• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۳-۱۱
  • شناسه خبر: 23241

کاندیداهایی با شعارهای مجازی

برخی از کاندیداهای ثبت نام کرده برای شورای شهر اصلاً نه هدفی برای خود انتخاب کرده اند و نه برنامه ای و نه حتی تخصص لازم را دارند و فقط به دلگرمی پشتوانه فامیلی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند.


به گزارش «پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» با پایان فرآیند بررسی صلاحیت کاندیداهای شوراهای اسلامی از مجموع ۷۲۸ نفر ثبت نام شده داوطلب شورای اسلامی شهر ۵۳۹ نفر تایید و ۱۵۶ نفر رد صلاحیت شدند و ۳۳ نفر نیز انصراف دادند.
شوراهای شهر استان زنجان ۱۱۳ عضو و ۷۰ کرسی علی البدل دارد که در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، ۶۵۰ نفر مرد و ۷۸ نفر از بانوان زنجانی شرکت کردند.
پس از این فرآیند تعدادی از کاندیداهای رد صلاحیت شده به این موضوع اعتراض کردند، در شهر زنجان که ۹ کرسی برای شورای شهر دارد، در هر مرحله از بررسی صلاحیت‌ها چند نفر از رد صلاحیتی‌ها تایید شدند.
بر این اساس در مرحله نخستی پس از ا بررسی در هیأت عالی نظارت از ۱۳۸ اعتراضی رد صلاحیت ۳۷ نفر تأیید و ۱۰۱ نفر هم رد شدند و در نهایت از کل ۱۰۱ نفر رد صلاحیت شده در هیأت عالی نظارت ۸۵ نفر خواستار ارسال اعتراض خود به هیأت مرکزی نظارت شدند و هیأت نظارت مرکزی در تهران ۱۰ روز فرصت دارد که به اعتراضات در این مرحله رسیدگی کرده و نظر خود را اعلام کند.
گذشته از اینکه چه تعدادی از کاندیداها رد یا تایید صلاحیت شده‌اند، بررسی اسامی کاندیداها نشان می‌دهد که تعدادی از افراد صرفا از روی سنجش شانس و پشتوانه فامیلی و .. کاندید شده‌اند و برنامه خاصی برای شورا ندارد، برخی هم برای اینکه صاحب شغل شوند، کاندید شده‌اند.
برخی از کاندیداهای ثبت نام کرده برای شورای شهر اصلاً نه هدفی برای خود انتخاب کرده اند و نه برنامه ای و نه حتی تخصص لازم را دارند و فقط به دلگرمی پشتوانه فامیلی وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند.
البته فضای مجازی هم روی تبلیغات سنتی این افراد تأثیر گذاشته چرا که این افراد حالا بیشتر به فکر «ممبرهای» کانال های فامیلی و حامیان خود هستند و بیشتر نشست‌های خود را در گروه‌های تلگرامی یا اینستاگرام برگزار می کنند، به همین خاطر فکر می‌کنند که پیروز انتخابات هستند و میزان محبوبیت خود را ممبرهای شبکه‌های مجازی می‌سنجند.
عدی‌ای دیگر اما استدلال جالبی برای شرکت در انتخابات دارند و شرکت در شورا را تیری در تاریکی دانسته و قصد سنجش شانش خود را دارند.
اما اینکه برای شورای شهر هر کسی در هر جایگاهی به خود اجازه می دهد کاندیدا شود از یک طرف نشان از ضعف قانون دارد و از طرف دیگر نشان دهنده افت جایگاه شورا به عنوان نهادی است که می تواند در توسعه شهری نقش مؤثری را داشته باشد.
اتفاقاتی که در شورای پنجم رخ داد، باعث شده هرشخص متخصص و غیرمتخصص با این تفکر که توانایی اداره شهر را دارد در شورا شرکت کند و به همین خاطرصحبت های افرادی که کاندیدا شده اند نشان می دهد که هدف خاصی برای ورود به این پارلمان شهری ندارند و عده ای برای رفع بیکاری آمده اند و عده ای هم برای به کرسی نشاندن نظرات خود و … در هر صورت آن هدف اصلی که باید شکل گیرد در میان کاندیداها دیده نمی شود.
علاوه بر این موضوع شرکت اعضای فعلی شوراها در انتخابات است، یعنی شورای که دارای حواشی بسیاری بود، نه تنها عذرخواهی از مردم نکرد، بلکه چند عضو با جسارت تمام دوباره در انتخابات شرکت کردند.
در واقع ثبت‎نام این اعضا نشان داد که اتفاقات ناگوار در این پارلمان شهری چندان باعث ندامت اعضا نشده که بار دیگر حاضر شده اند خود را محک بزنند و اینجاست که باید پرسید آیا مردم حاضرند به این افراد برای یک بار دیگر اعتماد کنند؟!
با وجود حجم عظیم شرکت کاندیداها غیرمتخصص در شورای شهر، نکته جالب‌تر دیگر تبلیغات زودتر از موعد کاندیداها است، که در فضای مجازی شعارهایی می‌دهند که به همان فضا تعلق دارد و قرار نیست در فضای واقعی رخ دهد.
برخی از وعده‌های کاندیداهای شورا به قدری آرمانی است که بیشتر شبیه فیلم‌های تخیلی است چرا که قرار نیست در واقعیت رخ دهد.
این روزها وجود بی‌نهایت کانال‌های تلگرامی و صفحات اینستاگرام تبدیل به پایگاه اصلی نامزدها و حامیان آنان شده به ‌طوری‌که هر نامزد با تلاش بسیار برای عضوگیری در کانال و صفحه خود اقدام می کند تا بتواند با نشان دادن اعضای بالا امیدی برای رأی آوردن خود ایجاد کند.
این نامزدها با راه اندازی یک کانال و چند گروه در شبکه های اجتماعی خود را دلسوز و ناجی مردم محروم و رنجدیده شهر معرفی کرده و در متون روزانه خود تنها راه برون رفت از شرایط سخت کنونی را اعتماد و انتخاب خود از سوی مخاطبان می‌دانند.
زمانی اگر محل اصلی تجمع‌ها، سخنرانی‌ها و تبادلات فکری صرفاً ستادهای انتخاباتی محسوب می‌شد، امروز شاهد استفاده قابل‌توجه از شبکه‌های مجازی برای تبلیغ هستیم.
نکته جالب‌تر این است که به علت نبود نظارت بر فضای مجازی، کاندیداها بسیار راحت به تبلیغ خود می‎پردازند، تبلیغاتی که واقعیت ندارد.

اما در واقع نه با شعارهای مجازی می توان شورای شهر را شکل داد و نه با رزومه های بی معنا… آنچه شورای شهر را به عنوان یک مجلس محلی که سه وظیفه مهم «انتخاب شهردار، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد شهرداری» را بر عهده دارد، می سازد.
تعهد و مسئولیت پذیری در کنار شناخت نسبت به قانون شوراهاست و البته در این میان داشتن تخصص به دور از مدرک صرف هم ضروری است و کاندیداها باید به این نکته توجه داشته باشند که شورای شهر محلی برای حل مشکلات مردم است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست