• تاریخ: ۱۴۰۲-۱۰-۰۶
  • شناسه خبر: 36273

به ما می گویند مشکل مردم نان و آب است کتابخانه می خواهیم چه کار؟ برای پروژه های نهضت ملی مسکن، کتابخانه در نظر گرفته نشده است

شهرک های جدیدی که در شهر زنجان ساخته شده اند کتابخانه ندارند از جمله شهرآرا، پونک و غیره و حتی اعتمادیه، انصاریه، شهرک کارمندان هم کتابخانه ندارند.وقتی پیگیر ساخت کتابخانه مرکزی هستیم، می گویند چه کسی کتابخانه می رود ...

محمد رضاخانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» اظهار کرد: طبق استانداردها برای هر ۲۰ هزار نفر باید یک کتابخانه احداث شود.

رضاخانی گفت: الان فقط ۱۷ باب کتابخانه در شهر زنجان داریم درحالی که در یک شهر نیم میلیون نفری باید حداقل ۳۰ کتابخانه داشته باشیم؛ یعنی حداقل ۱۳ کتابخانه دیگر باید در شهر زنجان احداث شود.

وی افزود: شهرک های جدیدی که در شهر زنجان ساخته شده اند کتابخانه ندارند از جمله شهرآرا، پونک و غیره و حتی اعتمادیه، انصاریه، شهرک کارمندان هم کتابخانه ندارند.

رضاخانی با بیان اینکه برای پروژه های نهضت ملی مسکن نیز کتابخانه در نظر گرفته نشده است گفت: احداث مسجد، مدرسه، درمانگاه و کتابخانه برای هر پروژه بزرگ مسکن بدیهی است.

مدیر کل کتابخانه های استان زنجان با بیان اینکه وقتی پیگیر ساخت کتابخانه مرکزی هستیم، می گویند چه کسی کتابخانه می رود و کتاب می خواند؟ مشکل مردم نان و آب است کتابخانه می خواهیم چه کار؟ این حرف مثل این است که بگویند کسی نماز نمی خواند پس مسجد را می خواهیم چه کار؟ اتفاقا باید مساجد را تقویت کنند تا مردم برای نماز ترغیب شوند. در اینجا هم باید کتابخانه ها را تقویت شوند تا این ضعف فرهنگی کتاب نخواندن برطرف شود. و دلیل این ضعف فرهنگی هم این است که کتابخانه خوب نداریم.

وی با اشاره به آسیب های توسعه نامتوازن در شهر زنجان گفت: هزینه های زیادی برای راه اندازی برخی کارخانجاتی که منابع آبی مارا می بلعد می کنیم، ولی وقتی می گوییم زنجان کتابخانه مرکزی ندارد می گویند خب نداشته باشد مگر چه اتفاقی می افتد؟ کتابخانه مرکزی هر شهری برند فرهنگی آن شهر است. این حرف مثل این است که بگویند زنجان دانشگاه نداشته باشد. می توانید تاثیر و استقبال مردم به ویژه کودکان از کتابخانه های جدیدی که در دو منطقه بی سیم و اسلام آباد راه اندازی شده را ببینید.

رضاخانی با انتقاد از نگاه سنتی به کتابخانه ها گفت: برخلاف دیدگاه سنتی کتابخانه فقط جای کتاب خواندن نیست هم اکنون در کتابخانه های مرکزی در شهرهای مختلف بیش از ۶۰ نوع خدمت ارائه می شود.

ادامه این گفت و گو در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست