• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۲۲
  • شناسه خبر: 33552

افزایش مراجعه زنان به خانه های امن نسبت به سه ماهه سال گذشته در زنجان/ مورد تایید نهادهای امنیتی و نظارتی هستم

خانه های امن با هدف حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض خشونت ایجاد شده است. تعداد زنانی که به این مرکز مراجعه داشتند در مجموع نسبت به قبل افزایش چندانی نداشته ولی نسبت به سه ماهه سال قبل در مقایسه با امسال ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» نعمت ملکی سرپرست بهزیستی استان زنجان در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی اظهار کرد: ۲۹ هزار و ۴۸۸ نفر از جمعیت استان زنجان یعنی ۸ درصد خانوارهای استان تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند که از این تعداد ۶۴درصد مستمری بگیر و ۳۶ درصد هم از سایر خدمات استفاده می کنند.

نعمتی گفت:  بهزیستی از ظرفیت خیرین برای تامین مسکن مددجویی استفاده می کند و در همین راستا در سه ماهه اول امسال ۲۳ واحد مسکن واگذار خواهد شد و سال گذشته نیز ۱۰۸ واحد مسکن مددجویی واگذار شد.

وی افزود: ۷۴ موسسه غیردولتی انتفاعی و غیرانتفاعی زیر نظر بهزیستی استان فعالیت می کند و همچنین و ۱۳۹ مرکز غیردولتی از قیبل مراکز مثبت زندگی و مراکز نگهداری با بهزیستی همکاری می کنند .

نعمتی با بیان اینکه مراکز مثبت زندگی محله محور است گفت: ۳۷ مرکز مثبت زندگی در محلات زنجان ۲۲وظیفه بهزیستی را ارائه می دهند. چون این مراکز در نزدیکی محل سکونت مددجویان است می توانند راحتتر از خدمات استفاده کنند.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با اشاره به ۳۰مرکز و دفتر مشاوره و خدمات روانشناختی حضوری دولتی و غیر دولتی فعال است و ۱۱مرکز نخصصی خانواده و ازدواج و کودک و نوجوان و سلامت جنسی به مراجعان خدمات مشاوره ارائه می کنند.

وی افزود: خط تلفن ۱۴۸۰ از ۸صبح تا ۸ شب به تماس های تلفنی توسط مشاوران بهزیستی پاسخ می دهد و سال گذشته ۱۶هزار تماس موفق از سامانه ۱۴۸۰ ثبت شده است .

ملکی با اشاره به مرکز غربالگری طلاق و مشاوره متقاضیان طلاق نیز گفت: ۴جلسه مشاوره و آموزش با مداخلات روانشناختی و مشاوره در ابهر و زنجان و خدابنده و خرمدره با برای متقاضیان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ۵ هزار و ۴۷۸ پرونده  مددجویی در حوزه زنان داریم، گفت: تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی یک هزار و ۲۱۷ نفر و همیار زنان ۲۱ گروه هستند. به منظور اطلاع رسانی خشونت علیه زنان، دختران و کودکان شماره ۱۲۳ آماده پاسخگویی است.

ملکی در خصوص فرزندخواندگی نیز گفت: زوجینی که ۵ سال از ازدواج آنها گذشته و صاحب فرزند نشده اند و حداقل یکی از آنها ۳۰ سال سن داشته باشند و همینطور دختران و زنان بدون شوهر با حداقل ۳۰ سال سن و خانواده های دارای بیش از بک فرزند که یکی از آنها حداقل ۳۰ سال سن داشته باشد بعد از بررسی درخواست و احراز شرایط و شش ماه دوره آزمایشی می توانند حکم سرپرستی دائم فرزند را بگیرند.

وی افزود : در سه ماهه اول امسال ۲۵ درخواست برای فرزند خواندگی و در سال گشته نیز ۱۰۰درخواست داشتیم که در سال گذشته و سه ماهه امسال ۱۹ فرزند به خانواده های دارای شرایط واگذار شد.

سرپرست بهزیستی استان زنجان با اشاره به خانه های امن برای زنان و دختران در معرض آسیب و یا خشونت دیده نیز گفت: این مراکز با هدف حمایت از زنان و دختران آسیب دیده و یا در معرض خشونت ایجاد شده که پذیرش در این مراکز به دو صورت سرپایی و یا نگهداری صورت می گیرد که تعداد زنانی که به این مرکز مراجعه داشتند در مجموع نسبت به قبل افزایش چندانی نداشته ولی نسبت به سه ماهه سال قبل در مقایسه با سه ماهه امسال افزایش داشته است .

نعمت ملکی در خصوص پرونده های مربوط به مدیران قبلی بهزیستی و تاثیر آن در ارائه خدمات به مددجویان نیز گفت: اظهار نظر در این مورد در صلاحیت ما نیست و نهادهای قضایی باید در این خصوص اظهار نظر کنند. ولی در این مدت هیچکدام از فعالیت های بهزیستی استان با اختلال مواجه نشده است چون بهزیستی استانب ا ۴۰۰ نفر پرسنل در اداره بهزیستی فعال است و قائم به شخص نیست .

وی در مورد شائبات حضور خود در بهزیستی استان زنجان نیز گفت: اداره کل بازرسی یک نهاد نظارتی است و در سازمانهای اجرایی حضور پیدا می کند . خدا به من توفیق داد که یک سال از قبول مسئولیت در مشاغل حساس محروم شدم که فرصت خوبی برای من بود. اگر بگویم هیچ چیز نبوده که بررسی های اداره بازرسی زیر سوال می رود و اگر بگویم مورد مهمی بوده است که قطعا من اینجا مدیر نبودم . خیلی خوشحالم که مورد تایید دستگاههای امنیتی و نظارتی قرار گرفتم و مجددا به پست مدیریتی برگشتم .نزدیک ۳۰ سال سابقه کار دارم .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست