• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۹-۲۴
  • شناسه خبر: 30131

باروری زنان در سنین۲۰ تا ۲۴ سالگی به اوج می رسد و از۳۵ سالگی به بعد کاهش می‌یابد/ بهتر است اولین بارداری حداقل قبل از ۳۵سالگی اتفاق بیافتد

از آنجایی که ممکن است زمان بیشتری تا باردار شدن طول بکشد و همچنین به دلیل افزایش خطر دیابت بارداری و احتمال سقط خودبخودی، ابتلا به فشارخون بارداری، زایمان زودرس و کاهش رشد جنین و همچنین کاهش احتمال زایمان طبیعی و افزایش ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»آزاده طرفداری، دانشیار و فوق‌تخصص ناباروری در دومین روز ازنخستین همایش ملی جوانی جمعیت در زنجان در خصوص فیزیولوژی پیری تولیدمثل اظهار کرد: تعداد تخمک‌ها در یک خانم تعداد ثابتی است و قابل افزایش نیست. در حوالی هفته ۲۰ زندگی جنینی، تعداد فولیکول‌های اولیه به ۶ الی ۷ میلیون می‌رسد. مرگ برنامه‌ریزی شده‌ی سلولی موجب کاهش غیر قابل برگشت سلول‌های زایا می‌شود به گونه‌ای که تعداد این سلول‌ها در هنگام تولد، به یک تا دو میلیون کاهش می‌یابد و در هنگام بلوغ به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار عدد می‌رسد.
آزاده طرفداری گفت: در سن ۴۰ سالگی، اندازه ذخیره فولیکولی به حدود ۲۵ هزار عدد کاهش پیدا می‌کند و در یائسگی کمتر از ۱۰۰۰ فولیکول در تخمدانها باقی می‌ماند و در طول زندگی تولید مثلی یک خانم، حدود ۴۰۰ تخمک‌گذاری انجام می‌شود.
این فوق تخصص ناباروری با بیان اینکه صرف‌نظر از کلیه‌ی فاکتورهای محیطی، تعداد کل فولیکول‌های هنگام تولد و نیز سنی که در آن ذخیره فولیکول‌ها به پایان می‌رسد به صورت ژنتیکی تعیین می شود گفت: همبستگی خوبی میان سن یائسگی مادران و دختران و همچنین بین خواهران وجود دارد، از همین رو توجه به سن یائسگی در خواهران یا مادر یک خانم اهمیت به سزایی دارد.
دکتر طرفداری، افزایش سن و کاهش تعداد تخمک‌ها را باعث کاهش کیفیت تخمک‌ها عنوان کرد و افزود: در سنین بالا اختلالات کروموزومی در تخمک افزیش می‌یابد که نتیجه‌‌ی آن کاهش باروری، افزایش میزان سقط و افزایش میزان انوپلوییدی جنین است.
وی با بیان اینکه خطر سقط ناشی از اختلالات کروموزومی در سنین بالای ۴۰ سال به ۷۰ درصد می‌رسد، اظهار کرد: تخمک‌های پیر به تحریک‌های دارویی هم پاسخ کمتری نشان می‌دهند.
طرفداری گفت: شیوع بیماری‌های خوش‌خیم رحمی که اثر سوء بر باروری دارند، نظیر پولیپ‌های رحمی و فیبروم‌ها با افزایش سن افزایش می‌یابد ولی در کل اثر نامطلوب افزایش سن بر رحم در مقایسه با اثرات تخمدانی آن ناچیز است.
وی در خصوص اثر افزایش سن بر باروری مردان گفت: با افزایش سن مردان، اختلالات کروموزومی اسپرم افزایش می‌یابد و خطر سقط را، حتی در همسران جوانشان افزایش می‌دهد. افزایش سن مردان باعث کاهش میزان حاملگی و افزایش زمان لازم برای بارداری همسرانشان میشود و البته میزان این کاهش در مردان زیر ۴۵ تا ۵۰ سال، کمتر است.
وی با طرح این سوال که چرا بهتر است اولین بارداری حداقل قبل از سن ۳۵ سال باشد، اظهار کرد: از آنجایی که ممکن است زمان بیشتری تا باردار شدن طول بکشد و همچنین به دلیل افزایش خطر دیابت بارداری و احتمال سقط خودبخودی، ابتلا به فشارخون بارداری، زایمان زودرس و کاهش رشد جنین و همچنین کاهش احتمال زایمان طبیعی و افزایش خطر زایمان سزارین، بهتر است اولین بارداری حداقل قبل از ۳۵سالگی اتفاق بیفتد.
این فوق تخصص ناباروری در خصوص راهکارهای کاهش خطرات بارداری در سنین بالا، گفت: حتما قبل از اقدام به بارداری توسط متخصص زنان و زایمان، ویزیت انجام شود. همچنین ویزیت‌های مراقبت بارداری با تواتر منظم انجام گیرد.رعایت رژیم غذایی سالم و منظم، افزایش وزن منطقی، فعالیت منظم فیزیکی و خودداری از مصرف سیگار ، الکل و … از دیگر راهکارهای کاهش خطرات بارداری در سنین بالا است.
دکتر طرفداری با بیان اینکه ارزیابی از جهت ناباروری باید به همه زوج‌هایی ارائه شود که پس از یک سال یا بیشتر مقاربت منظم بدون جلوگیری، در حاملگی شکست خورده‌اند، اظهار کرد: در زنان بالای ۳۵ سال، زنانی که قاعدگی نامنظم دارند و یا دارای عفونت لگنی یا اندومتریوز هستند و همچنین مردانی که سابقه جراحی واریکوسل و بیضه دارند، این ارزیابی پس از ۶ ماه صورت می‌گیرد.
وی در خصوص حفظ باروری در خانم‌های مبتلا به سرطان و کاندید شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی و همچنین در خانم‌های مجرد، گفت: فریز جنین، فریز تخمک، فریز بافت تخمدان، اوفوروپکسی و شیلد لگنی در موارد رادیوتراپی لگنی و استفاده از GnRH آگونیست‌ها و مهارهورمونی تخمدان‌ها از گزینه‌های حفظ باروری است.
طرفداری بهترین گزینه برای حفظ باروری در خانم‌های مجرد را حفظ تخمک عنوان کرد و افزود: بهتر است این کار در سن ۳۰ الی ۳۵ سال انجام گیرد و در سنین بالای ۴۰ -۴۲ توصیه نمی‌شود.


نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست