• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۷-۱۹
  • شناسه خبر: 34994

بخش کشاورزی، خصوصی ترین بخش اقتصاد ایران است/ امسال۲۰ هزارتن تولید زیتون در زنجان خواهیم داشت

سال گذشته افزایش ۲ تا ۳ برابری تولید زیتون در استان را داشتیم اما میانگین تولید ۳۵ هزار تن است و امسال ۲۰ هزار تن تولید محصول خواهیم داشت، چون سال گذشته سال آور بود و به دلیل اینکه درختان چندان تغذیه نشده و برای امسال آ ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» روح‌الله حسنی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در نشست خبری اولین رویداد ملی زیتون اظهار کرد: استان زنجان، استان اول در تولید زیتون در کشور است و رتبه اول بین ۵ استان دیگر را دارد.

حسنی گفت: استان زنجان با ۴۳ درصد، قزوین ۱۹ درصد، گیلان ۱۵ درصد و سایر استان‌ها با ۲۶.۵ درصد تولید کننده زیتون هستند.

وی افزود: سطح زیر کشت زیتون استان زنجان۲۰ هزار هکتار است که از ۱۶ هزار هکتار بارور است و از سال قبل ۱۲ درصد به سطح بارور اضافه شده و تولید ۶۳ درصد کاهش یافته است. 

حسنی گفت: در سال ۷۱ و ۷۲ سطح زیر کشت زیتون استان یک هزار و ۲۳۰ هکتار بود. طرح‌های مختلفی برای توسعه باغات زیتون انجام شد و تا امروز ۹۹ درصد تولید در طارم انجام می‌شود و یک درصد با ۲ روستا در شهرستان زنجان نیز تولید کننده زیتون هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در سال گذشته افزایش ۲ تا ۳ برابری تولید زیتون در استان را داشتیم اما میانگین تولید ۳۵ هزار تن است و امسال ۲۰ هزار تن تولید محصول خواهیم داشت گفت: چون سال گذشته سال آور بود و به دلیل اینکه درختان چندان تغذیه نشده و برای امسال آماده نشدند.

وی در خصوص رویداد ملی زیتون نیز گفت: سطح انتظارات ما از این رویداد طرح و بررسی و ارائه راهکار چه در تولید و چه پس از تولید و توسعه ارقام جدید، مبارزه با کم‌آبی، مبارزه با آفات، تغذیه درست و افزایش تولید، فرآوری، مسائل پس از تولید، کیفیت و تنوع محصولات، برند سازی بازار فروش توجه به ذائقه مصرف کننده، با یک نگاه سلامت محور جایگزینی روغن زیتون به جای روغن‌های دیگر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه بحث تصفیه پساب کارخانجات فرآوری زیتون بسیار مهم است، گفت: بخشی از مسائل، موصوعات و ایده‌ها و حمایت‌ها نیز به این امر اختصاص یافته است.

وی گفت: انتظار داریم بخشی از این مشکلات حل شود با این حال آموزش‌هایی که برای دانشجویان، کشاورزان و فعالان این عرصه خواهیم داشت، به عبارتی بحث کشاورزی در حول زیتون را دقیق‌تر انجام خواهیم داد.ضمن اینکه تصفیه خانه زیتون زنجان همزمان با سفر رئیس جمهور به استان در ماه‌های آتی به افتتاح می‌رسد.

حسنی گفت: بخش کشاورزی خصوصی‌ترین بخش اقتصاد ایران است و دولت فقط حمایت کننده و تسهیلگر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست