• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۰۲
  • شناسه خبر: 33731

در ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی خانه کارگری و غیر آن فرقی ندارد/ از ۳۵ باغشهر در زنجان ۱۰ قطعه اصلا منابع آبی ندارند

در ساخت و ساز در زمین های کشاورزی همه در ابتدا اسمش را خانه کارگری می گذارند ولی بعد از مدتی خانه و ویلای لاکچری به وجود می آید. ما در بدو ساخت نمی توانیم تشخیص بدهیم که کسی می خواهد ویلادرست کند یا خانه کارگری.در ساخت ...

سرهنگ سهرابی فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی زنجان در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  اظهار کرد: ساخت و ساز در اراضی کشاورزی بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی به خاطر تامین امنیت غذایی و حفظ منابع کشاورزی و زمین های زراعی ، کلاً ممنوع است مگر مجوزی که سازمان جهاد کشاورزی برای برخی کارخانجات در زمین هایی با منابع خاکی درجه یک و دو می دهد که مبحث دیگری است .

سهرابی گفت: اقدام علیه ساخت وساز های غیر مجاز در اراضی کشاورزی مصوبه قانونی است و خود جهادکشاورزی رأسا اقدام نمی کند و براساس مصوبه قانونی که اراضی کشاورزی نباید خرد شود و زمین زراعی باید حفظ شود اقدام می کند. طبیعی است که وقتی یک هکتار زمین را ده قطعه کنند و در آن ده قطعه هم ده تا ساختمان درست کنند ما نمی توانیم مجوز دهیم .

وی افزود: به جرأت می توانم بگویم که از ۳۵ باغشهری که در زنجان داریم ۱۰ تای آنها اصلا منابع آبی ندارند و با تانکر برای آبیاری درختان آب می برند و درختانشان در حال خشک شدن هستند.

سهرابی با بیان اینکه در حالی که در یک هکتار زمین میتوانیم حداقل یک و نیم تن گندم برداشت کنیم گفت: اینکه آن زمین را تبدیل به باغشهر کنیم و ده تا درخت بکاریم و با تانکر به آنها آبرسانی کنیم از لحاظ امنیت غذایی چه توجیهی دارد و ما چگونه مجوز ساخت و ساز در زمین کشاورزی بدهیم ؟

وی با اشاره به اینکه کلیه ساخت و سازها بدون اخذ مجوز از سازمان جهاد کشاورزی غیرقانونی است گفت: آنهایی برای حداقل یک هکتار زمین سند داشته باشند با مراجعه به جهاد کشاورزی و بررسی وضعیت خاک زمین می تواند از سازمان جهاد مجوز بگیرد ولی اگر قرار است آن یک هکتارزمین خرد و به چند زمین کوچک تقسیم شود هیچگونه مجوزی نمیگیرد.

سهرابی در خصوص اعتراض برخی زمین دارها به تخریب یک اتاقک کارگری در زمین کشاورزی خود گفت: متاسفانه در ساخت و ساز در زمین های کشاورزی اینگونه جا افتاده و اسمش را گذاشته اند خانه کارگری در حالی که همه در ابتدای ساخت اسمش را خانه کارگری می گذارند ولی بعد از مدتی خانه و ویلای لاکچری به وجود می آید برای همین خانه کارگری معنایی ندارد. ما در بدو ساخت نمی توانیم تشخیص بدهیم که کسی می خواهد ویلادرست کند یا خانه کارگری . درواقع در ساخت و ساز غیر مجاز، برای ما خانه کارگری و غیر آن فرقی ندارد و بحث این است که ساخت و ساز نباید بدون مجوز جهاد کشاورزی باشد.

فرمانده یگان حفاظت اراضی کشاورزی زنجان با بیان اینکه نمی توانیم ادعا کنیم که صددرصد اراضی را کنترل و پایش می کنیم گفت: ولی نهایت تلاش خود را انجام داده ایم بطوریکه در سال ۱۴۰۱ در رابطه با بحث تداخلات و مجوزها و حفاظت از اراضی کشاورزی رتبه سوم کشوری را داشتیم.

وی با اشاره به نظارت هوشمند اراضی نیز گفت: در حال حاضر۳۰درصد اخبار مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز مربوط به پایش تصویری و هوشمند است و درسطح استان پایش هوشمند اراضی به طور کامل نداریم ولی و امیدواریم در آینده کل استان توسط پایشهای تصویری کنترل شود.

سهرابی در رابطه با زمین های زراعی که از لحاظ مساخت متراژ پایین تری دارند و زیر یک هکتار هستند گفت: به هیچ عنوان مجوز ندارند مگر طرحهای خصوصی و کارخانه ای. مجوز برای برای ساخت و ساز در کمتراز یک هکتار نداریم ولی بیش از از یک هکتار باید درخواست مجوز به سازمان جهاد کشاورزی بدهند تا بررسی شود اگر مجاز بود می توانند ساخت وساز کنند.

فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه ساخت و ساز در زمین های کشاورزی استان زنجان با توجه به وضعیت کم آبی در مقایسه با شهرهای شمالی کشور خیلی کمتر است گفت: در شهرستانهایی که کم آبی بیشتر است مثل ماهنشان و خدابنده به آنصورت ساخت وساز نمی شود هم به دلیل دوری و از مرکز و هم به دلیل شرایط آب و هوایی ولی در شهرستانهای ابهر و زنجان بیشتر است.

سهرابی افزود: گشت های روزانه توسط گروههای گشت براساس مراجعه حضوری و گزارش های دریافتی از ساخت و سازها از سامانه ۱۳۱ روزانه انجام می شود و تلاش ما این است که برای اینکه خسارت کمتری به سازندگان دراعمال تبصره ۲ ماده ۱۰ وارد شود بدون شکایت و دادگاه اخطار دهیم که ساخت وساز را متوقف و ساختمان را تکمیل نکنند و اگرمتوقف نکردند در کمتریمن زمان بادستور مقام قضایی قلع موقمع یا با خودتخریبی و یا توسط ماموران ما انجام میشود.

سهرابی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۵۰۰ مورد اعمال ماده تبصره ۲ماده ۱۰ داشتیم و تا امروز نیز ۸۵ مورد اجرای حکم قضایی صورت گرفته است گفت:در حال حاضر نیز حکم رسوبی که مربوط به سالهای گذشته که توسط دادگاه صادر شده و اجرا نشده باشد نداریم .

فرمانده یگان حفاظت از اراضی کشاورزی استان زنجان گفت: سامانه ۱۳۱ شبانه روزی است و گزارش ساخت و ساز غیر مجاز را به اپراتور و سپس به شهرستان مربوطه ارسال می کنیم و شهرستان مربوطه ظرف ۴۸ ساعت باید خبر را بررسی و پیگیری کند و اگر غیر قانوی بود اخطار و اقدامات بعدی انجام میشود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست