• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۳-۰۱
  • شناسه خبر: 27684

جوان محور بودن تنها انتخاب راهبردی نظام برای آینده است/ کسی در جمهوری اسلامی مدافع ادغام وزارت ورزش و جوانان نیست/شورای عالی جوانان احیا می شود

رییس جمهور با صراحت گفت که ما خواستار ارتقاءنهاد متولی امور جوانان هستیم و دستور داد که دبیرخانه شورایعالی جوانان در نهاد ریاست جمهوری برای پیگیری امور فرابخشی جوانان احیا شود که درواقع آن بخشی از سازمان ملی جوانان که ما ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» وحید یامین پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان زنجان با بیان اینکه دولت شعاری داشت مبنتی بر بیانیه گام دوم یعنی “دولت جوان انقلابی ” اظهار کرد: محور حرکت دولت بیانیه گام دوم است و محور بیانیه هم جوانان هستند و البته نگاهی که در این مقطع به جوانان هست با گذشته متفاوت است.

یامین پور گفت: جوان محور بودن یک انتخاب از میان انتخاب های متعدد نیست، بلکه تنها انتخاب راهبردی نظام برای آینده است. یعنی ما با ضرورت تغییر نسلی در حاکمیت آن هم با تاخیر۱۰الی ۱۵ساله مواجه ایم .

وی افزود: در دولت و مسئولین دهه ۶۰ از وزیر ۲۴ ساله و نمایندگان ۲۰ تا ۳۰ ساله و فرماندهان ۲۰ ساله داشتیم و این اتفاق در دهه های ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ مبتنی بر پایه دهه ۶۰ ادامه پیدا کرد و دیگر جوانان نیامدند که کارآموزیده شوند برای کشیدن بار انقلاب و کشور.

یامین پور با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر مکررا بر استفاده از جوانان تاکید کردند که این یک ضرورت است گفت: نهایتا در بیانیه گام دوم این را تبدیل به یک سندی کردند برای حرکت راهبردی نظام و در آینده هم دولت هم مبنتی بر این شکل گرفت.

یامین پور با بیان اینکه نگاه رییس جمهور هم به جوانان یک نگاه جدی است گفت: رییس جمهور هم ادغام وزارت جوانان با ورزش را غلط میدانند و کسی هم در در جمهوری اسلامی الان مدافع این ادغام که در سال ۸۹ مصوب شد نیست . خود مجلس بلافاصله به این رسید که باید این قانون اصلاح شود ولی انکه دوباره این مسئله در دستور کار مجلس و اولویت قرار بگیرد به عمر مدیریتی دولت قبل نرسید .

وی افزود: سال قبل طرح جدیدی در مجلس اعلام وصول شد به عنوان طرح “تشکیل وزرات امور اجتماعی و خانواده و جوانان” که طرفدارانی هم در مجلس دارد . ولی نگاه دولت این است که سازمان ملی جوانان احیا شود که مانعش این است که وزارت ورزش و جوانان در قانون مصوب شده و خود مجلس باید برای این موضوع تصمیم بگیرد.

با این وجود در شورای عالی جوانان که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ با ریاست رییس جمهور تشکیل شد خود رییس جمهور با صراحت گفت که ما خواستار ارتقاءنهاد متولی امور جوانان هستیم و اموری که در دست دولت هست و نیازی به مصوبه مجلس ندارد را تعقیب خواهیم کرد که بلافاصله بعد از آن، جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورایی در سازمان ادرای و استخدامی تشکیل شد و رییس جمهور دستور داد که دبیرخانه شورایعالی جوانان در نهاد ریاست جمهوری برای پیگیری امور فرابخشی جوانان احیا شود که درواقع آن بخشی از سازمان ملی جوانان که ماموریتش ستادی و فرابخشی و راهبردی هم هست با دستور رییس جمهور احیا می شود .

وی با بیان اینکه الان روال کار در سازمان اداری و استخدامی طی و دبیرخانه شورای عالی جوانان احیا میشود گفت: پست هایی تعریف شده و رییس جمهور یک مشاور مستقل در امور جوانان خواهد داشت که دبیر شورای عالی جوانان خواهد بود و ستادهای ساماندهی امور جوانان ذیل این دبیرخانه در استان ها تشکیل خواهد شد.

وی گفت: رییس جمهور بر آن تاکید دارند که ستادهای ساماندهی جوانان از طریق یک معاونت در یک وزارتخانه پیگری نشود چون این کاری است که چندین وزارتخانه با آن مرتبط هستند برای همین جایگاه بالاتری دارد.

وی گفت: مقدمه یک دستورالعملی هم در سازمان اداری و استخدامی ابلاغ شد که وزرا و استانداران و روسای سازمانهای مستقل دولتی می توانند بین یک تا پنج نفر مشاور یا دستیار جوان داشته باشند که مجموعه این دستیاران در دبیرخانه شورای عالی جوانان به عنوان ستاد همکاری خود را آغاز خواهند کرد.

یامین پور با بیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان هر استان با همراهی دستیاران جوان ماموریت هایی دارد گفت: مهم ترین ماموریت این ستاد هم افزایی دستگاه هایی است که متولی امور جوانان در حوزه های مختلف هستند و دستگاه ها از پیش با دبیری اداده کل ورزش و جوانان استان باید طرح های مشترکی را بعد از همفکری در ستاد با مصوبه پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه ستاد ساماندهی امور جوانان در استان ها ماموریت های دیگری هم دارد گفت: مقام معظم رهبری بر گفت و شنود میان مسئولین و جوانان تاکید بسیاری دارند که این کی مسئله ویترینی و تفننی نیست و راهبردی است که هم جوانان بدانند چه اتفاقاتی در سطح حاکمیت می افتد و هم مسئولین نباید خودشان را مستغنی از آراء و نظرات جوانان بدانند.

یامین پور با تاکید بر اینکه جوانان هم میتوانند در حل مسائل طراحی هایی داشته باشند و هم بازوی اجرایی خوبی برای اجرای سیاست ها هستند گفت: رهبر انقلاب دستور دادند در اجراییات باید مشارکت مردم جلب شود که یکی از این بازوها تشکل های جوانان از جمله سازمان جوانان و سایر تشکل های جوانان در سراسر کشور هستند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: بخشی از جوانگرایی که مطالبه به حق دستگاه های حاکمیتی است از طریق جوانان عضو ستاد انجام می شود. البته اتفاقاتی خیلی خوبی هم در این زمینه افتاده است که در ۶ ماه تشکیل دولت ۵۴ درصد انتصابات در رده مقامات در سطح ملی در وزراتخانه های عضو شورای عالی جوانان از متولدین ۵۷ به بعد هستند.

وحید یامین پور با بیان اینکه در این عرصه باید از تجربیات کسانی که مو سفید کرده اند استفاده کرد اما در بعضی از رده ها می شود از جوانان استفاده کرد گفت: جایی که میشود از جوانان استفاده کرد نباید از حضورشان استنکاف کرد که این دستور راهبردی رهبر انقلاب است .

یامین پور در خصوص اشتغال هم با بیان اینکه آماده همکاری با پارکهای علم و فناوری هستیم گفت: در سه حوزه رویدادهای مسئله محور و در حوزه تشکیل تعاونی های جوانان و مشاغل و کسب وکارهای خانگی با پارکهای علم و فناوری همکاری خواهیم کرد.

استاندار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه بزرگترین نعمت انسان حیات و بزرگترین نعمت جامعه هم جوانان هستند گفت: هیچ چیز قابل مقایسه با جوانی نیست و این انرژی باید در جامعه وجود داشته باشد .

وی گفت: جوان چند ویژگی مثبت دارد از جمله اینکه قصاوت ندارد یعنی به راحتی توسط هرکسی قابلیت تسخیر دارد که نظام می تواند روی این پتانسیل حساب کند و آن را از دست ندهد.
افشارچی گفت: ویژگی دیگر جوانان این است که محافظه کار نیستند که این خیلی مهم است در حالی که اغلب مدیران ما محافظه کار هستند که در موضوع نان هم در استان خیلی از این جوانان استفاده کردیم .

استاندار زنجان با بیان اینکه وظیفه ما تامین میدان کار و تلاش و پیشرفت است گفت: البته شرایط مقداری سخت است ولی با انرژی و تلاشی که صرف می کنیم این شرایط را هم ردخواهیم کرد.

افشارچی با بیان اینکه ما اصالتا اشتغال را مسئله نمی بینیم گفت: ما به تولید فکر می کنیم که اشتغال را هم به دنبال دارد و دراین زمینه هدفگذداری عددی هم کرده ایم .

وی با بیان اینکه استان زنجان دانشگاه های مختلفی دارد که خروجی های متنوعی دارند گفت: باید این خروجی ها را به میدان بیاوریم که خودشان مبدل باشند و باتید تلاش بیشتری کنیم که طرح های دانش بنیان به هدف برسند و در نامه نگار یهای اداری گم نشوند .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست