپزشکان چون زمان انتظار طولانی می‌شود این مساله بیشتر مورد تاکید بود. برخی از ساختمان پزشکان از سالن و فضای مناسب برای سرویس‌های برخوردار نبودند این تجمعات خارج از سالن های انتظار انتقال پیدا می کرد که قرار شد مدیران مجتمع پزشکی ورود پیدا کرده و مردم با فاصله زمانی مناسب از بیرون ساختمان پزشکان به داخل مجموعه هدایت کند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست