• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۷-۲۰
  • شناسه خبر: 35002

رویکرد من در مسیر نمایندگی حل مسائل ملی است/ لایحه حجاب و عفاف قرار نیست معجزه بکند/ ارتباطات من زیاد است ولی دلیل بردخالت در انتصاب کسی نیست

قطعاً اگر نماینده، ملی فکر کند مشکلات کشور حل میشود. رویکرد من هم حتما در این چندماهی که مانده و تا زمانی که در این مسیر باشم ملی است و حداکثر توانم برای حل مسائل ملّی خواهد بود.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری، نماینده زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان با اشاره به پاسخ حماس به حملات رژیم صهیونیستی در چند روز اخیر اظهار کرد: کشتاری که رژیم اسرائیل ۷۰ سال است راه انداخته است امروز به اوج خودرسیده و قطعا همه این را تایید می کنند که کشتار مردم غزه هیچ آورده ای برای اسرائیل ندارد و ادامه آن شکست بزرگ تری برای اسرائیل به دنبال خواهد داشت.

طاهری گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند شکست اسرائیل برای رژیم صهیونیست غیرقابل جبران بود و این موضوع اهمیت اقدامات حماس را برجسته می‌کند. سیستم دفاعی رژیم صهیونیستی هزینه‌بر و چند لایه است و شکست این لایه‌ها شکست بزرگی برای اسرائیل است.

یکدست شدن یک فرمول است

طاهری در پاسخ به سوالی مبنی بر یکدست شدن مجلس و دولت و نتیجه آن برای مردم گفت: یکدست شدن یک فرمول است. برای اینکه در مشکلات و حل مسئله در یک موضوعی، افرادی که قرار است آن مسئله را حل کنند هرچقدر همدل تر و همفکرتر باشند و همه متمرکز بر مسئله بشوند تا درگیری های بیخود، مسئله زودتر حل می شود هرچقدر این مسئله مربوط به کلان کشور باشدهم قطعا این فرمول درست تر است. ولی به این معنی نیست که هیچ اختلاف سلیقه ای نباید باشد و یا نقدی از هم نداشته باشند و خطاهای همدیگر دیده نشود، ولی این همگرایی جدی وجود دارد.

حرکت دولت در مقایسه با ۱۰ سال گذشته رو به جلو است، هرچند هنوز با رشد ۸ درصدی فاصله داریم

وی افزود: در ارزیابی عملکرد دولت هم در بخش هایی امتیاز بالا می دهم مثل ارتباط با کشورهای مختلف و در برخی حوزه ها هم عملکرد متوسط است و یا درمواردی هم اقدام جدی انجام نشده است. مقایسه عملکرد دولت هم باید براساس ۱۰ سال گذشته و هم از آغاز دولت تا کنون باشد که در مقایسه با ده سال گذشته در رشد اقتصادی جلو بوده و البته که به رشد اقتصادی ۸ درصدی که در برنامه توسعه تعیین شده نرسیده ایم؛ اما برآیند رشدکشور حداقل ۴ درصد است و نسبت به میانگین رشد صفر در۱۰ سال گذشته خیلی خوب است. اما آیا این رشد ۴ درصدی در زندگی مردم ملموس است؟ نخیر. هنوز شرایط خوب نیست. ولی حرکت رو به جلو است.

طاهری در خصوص دخالت در انتخابات هم گفت: انتخابات ها در کشور ما چه انتخابات مجلس و چه ریاست جمهوری و شوراها به نوعی فراقوه ای و فرادولتی است و نظارت بر انتخابات چه در برگزاری و چه در تایید صلاحیت ها دولتی نیست و ارتباطی با برگزارکنندگان انتخابات ندارد. برگزاری انتخابات اجرایی است و به هیچ وجه افراد نقشی در آن ندارند و به نوعی قدرت در جمهوری اسلامی توزیع شده است . تقریبا چنین چیزی متصور نیست که در انتخابات کشور دولت مستقر که میخواهد انتخابات را برگزار کندو خودش هم نامزد انتخابات است بگوییم تمام استانداران و فرماندارانی که انتخابات رابرگزار می کنند منصوب رئیس جمهور هستند پس این انتخابات شائبه دارد. اینگونه نیست و الگوی اجرای انتخابات جوری چیده شده که چنین چیزی متصور نیست.

مسئله اول توسعه استان زنجان، آب است

طاهری در خصوص اقدامات خود در رشد وضعیت استان نیز گفت: یک نماینده به هرحال وکیل مردم است. درست است که انتخاب شده برای وظیفه ای که برای نمایندگان مجلس تعیین شده ولی عرف و مرسوم است نماینده مجلس در رشد استان هم نقش داشته باشد و دستگاههای اجرایی استان را کمک کند و همچنین نظارت و مطالبه کند. مسئله اول توسعه استان در آینده موضوع آب استان است که هرچه هم تلاش کنیم عقب ماندگی انقدر زیاد است که هنوز جای کار دارد. ما هنوز نتوانسته ایم به میانگین چند استان اطراف خود برسیم ولی روبه جلو بودیم و توانستیم در موضوع آب هم در صنعت و در شرب توفیقات خوبی داشته باشیم و همچنان اولویت اول من در بازه زمانی که نماینده هستم همین موضوع آب در استان است.

در جذب اعتبارات برای استان نسبت به قبل رشد بزرگی داشته ایم

وی افزود: در اعتبارات استان هم از دو محل GDP ایجاد و تولید ثروت می کنیم. یک بخش مربوط به منابع عمومی و دولتی است و دیگری هم بخش خصوصی است. در مورد رشد منابع عمومی استان نسبت به میانگین کشور عدد قابل قبولی نداریم و سالهای سال در بودجه های استان ۲۹ و ۳۰ بودیم که این رتبه به ۲۳ ارتقاء پیدا کرده است و حداقل ۶ رتبه بهتر شده است . همچنین در درآمدهایی که به جز بودجه عمومی از مالیات بر ارزش افزوده به استان برگشته نیز جهش داشتیم . امروز هیچ شرکتی در استان زنجان نداریم که مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات برعملکرد آن به استان دیگر واریز شود. یک زمانی مالیات تمام شرکتهای بزرگ به تهران واریز می شد. بخش دیگری از منابع هم هستندکه نه دولتی و نه خصوصی است که از این منابع هم آورده ای که در استان داشتیم قابل مقایسه با قبل نیست. مثلا در گازرسانی به روستاها در سال گذشته کل بودجه استان در حوزه عمرانی نزدیک به ۶۰۰ میلیارد تومان بود در حالیکه در گازرسانی در روستاها بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان در استان هزینه کردیم که در بودجه استان هم نبود. جمع اینها با منابع دیگر، به عدد بزرگی می رسد.در آبرسانی به روستاها هم به اذعان قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در کشور پیشتاز هستیم .

حداکثر توانم برای حل مسائل ملّی خواهد بود

طاهری در پاسخ به این سوال که آیا همچنان اولویت وی در مجلس با مسائل کلان و ملی است یا استانی، گفت: باید یک جلسه آسیب شناسی مجلس ها در ایران انجام شود و آسیب های قانونگذاری و تورم قانون ها بحث شود. در حال حاضر هم که قانون برنامه هفتم را می نویسیم، در فصل صنعت و تولید وقت زیادی برای شناسایی ایرادات و ارائه پیشنهادات گذاشته ام. اگر واقعا این موضوع درست ریل گذاری شود مشکلات بسیاری حل خواهد شد.قطعاً اگر نماینده ملی فکر کند مشکلات کشور حل میشود. رویکرد من هم حتما در این چندماهی که مانده و تا زمانی که در این مسیر باشم حداکثر توانم برای حل مسائل ملی خواهد بود و اصلا قَسَمی که نماینده در مجلس می خورد همین است و اگر غیر از این باشد به وظیفه اش عمل نکرده است، چون وظیفه نماینده عموماً معطوف به موضوعات ملی است.

هیچ معدنی خارج از مزایده به کسی واگذار نمی شود

نماینده زنجان و طارم در مجلس با بیان اینکه در واگذاری معادن نیز اصلاح قانون صورت گرفته و دیگر هیچ معدنی به هیچ کس و هیچ ارگانی خارج از مزایده واگذار نمی کنیم گفت: آیین نامه فوق العاده پیش رفته ای برای صلاحیت فنی و مالی تهیه شده است . قبلا اینگونه بود که یک معدنی را فردی به نام خودش ثبت می کرد و گاهی تا بیست سال هیچ کاری انجام نمیشد ولی در این دو سال برچیده شده و در رصدی که انجام شد هم حتی یک مورد هم در کشور نبود که خارج از مزایده واگذار شده باشد.

رویکرد ما در زنجان سرمایه گذاری منابع محور در معدن نیست

طاهری همچنین در خصوص آب بر بودن سرمایه گذاری در معادن به ویژه فولاد خوزستان در استان نیز گفت: سرمایه گذاری در زنجیره معدن همه اش آب نیست. در مورد فولاد چند کار انجام شده است ازجمله موضوع نبرد است و دیگری خود معدن و سنگ آهن است و موضوع دیگر هم از سنگ آهن تا شمش است. یعنی آهن اسفنجی و کنسانتره و این مقولات که برخی از زنجیره ها گاز زیادی می خواهد و برخی آب زیاد و برخی هم برق زیاد می خواهد. بخش زیادی از این معادنی که الان وجود دارند معادنی هستند که قبلا بودند و غیر فعال هستند یعنی تخصیص آب و برق و گازشان را گرفته اند و معدنی که جدیدا بخواهد تاسیس شود خیلی کم داریم. بطوریکه در کشور از ۱۲ هزار معدن موجود حدود ۶ هزار معدن فعال هستند و اکثر این واگذاری هایی که در مزایده انجام شده از همان معادن غیر فعال است. پس رویکرد ما در استان زنجان سرمایه گذاری منابع محور در معدن نیست.

نتوانسته ایم از ظرفیت مهاجران در کشور استفاده کنیم

نماینده زنجان و طارم در مجلس در مورد مهاجران افغانستانی نیز گفت: در کشورهای دنیا، مهاجرین هم فرصت هستند و هم می توانند تهدید باشند. در کشورهای مختلف مثل امارات ۸۰ درصد جمعیت مهاجر اند و در عربستان و یا کانادا هم همینطور هستند. هرکشوری با توجه به ظرفیت خودش مهاجران را می پذیرد. برخی کشورها، مهاجران باسواد و برخی کشورها هم به عنوان نیروی کارگری استفاده می کنند. ما هم در کشور باید قوانین و هوشمندی و رصدمان نسبت به مهاجران طوری باشد که از آن به عنوان یک ظرفیت استفاده کنیم .اگر می بینیم که دچار آسیب شده ایم یعنی در مدیریت و قانونگذاری و رصد مهاجران کم کاری شده است.

مهاجر نباید تبدیل به تهدید شود

طاهری افزود: هیچ وقت نباید مهاجر به یک تهدید درکشور تبدیل شود. در کشور نتوانسته ایم از مهاجرین به عنوان یک فرصت استفاده کنیم، مجلس هم در این زمینه نقش دارد و از سال گذشته قانون ساماندهی مهاجران را تدوین می کند. اصلا نباید فردی در این کشور وجود داشته باشد که او را نشناسیم و ندانیم کجاست و چه کار می کند. در کشورهای دیگر این موضوعات را حل کرده اند . اگر این مشکل در ایران هم حل شود میتوان از این فرصت استفاده کرد. پس در این مورد دو تکلیف داریم که اول این تهدید را از کشور نه فقط درمورد افغانستانی ها بلکه همه مهاجران برطرف کنیم. نقطه شروعش این است که هیچ فردی در هیچ جای کشور نباشد که ما از شرایط او اطلاع نداشته باشیم . دوم اینکه مهاجران کاملا براساس اختیار ما رفت و آمد داشته باشند، اینگونه نباشد که ما نیازی نداشته باشیم ولی نتوانیم جلوی ورود مهاجران را بگیریم. در شرایط فعلی هم که چون به صورت غیر رسمی و غیر قابل رصد وارد شده اند حتما آسیب است و باید جلوی آن گرفته شود. در زنجان هم جلساتی با نیروی انتظامی داشتیم که همچنان زنجان را در محدوده قرمز برای ورود مهاجران حفظ کنند.

قانونگذاری در مورد حجاب سخت است

مصطفی طاهری در پاسخ به سوال خبرنگار پیام ملّت در مورد لایحه حجاب و عفاف نیز با بیان اینکه در مسائل مربوط به روابط اجتماعی از جمله حجاب و عفاف قانونگذاری سخت است گفت: ورود نکردن هم در این موارد سخت است. مثلا در مورد مالیات همه چیز مشخص است و به راحتی می شود قانون برای آن وضع کرد چون عددی است و به ریاضی قابل تبدیل است. ولی در مورد مباحث اجتماعی و کثرت جمعیت، شما حداقل هایی را برای کشور اسلامی درنظر می گیرید و می گویید می خواهیم احکام الهی را در کشور اجرا کنیم. بالاخره مردم انتظارات بسیاری از مجلس داشتند و دولت هم لایحه آورده بود که باید بررسی می شد.

لایحه حجاب و عفاف قرار نیست معجزه بکند

طاهری گفت: پارامترهای مختلفی در حجاب دخیل است که یک کار این قانون بود. حتما اگر ما بخواهیم احکام الهی از جمله حجاب در جامعه موفقیت هایی داشته باشد عوامل مهم تر از قانون هم هست. اگر بخواهم در مقایسه با ایده آل و آرمان ها وزنی به قانون بدهم شاید ۵ درصد باشد و قطعا ۹۵ درصد دیگر، مسائلی مثل آموزش و اعتماد عمومی و اقتصاد و فرهنگ و خوب نشان دادن اسلام و بد عمل نکردن ما است. ولی به هرحال در یک کشور اسلامی بی قانونی در این مورد هم خوب نخواهد بود. ذات این کار و اجرای آن راحت نیست ولی به هرحال حداقل هایی است که به روز رسانی شده اینگونه نبود که هیچ قانونی از قبل نبوده و این قانون می خواهد معجزه بکند. این لایحه معجره نمی کند چه بسا بد اجرا کردنش نتیجه منفی هم داشته باشد که امیدواریم درست اجرا شود.

دخالت نماینده باید معیار داشته باشد/ ارتباطات من زیاد است ولی دلیل براین نیست که دخالتی در انتصاب کسی باشد

نماینده زنجان و طارم در مورد دخالت در انتصابات استان نیز گفت: دخالت باید معیار داشته باشد. من در زنجان از سال ۸۴ کار سیاسی می کنم و با بخش بزرگی از بدنه کارشناسی و باسواد و حزب اللهی در جاهای مختلف رفاقت دارم. ولی اینکه کسی جایی مسئول می شود حتما به دلیل رفاقت با من باشد نیست. معیار دخالت نماینده چیست؟ اگر در بعد ملی و استانی کسی پیدا میشود که بگوید من اجبار کرده ام برای انتصاب شخص خاصی یا کسی را تحمیل کرده ام بگویید.

طاهری افزود: من نتوانستم این را جا بیندازم که معیار دخالت نماینده چیست؟ اینکه بگوییم کسی قرابتی با شما دارد و به مسئولیتی رسیده پس حتما شما نقش داشته اید ، اینکه دلیل نمی شود. بالاخره افراد توانمندی در این استان وجود دارند و به جایگاهی می رسند که ممکن است با من هم رفاقتی داشته باشند. من که نمی توانم بگویم هرکسی با من ارتباطی داشته حق ندارد مسئولیتی بگیرد، چون ممکن است شائبه ایجاد کندو حق هم ندارم کمکش کنم. ولی اگر چارچوبی بگذارید و بگویید ما کسی را پیدا کردیم که ادعا می کند شما اصرار کردید و نقش داشتید در انتصاب او ،من قبول می کنم .

وی با بیان اینکه من کراهت دارم و حتی دوست ندارم مورد مشورت قرار بگیرم چه برسد به اینکه اصرار به کسی بکنم گفت: ممکن است عملکرد را نقد کنم ولی اینکه برای جابجایی کسی اصراری بکنم چنین کاری نکرده و نمی کنم. ارتباطات من زیاد است و این دلیل براین نیست که دخالتی در انتصاب کسی باشد. یک جریان فکری آمده که می خواهد کار کند و می خواهد از کسانی که سواد و توانایی دارند استفاده کند، من نقشی در انتصاب اینها ندارم حتی در مورد چگالی افرادی که الان مسئولیت دارند هم باید بگویم که در حوزه انتخابی من چند فرماندار و بخشدار است ولی من حتی فرماندار زنجان را هم نمی شناختم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست