• تاریخ: ۱۳۹۷-۱۱-۱۰
  • شناسه خبر: 10911

زنجان، استان برتر کشور در مدیریت کاهش بلایا است

 پیام ملّت – مشاورمعاون بهداشت درمدیریت خطربلایا و پدافند غیر عامل گفت: استان زنجان و دانشگاه علوم پزشکی زنجان یکی از دانشگاههای برترکشوردرمدیریت بلایا یعنی کاهش بلایا است . محمد اسماعیل مطلق ، مشاورمعاون بهدا ...

 پیام ملّت – مشاورمعاون بهداشت درمدیریت خطربلایا و پدافند غیر عامل گفت: استان زنجان و دانشگاه علوم پزشکی زنجان یکی از دانشگاههای برترکشوردرمدیریت بلایا یعنی کاهش بلایا است .
محمد اسماعیل مطلق ، مشاورمعاون بهداشت درمدیریت خطربلایا وپدافند غیر عامل افزود : این نشست با هدف تبادل  تجارب دانشگاه علوم پزشکی زنجان و همچنین تبادل نظر در زمینه چالش هایی که درزمینه مدیریت بلایا وجود دارد، برگزار شده است .
وی در ادامه افزود:  با توجه به اینکه کشور ایران یکی از ده کشور بلاخیز در دنیا است و بیشترین کشته ها مربوط به مخاطره زلزله و بیشترین خسارات اقتصادی ان ناشی از خشکسالی و سیل می باشد و حوادث مرتبط با مخاطرات آب و هوائی نیز بویژه در سالهای اخیر بشدت افزایش یافته این موضوع وقوع تغییرات اقلیمی را در ایران تقویت میکند که لازم به تبادل نظر و بحث است .
مطلق تصرح کرد: براساس گزارش های بین المللی ایران جزو کشور اول از نظر تعداد جمعیت هست که تحت تاثیر بلایا قرار می گیرد وآنچه که مسلم است، رویکردی که ما در وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی داریم در واقع رویکرد جدید مدیریت خطر بلایا ، به جای مدیریت بلایا متمرکز شده است.

وی تاکید کرد: مدیریت خطر بلایا مسئولیت مشترک جامعه و کلیه سازمان ها و نهادهای دولتی و خصوصی و صنایع است که این ذینفعان جزئی از پازل این حوزه محسوب می شوند که در صورت عدم اقدام مناسب و وظایف محوله می توانند موجب اختلال و چالش جدید در این حوزه شوند.

 مشاورمعاون بهداشت درمدیریت خطربلایا و پدافندغیر عامل بااشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر رویکرد اقتصاد مقاومتی و حفظ سرمایه های ملی تاکید کرد:این حوزه باید برپیشگیری و آمادگی برای مقابله با بلایای متمرکز گردند و این در حالی است که اکنون در پی وقوع هرحادثه ای بخش عظیمی از سر مایه های ملی مااز بین می رود از آن جائیکه توسعه پایدار بدون مدیریت خطر بلایا قابل دسترسی نیست، بنابراین باید برای بهبود و ارتقاء آمادگی و درنتیجه کاهش آسیب و درنهایت داشتن جامعه تاب آور اقدام کرد.
وی با بیان اینکه علی رغم اینکه تمرکز بر پیشگیری از وقوع مخاطرات است، اما کاهش این مخاطرات اجتناب نا پذیرند؛ گفت : مانند زلزله که در این موارد می توان به این وقایع به عنوان یک فرضیه نگاه کرد و اقدامات بازسازی با هدف ساخت بهتر از قبل برای دستیابی به توسعه پایدار اقدام کرد.
مطلق  اضافه کرد: وزارت بهداشت از سال ۱۳۹۳ به طور رسمی برنامه های مدیریت خطر بلایا را در نظام شبکه اعلام نمود که این برنامه شامل ۵ برنامه اصلی است: که عبارت است از برنامه ارزیابی و آموزش آمادگی خانوار ها، بر نامه ارزیابی ایمنی و خطر واحدهای بهداشتی، برنامه ار تقاء ایمنی واحد های بهداشتی، برنامه نظام مراقبت و وقوع پیامد های بلایا و برنامه پاسخ نظام سلامت بلایابا فوریتها است .

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست