• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۳
  • شناسه خبر: 30105

نگاه به افرایش جمعیت و فرزندآوری باید از دید یک منفعت جمعی باشد

اگرنگاه مان را متفاوت کنیم مسئله جمعیت را به یک شکل دیگر میبینیم. یعنی چیزی که در چند سالهای آینده به عنوان یک پتانسیل برای ارتقا و رشد و تغییر مدل اقتصادی کشور است.نگاه به جمعیت باید از دید یک منغعت جمعی باشد اگر به خا ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» محسن افشارچی استاندار زنجان در همایش ملی جوانی جمعیت در دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: در موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری اگر بخواهبم با نگاه به این وضعیت فعلی صحبت کنیم نمی توانمی توجیه کنیم .

افشارچی با اشاره به نگاه به اوضاع اقتصادی و یا خانواده از محل خودخواهی و عدم برهم زدن آرامش و یا مختل شدن رفاه فرزند دیگر با آمدن فرزندان جدید گفت: این سوال هست و باید جواب داده شود.

وی گفت: اگر از موضع شرایط اقتصادی صدسال گذشته به این موضوع نگاه کنیم بله این مسئله درست است. ولی اگر بخواهیم تحولی نگاه کنیم نه، درست نیست. ما در حال چرخش از یک اقتصاد متمرکز دولت و نفت محور به سمت یک اقتصاد مردم محور هستیم و باید هم اینگونه باشد. اینکه تاکید روی اقتصاد دانش بنیان میشود و تاکید بر سرمایه گذاری های محتلف میشود به خاطر همین است. اگربه آن صورت به مسئله نگاه کنیم جمعیت و جوانی جمعیت در ۱۰-۲۰ سال آینده برای ما یک ایزار مهم برای یک پرش است.

افشارچی افزود: همانطور که الان میبینید چه کسی فکر میکرد کشوری مثل هند یکی از بزرگترین تولید کنندگان محتواهای کامپیوتری باشد؟ هر بچه ای که تربیت میشود و تحصیل می کند تبدیل می شود به یک تولید کننده ثروت در جایگاه خودش . کشورهای هند و چین کشورهایی هستند که از پتانسیل جمعیتشان استفاده می کنند تا رشد کنند و جی دی پی سرانه آنها هم از همه جا بالاتر است. دیگر کشورهای بزرگ جمعتی مثل برزیل هم به همین شکل هستند

استاندار زنجان با بیان اینکه اگرنگاه مان را متفاوت کنیم مسئله جمعیت را به یک شکل دیگر میبینیم گفت: یعنی چیزی که در چند سال آینده به عنوان یک پتانسیل برای ارتقا و رشد و تغییر مدل اقتصادی کشور است .

وی گفت: یک مسئله دیگر هم هست که در دنیا هرکسی به خاطر منافع خودش یک کاری را می کند و منافعع جمع را فراموش میکند.جوانی جمعیت چیزی هست که به نفع کل جامعه است. ممکن است که به یک نفر به تنهایی در جوانی جمعیت و فرزندآوری کاری نکند ولی اگر کسان دیگر این کار را بکنند جامعه جوان می ماند و او هم ازمنافعش استفاده می کند. ولی اگر تک تک ما به فکر منافع شخصی خودمان باشیم یک تراژدی در حد اجتماع بوجود می آید .

وی با بیان اینکه در حوزه آب هم این مشکل را داریم و همه با نگاه به منافع خود ازآب استفاده می کنند و چاه میزنند و هرکس به فکر منفعت خودش است. آنجاست که سیستم دولتی هم ورود میکند برای کنترل مصرف آب تا یک منفعت جمعی حفظ شود گفت: در حوزه جمعیت هم همین موضوع است اینکه دولت ورود کرده و مشوقهایی در نظر گرفته و تلاش می کند که به مردم بفهماند که یک نفع جمعی پشت افزایش جمعیت هست که اگر به آن فکر نکنیم در آینده درگیر خواهیم شد ،از همین نقطه نظر است .

استاندار زنجان گفت: مسئله جمعیت را باید یک مقدار متفاوت تر بببینیم تا این اتفاق در آینده نیفتد چون ما این مشکلات اقتصادی و معیشتی را دور خواهیم زد و به این مشکل پابرجا نخواهد ماند.

افشارچی با بیان اینکه در سختی ها تلاش کردن نامش مجاهدت است گفت: الان نیزفرزندآوری مجاهدت است . وقتی هم گفته میشود فرزنداوری منظورمان این نیست که خانواده هایی که در وضعیت باروری هستند الان چند فرزند کوچک و قدو نیم وقد داشته باشد. مسئله خیل ساده است . اگرهر خانواده ای که در شاریط باروری هست یک فرزند به فرزندانش اضافه کند، چه اتفافی خواهد افتاد؟ زحمتش زیاد نیست.منتهی در شرایط فعلی واقعا مجاهده است ولی خداوند یاری خواهد اگر ما بخواهیم تغییر را صورت بگیرد.

استاندار زنجان در پایان گفت: نگاه به جمعیت باید از دید یک منغعت جمعی باشد اگر به خاطر منفعت شخصی باشد قطعا اتفاق نخواهد افتاد. نگاه به جمعیت در سالهای آینده مدل متفاوت اقتصادی باشد که کشور به آن سو حرکت خواهد کرد و ما زمان کمی داریم که امیدواریم اتفاق مثبتی بیفتد در این مدت بیفتد.

حسن بختیاری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در این همایش اظهار کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت متاسفانه آنچنان که باید به منصه ظهور نرسید و اکنون با بحرانی در این زمینه مواجه هستیم .

بختیاری با بیان اینکه این همایش مقدمه ای برای همایشی دیگردر سال ۱۴۰۲ در مورد سیاستگذاری های جمعیت هست گفت: موضوع جمعیت باتوجه به جایگاه علمی که دارد باید به صورت علمی بررسی و علت یابی و رفع علت شود .

وی افزود: در طی فراخوان انجام شده برای همایش جوانی جمعیت از اساتید کشور ۹۱ مقاله به دبیرخانه ارسال شد و ۵۴ مقاله توسط هیئت داوران انتخاب و از میان آنها ۵ مقاله به عنوان مقاله برتر شناخته شد.

بختیاری گفت: در کناراین همایش جشنواره فرهنگی و هنری برگزار می شود که از سه روز پیش میزبان هنرمندان هستیم که اساستید و داوران اثاری دریافت شد و کلاسهای اموزشی تشکیل شد باحضور ۵۰ هنرمند اثار تولید و داوری شد تا یک تولید محتوایی هنری در این موضوع صورت بگیرد.

بختیاری با بیان اینکه در بسیاری مواقع در تولید محتوای مرتبط با موضوعات نقص داریم گفت: اینکه آثار و محتواهای ارائه شده با روح موضوع مطرح شده باید ارتباط داشته باشد یکی از اهداف این کارگاه تولید محتوای هنری بود که آثار تولید شده در اختیار فعالان این عرصه قرار خواهد گرفت.

در کنار مسابقه کتابخوانی و نقتشی کودکان و خاطره گویی هم در این موضوع داشتیسم .

وی گفت: هدف ما پیگیری فرمایشات رهبری در خصوص جمعیت از جنبه های مختلف علمی و فرهنگی و اجرایی است که بتوانیم یک راهکار و فرایندی برای موضوع جمعیت و عبور از بحران سالمندی تدوین شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست