• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۰-۰۳
  • شناسه خبر: 36206

 انتشار نتایج تحقیقات اندیشکده در طول یک ماه تا شش ماه / هرکسی وارد کار اجرایی شود از اندیشکده خارج خواهد شد

اکثر افرادی که در اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری هستند یا پست‌های اجرایی قبلی داشتند و یا درجایی مشغول هستند و یا بازنشسته هستند و دنبال پست دیگری نیستند و این را در نظر گرفته‌اند که کسی مسئولیت اجرایی نداشته باشد.

پیام ملّت در روزهای اخیر خبر افتتاح اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری در استان زنجان سوالاتی را از جمله اهداف این اندیشکده و چرایی تشکیل آن و البته هزینه های آن از سوی شهروندان برانگیخت، در این خصوص خبرنگار پیام ملّت گفت و گویی با داوود حسنی که به عنوان مدیر این اندیشکده انتخاب شده داشت که تا حدودی پاسخ برخی سوالات را از مدیر این اندیشکده گرفته باشیم.

حسنی با بیان اینکه اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان ها به عنوان بازوی مشورتی و کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هستند و به نوعی می خواهد از طریق مدیریت غیر متمرکز و استقرار در استان ها در موضوع و اهداف دستورکارهایی که وجود دارد نتایج را جمع بندی کند گفت: با استفاده از شبکه نخبگان و دانشگاهیان استانی که واجد شرایط لازم برای همکاری با مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی هستند، نظرات را به مرکز پژوهش های مجلس منتقل کند که نهایتا مورد استفاده مرکز پژوهش های مجلس قرار می گیرد.

وی با اشاره به اهداف این اندیشکده گفت: برقراری ارتباط هدفمند بین دانشگاه ها و موسسات و هسته های علمی که انجام مطالعات شاخصی در استان دارند، شناسایی و تشکیل بانک اطلاعات نخبگان، زمینه سازی جهت مطالبه گری و نقد منصفانه، جذب و توانمندسازی افراد مستعد در سطح کشور که به صورت بومی و استانی بتوانند به ارتقاء ظرفیت حکمرانی کمک کنند، توانمندسازی و افزایش ظرفیت سیاسی دانشگاه های کشور و بهره گیری از ظرفیت های دانشی و نوآورانه و فناورانه بومی و تسهیل نظارت های میدانی (به معنای نظارت تقنینی نه نظارت اجرایی) از اهداف این اندیشکده است.

داوود حسنی افزود: مأموریت‌های این اندیشکده هم خیلی زیاد است؛ ازجمله مطالعات آینده‌پژوهشی در سطح استان و مسئله شناسی و تعیین نظام مسائل استان و اولویت‌بندی آن‌ها، افکار سنجی و تحقق اجتماع نخبگانی، راه‌حل یابی و پشتیبانی از فرآیندهای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری در استان، شرکت در شوراهای تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس، ارائه مشورت و راه‌حل در خصوص طرح‌ها و لوایح استانی و درخواست‌ها و سؤالات نمایندگان و اثربخش کردن نظارت از طریق ارائه گزارش‌های دقیق و راه‌اندازی کارگروه‌ها و ارتقاء اتاق فکر در موضوعات مختلف در استان.

حسنی در خصوص اعضای این اندیشکده و نحوه انتخاب آن‌ها نیز گفت: در آغاز کار این اندیشکده، فعلاً ۱۱ نفر از سطح استان از دانشگاه‌های مختلف به‌عنوان شورای علمی اندیشکده استانی انتخاب کرده‌اند که البته بنده در انتخاب آن‌ها هیچ نقشی نداشتم. در طول یک سال گذشته از طرف خود مرکز پژوهش‌های مجلس در سطح استان به‌صورت میدانی تحقیق کرده‌اند و نهایتاً رسیده‌اند به این یازده نفر؛ یعنی از استاندار، نماینده‌ها و رؤسای دانشگاه‌ها و افرادی که مرجع هستند پرسو جو شده و فکر می‌کنم از افراد بسیاری که معرفی‌شده بودند، نهایتاً این تعداد انتخاب‌شده‌اند.

وی افزود: از این یازده نفر ۳ نفر نماینده دانشگاه‌های بزرگ استان، یعنی یک نفر نماینده دانشگاه علوم پزشکی زنجان، یک نفر نماینده دانشگاه زنجان، یک نفر نماینده دانشگاه آزاد و یک نفر هم مدیر اندیشکده و مابقی هم به‌عنوان افراد حقیقی انتخاب شدند.

مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان در پاسخ به سؤالات مطرح‌شده در خصوص چرایی تشکیل این اندیشکده و فرق آن با آمایش سرزمینی نیز گفت: آمایش سرزمینی موضوعی جدا از وظایف این اندیشکده است. در داخل استان خیلی‌ها می‌گفتند طرح‌های ما به مجلس نمی‌رسد و یا طرح‌هایی که اجرا می‌شود طرح‌هایی نیست که انتظارات بومی و استانی ما را برآورده کند. ما می‌خواهیم آن‌ها طرح‌ها را بگیریم و تبدیل به گزارش بکنیم و تحویل شاهراه اساسی که مرکز پژوهش‌های مجلس است بدهیم. این اندیشکده برای کمیسیون‌های مختلف مجلس و حتی هم برای وزارتخانه‌ها و ادارات مختلف گزارش تهیه می‌کند. اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری این کار را می‌خواهد انجام دهد که اصلاً کار اجرایی نیست؛ برنامه‌ریزی و آینده‌پژوهی برای توسعه استان است که بگوییم مثلاً با اطلاعات مختلفی که داریم موضوع اصلی امروز استان چیست و یا برای ده سال آینده برای حل این مشکل چه‌کار باید بکنیم؟ در قالب کارگروه‌ها این موضوعات را جمع می‌کنیم و اعضای اندیشکده با تشریک‌مساعی نهایتاً نتیجه گزارش‌ها را اعلام می‌کنند.

وی افزود: ما برای مشورت دادن به ارکان اجرایی استان هم آمادگی داریم؛ یعنی می‌توانیم نتایج تحقیقاتی که انجام می‌دهیم را در اختیار دستگاه‌های اجرایی استان بگذاریم.

داوود حسنی بابیان اینکه محل استقرار اندیشکده، طبقه پنج دانشکده شهید شهریاری دانشگاه آزاد اسلامی زنجان است گفت: ولی در دانشگاه‌های مختلف ما دفاتر دانشگاهی دیگری هم داریم که گروه‌های مختلف را وارد این موضوع بکنیم. جلسات ما هفته‌به‌هفته برگزار خواهد شد و بعد بر اساس اولویت‌سنجی که صورت می‌گیرد وارد جلسات مختلف کاربردی می‌شویم. این هفته برای تقسیم کارها اولین جلسه را برگزار می‌کنیم، ولی بعدازآن بر اساس موضوعات مختلف که موضوعات کلی و کلان استانی هست کار را پی‌جویی خواهیم کرد.

وی افزود: تحقیقات که به نتیجه رسید سعی خواهیم کرد در طول یک ماه تا شش ماه نتایج تحقیقات را در حدی که امکان دارد منتشر کنیم. گزارش‌ها را اول به مرکز پژوهش‌های مجلس منتقل کنیم و بعد در اختیار استان قرار بدهیم و اگر نظر بر این بود که امکان انتشار عمومی دارد، به‌عنوان طرح نخبگانی برای ارتقاء استان منتشر کنیم.

حسنی در خصوص هزینه‌های این اندیشکده نیز گفت: خیلی بودجه اساسی برای این موضوع در نظر گرفته نشده است ولی در ابتدا یک هزینه جزئی برای انجام کارهای اجرایی در نظر گرفته‌شده ولی بقیه هزینه‌ها را وقتی طرح‌ها و موضوعات آماده شد و قرار شد که به‌عنوان تحقیقات انجام شود، مرکز پژوهش‌های مجلس و خود استان بر اساس اولویت‌های خودش در شورای پژوهشی استان مصوب می‌کنند و شاید هم به‌عنوان اولویت‌های پژوهشی حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی همکاری کنند و تحقیقات را انجام دهند.

مدیر اندیشکده حکمرانی و قانون‌گذاری استان زنجان همچنین در خصوص شائبه‌هایی که در مورد اعضای این اندیشکده مطرح شد نیز گفت: اکثر افرادی که در اندیشکده هستند یا پست‌های اجرایی قبلی داشتند و یا درجایی مشغول هستند و یا بازنشسته هستند و دنبال پست دیگری نیستند. هرکسی وارد کار اجرایی شد ازاینجا خارج خواهد شد. این را در نظر گرفته‌اند که کسی مسئولیت اجرایی نداشته باشد البته مسئولیت مشورتی فرق می‌کند. ممکن است کسی مشاور دانشگاه یا دستگاه دیگری باشد ولی اگر کسی مسئولیت اجرایی داشته باشد قطعاً ازاینجا خارج خواهد شد.

گفتنی است؛ در مراسمی با حضور معاون پژوهشی و  مشاور اجرائی ریاست مرکزپژوهش های مجلس شورای اسلامی ، اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان زنجان با معرفی مدیر و شورای علمی اندیشکده بعنوان بیستمین استان، در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان افتتاح شد. دکتر اصغر پرتوی ، دکتررضا رحیم پور، دکتر محمد مسعود وکیلی ، دکتر عباس قنبری ، دکتر حسین عظیمی ، دکتر زهرا بابازاده ، دکتر رحمانی ، دکترعلی شکوهی، دکتر بهزاد معین ، محمد بهرامی بعنوان اعضای شورای علمی اندیشکده معرفی و احکام خود را دریافت کردند و دکتر داود حسنی به عنوان مدیر اندیشکده معرفی شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست