• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۳۰
  • شناسه خبر: 34714

شرکت ۱۵ استان در جشنواره آش در زنجان/ حضور شهرها و روستاهای جهانی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ جشنواره آش ملی است و به بخش خصوصی واگذار نشده است

جشنواره آش و نمایشگاه ملی صنایع دستی که از ۷ تا ۱۱ مهرماه برگزار خواهد شد رویداد ملی است و به مجری بخش خصوصی واگذار نشده است، غرفه های آش و صنایع دستی رایگان است و غرفه های سوغات توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سید سعید صفوی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در نشست خبری مشترک با شهردار زنجان در آستانه برگزاری شانزدهمین جشنواره آش و هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌های مختلف در زنجان، این شهر را تبدیل به شهر جشنواره‌ها کرده است به طوری که جشنواره آش به عنوان بزرگترین رویداد غذای کشور در تقویم رویداد‌های کشور ثبت شده است‌. 

صفوی گفت: امسال شورای ثبت رویدادهای گردشگری کشور سه رویداد زنجان را در تقویم رویدادهایگردشگری ثبت ملی کرده است که یکی از آنها جشنواره ملی آش ایرانی است و دیگری نمایشگاه ملی صنایع دستی است که امسال هفدهمین دوره آن را برگزار خواهیم کرد و سومین مورد هم جشنواره بین المللی غذای اکو است و ۵ پروانه نیز آماده است تا در شورای ملی ثبت شود که در عمل هم شهر زنجان به عنوان شهر رویدادهای ملی و جشنواره‌ها شناخته خواهد شد.

وی افزود: برخی از گردهمایی‌ها همانند یوم‌العباس و یوم‌الزینب نیازی به ثبت هم ندارد و به عنوان میراث ناملموس ثبت ملی شده است و اخیرا هم در عربستان بیست و هفمین میراث جهانی ایران تحت عنوان کاروانسراها نیز به ثبت جهانی رسیده است که متاسفانه کاروان‌سراهای زنجان در این زنجیره معرفی نشده بود ولی پیگیر آن هستین که الحاق شود.

صفوی در خصوص چرایی برگزاری جشنواره آش در مهر ماه نیز گفت: در مرداد وشهریور ماه محرم و ماه صفر را داشتیم و به جهت آب و هوایی اوایل مهرماه برای این رویداد انتخاب شد و امیدواریم در سال‌های بعد در فصل تابستان این رویداد برگزار شود و همینطور به دلیل عدم پیش بینی پذیری آب و هوا نمایشگاه سرپوشیده کاسپین برای جشنواره آش انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره آش یک پیش رویداد شهرستانی نیز دارد، گفت: رویداد شهرستانی ۳۰ شهریورماه با حضور ۲۰۰ شرکت کننده زنجانی برگزار خواهد شد. به طوری که صبح و بعد از ظهر در ۴ گروه داوری انجام و نهایتا ۱۰ نفر به رویدا ملی آش از زنجان راه خواهند یافت.

صفوی گفت: تا امروز ۱۴ استان برای شرکت در جشنواره آش اعلام آمادگی کرده‌اند و پیش بینی میشود که تا ۱۵ استان در جشنواره آش شرکت کنند و بیشتر از این تعداد هم امکان ارائه خدمات نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه درنمایشگاه صنایع دستی نیز ۳۰ استان هرکدام ۵ هنرمند صنایع دستی معرفی خواهند کرد گفت: از ۷ تا ۱۱ مهرماه هفدهمین نمایشگاه صنایع دستی همزمان با جشنواره آش برگزار خواهد شد. تفاوت جشنواره صنایع دستی امسال با سال‌های گذشته در این است که علاوه بر ۳۰ استان، شهرها و روستاهای جهانی نیز در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و ۹ شهر و یک روستای جهانی صنایع دستی آثار خود را عرضه خواهند کرد. 

صفوی با بیان اینکه تفاوت دیگر این رویداد این است که همزمان سوغات استان‌های شرکت کننده نیز عرضه خواهد شد، گفت: سال گذشته تاکید مقامات این بود که این رویداد اقتصادی برگزار شود و امسال این امر از طریق مجری بخش خصوصی و از طریق غرفه های سوغات انجام خواهد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در خصوص هزینه های غرفه ها نیز گفت: این دو رویداد ملی است و غرفه های جشنواره آش و نمایشگاه صنایع دستی ۱۰۰ درصد رایگان در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده خواهد شد و همینطور کسانی که از استان‌های دیگر در جشنواره شرکت کرده‌اند، اسکان رایگان خواهند داشت.

صفوی در خصوص برنامه های همراه با این جشنواره آش و صنایع دستی نیز گفت: در سه سال گذشته به دلیل کرونا و عدم برگزاری جشنواره از برنامه هایی که در کنار جشنواره آش برگزار می شد فاصله گرفتیم ولی امسال هم مثل سالهای قبل برنامه شب های فرهنگی در یکی از محوطه های باز بیرون نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی واگذاری این جشنواره به بخش خصوصی نیز گفت: این دو رویداد ملی است و به مجری بخش خصوصی واگذار نشده است و غرفه های آش و صنایع دستی رایگان است و غرفه های سوغات توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

خبرنگار-سمیه مصطفوی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست