• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۲-۲۰
  • شناسه خبر: 38082

چند درصد مردم در انتخابات دور دوم شرکت می کنند؟

براساس یک نظر سنجی میدانی که طی روزهای منتهی به شروع تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه زنجان و طارم انجام شده است بین ۸ تا ۹ درصد واجدان شرایط شرکت خواهندکرد.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» براساس یک نظر سنجی میدانی که طی روزهای منتهی به شروع تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه زنجان و طارم انجام شده است بین ۸ تا ۹ درصد واجدان شرایط شرکت خواهند کرد وبا شرط عدم تغییر محسوس در شرایط پیش بینی می شود کمتر از ۴۰ هزار واجد شرایط رای دادن در این حوزه انتخابیه به پای صندوق رأی بروند.

در دور دوم انتخابات پیشین حدود ۲۵ هزار داوطلب در پای صندوق های رای حاضر شده بودند که مجموع آرای دو نامزد انتخابات کمتر از ۲۳ هزار رای بود و تعدادی رای باطله بود.

تجارب انتخابات‌های گذشته طی دور دوم می گوید؛ تبلیغات محیطی و مجازی خیلی در این گونه انتخابات‌ها تاثیرجدی ندارد بلکه رای های قومی، قبیله ای و تشکیلاتی مهمترین آیتم های اثرگذار در انتخابات هستند.

این یافته ها می گوید، با توجه به اوج فعالیت های کشاورزی در مناطق روستایی از جمله شهرستان طارم و مناطق روستایی زنجان، روستاییان موضوع انتخابات دور دوم از چندان اهمیتی برایشان برخوردار نیست.

با توجه به رای ۲۶ هزاری نبی اله محمدی و ۱۹ هزار رای محمد اسماعیلی و با لحاظ قراردادن مولفه های ثابت و متغیر نمی توان پیش بینی مستدل و محکمی از انتخابات ۲۱ اردیبهشت زنجان داشت و باید منتظر شمارش آرا شد.

بازخوانی انتخابات دور دوم انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه زنجان و طارم خالی از لطف نیست.

پس از شمارش آراء، جمع آراء ماخوذه در حوزه انتخابیه زنجان و طارم ۲۵ هزار و ۴۴ رای بود که از این تعداد، آقای مهدی باقری ۱۴ هزار و ۹۶۴ رای را به خود اختصاص داده و منتخب مردم شدند و آقای نبی اله محمدی نیز ۸ هزار و ۱۵۸ رای کسب کردند.

در استان زنجان ۸۰۲ هزار و۷۳۶ نفر واجد شرایط رای دادن بودند که از این تعداد ۴۰۲ هزار و۵۱۶ نفر مرد و ۴۰۰ هزار و۲۲۰ نفر زن هستند. نیمی از جمعیت استان در شهرستان زنجان ساکن هستند. از ۸۰۲ هزار نفر واجد شرایط رای در استان بیش از نیمی در حوزه زنجان و طارم هستند و حدود ۴۵۰ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند.

در دور نخست انتخابات گذشته مجلس آقای مصطفی طاهری ۵۹ هزار و ۶۰۳ رای داشت و هم طیف سیاسی وی یعنی مهدی باقری ۲۸ هزار و ۵۵۰ رای که رقیب این دو یعنی نبی اله محمدی نیز ۱۹ هزار و ۴۷۱ رای داشت.

اما در دور دوم انتخابات و در رقابت بین نبی اله محمدی و مهدی باقری شاهد بودیم نفر منتخب یعنی مهدی باقری تنها ۱۴ هزار و ۹۶۴ رای کسب کرد و نبی اله محمدی نیز تنها ۸ هزار و ۱۵۸ رای به دست آورد!

مجموع آرای دو کاندیدای دور دوم انتخابات ۲۳ هزار و ۱۲۲ رای شده است. مهدی باقری که منتخب دور دوم شده حدود نصف آرای دور نخست خود را کسب کرده و نبی اله محمدی نیز کم تر از نصف آرای دور نخست خود را کسب کرده است. در واقع نیم و بیش از نیمی از افرادی که به این دو اعتماد کرده بودند حاضر به رای مجدد نشدند!

موضوع مهم تر اینکه از حدود ۴۵۰ هزار نفری که واجد حضور در پای صندوق های رای بودند تنها ۲۳ هزار و ۱۲۲ نفر حضور پیدا کردند. یعنی حدود ۵ درصد مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه زنجان و طارم ثبت شده است!

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست