• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۴-۰۷
  • شناسه خبر: 5243

توسعه خوشه های صنعتی زمینه ساز رشد بالای اقتصادی است

پیام ملت– مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان گفت: توسعه خوشه های صنعتی، زمینه رسیدن به مقیاس بالا، از جمله در تولید محصولات و ارایه خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد. امیر حمیدنیا در گفت و گو ...

پیام ملت مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان گفت: توسعه خوشه های صنعتی، زمینه رسیدن به مقیاس بالا، از جمله در تولید محصولات و ارایه خدمات و دستیابی به بازارهای جهانی را فراهم می سازد.

امیر حمیدنیا در گفت و گو با پیام ملّت، اظهار کرد: امروزه در اکثر کشورهای جهان، صنایع کوچک و متوسط از جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، تولید صنعتی و ارایه خدمات در حال نقش آفرینی هستند.

وی با اشاره به اينكه در کشورهای درحال توسعه، صنایع کوچک و متوسط عامل راهبردی برای توسعه اقتصادی، اشتغال زایی و رقابت پذیری صنایع می باشند، تصريح كرد: در کشور ما با وجودی که بیش از ۹۰ درصد واحدهای تولیدی در گروه صنایع کوچک و متوسط قرار می گیرند، ولي متاسفانه این بنگاه ها نتوانسته اند سهم قابل توجهی در تولید ناخالص ملی و ایجاد ارزش افزوده داشته باشند.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان به کمبودهای شدید حاکم بر این بنگاه ها اشاره کرد و افزود: فقدان مقیاس های لازم از جنبه های مختلف سرمایه، تولید و بازار، فقدان محیط های مناسب رشد کسب و کار از جنبه های مختلف حقوقی، قانونی و غیره فقدان زیر ساخت های نرم افزاری و تشکیلاتی، تولید با فناوری های کهنه و عدم دسترسی به تکنولوژی های نوین، فقدان ارتباط منسجم با شبکه های بانکی و مالی کشور، عدم وجود شبکه های همکاری میان بنگاهی و در نهایت عدم شناخت از بازارهای هدف از جمله کمبودهای حاکم بر این بنگاه ها می باشد.

حمیدنیا ضمن تاكيد بر ضرورت تشكيل خوشه هاي صنعتي گفت: بیش از یک دهه است که توسعه صنعتی مبتنی بر خوشه ها، به عنوان یک استراتژی نوین مورد توجه برنامه ریزان و سیاستگذاران در کشورهای صنعتی و در حال توسعه است و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با هدف شناسایی و توسعه خوشه های صنعتی کشور، دفتر خوشه های صنعتی را از نیمه دوم سال ۱۳۸۰ دایر نموده و با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان ها نسبت به توسعه صنایع  مرتبط اهتمام می ورزد.

وی با بیان اینکه خوشه های صنعتی میتوانند موتور محرکه اقتصاد ملی و منطقه ای باشند، عنوان کرد:توسعه خوشه ای دارای بازدهی بیشتری نسبت به سایر راه های توسعه بنگاههای بخش خصوصی است که به دلیل افزایش همکاری و فعالیت های مشارکتی در این امر است و هزینه کمتری دربر دارد.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي استان زنجان اظهار کرد: در شركت شهركهاي صنعتي زنجان تا کنون ۶ خوشه صنعتي شناسايي شده و دو خوشه صنعتی فرش زنجان و کفش هیدج در مسیر توسعه فعالیت قرار دارند.

حمیدنیا با بیان اینکه چاقو ، ملیله، مس و روي از دیگر خوشه های شناسایی شده در استان زنجان است افزود: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده و بر اساس اولويت ها، اميدواريم تمامي خوشه هاي صنعتي شناسايي شده در استان را بتوانيم به سرانجام مطلوب برسانيم.

وی با اشاره به تشكيل خوشه كفش هيدج گفت: با توجه به اينكه در شهرستان هيدج بيش از ۱۰۰ كارگاه توليد كفش با اشتغالزايي ۱۰۰۰ نفر مشغول فعاليت بودند و به نوعي مي توان اين شهر را قطب توليد كفش اسپرت و بچه گانه دانست لذا شركت شهركهاي صنعتي با همكاري و همراهي توليد كنندگان كفش اين شهر نسبت به تشكيل خوشه كفش هيدج اقدام كرد و هم اينك اين خوشه وارد سال دوم فعاليت خود گرديده است.

مديرعامل شركت شهركهاي صنعتي در پايان ضمن قدرداني از همكاري هاي صورت گرفته در تشكيل خوشه صنعتي كفش هيدج گفت: بازديد از نمايشگاههاي مختلف، برگزاري دوره هاي آموزشي و نيز برندسازي از جمله اقدامات صورت گرفته براي ذي نفعان خوشه كفش هيدج مي باشد كه اميدواريم اين فعاليت ها در سال جاري و آينده نيز با جديت دنبال شود.

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست