• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۱-۱۸
  • شناسه خبر: 16378

در این ۴۱ سال چه کرده ایم؟/ قاسم سلیمانی ها مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی

پیام ملّت- مهم ترین دستاورد جمهوری اسلامی همین قاسم سلیمانی ها هستند که مادامی که زنده اند خار چشم دشمنان اند و بعد از شهادت نیز تبدیل به نماد عزت و مقاومت می شوند که هرگز از خاطر ملت ها پاک نشوند.

پیام ملّت؛زینب سودی-بعد از رنسانس و قرون وسطا و تحریفی که در مسیحیت به وجود آمده بود حکومتداری در اروپا از مسیر دینی منحرف شد و دین  از مناسبات اجتماعی حذف و محدود به مسائل شخصی شد. بر این مبنا که دین نباید در سیاست و اجتماع دخالت کند و باید آن را کنار گذاشت تا پیشرفت که همان توسعه مادی و رفاه است حاصل شود. رفاهی که بعد ها با صنعتی شدن توانستند به آن برسند. این پیشرفت ها منجر به این شد که اروپا به استعمار جهانی فکرکند و نزدیک به دو قرن و نیم کشورهای جهان را استعمار کرد.

بعد از جنگ های جهانی اول و دوم و سه قرن استعمار و جنگ که در اروپا رخ داد و رقم خوردن سود این جنگ ها به نفع امریکا به دلیل دور بودن از مناطق جنگی که  سببِ یکه تازی امریکا در توسعه شد، در طی این سال ها تغییر خاصی در تفکر به وجود نیامد به جز اینکه مشکل اصلی بشر را در قرن اخیر اقتصاد دانستند که در غرب گفتند نیاز اصلی بشر سرمایه داری و تولید ثروت است و در برابرش کمونیسم با اندیشه مارکس گفت: مشکل اصلی بشر اقتصاد هست ولی سرمایه داری خودش عامل فقر است و برای همین باید تساوی اقتصادی برقرار باشد. جنگی در غرب و شرق به وجود آمد و بلوک شرق و غرب به جان هم افتادند و هردو جبهه با توافق بر اینکه دینی وجود ندارد گفتند بشر باید به رفاه برسد اما رفاهی که خالی از دین و تعهدات الهی باشد.در غرب سرمایه داری محور زندگی انسان شد و در شرق تساوی مطلق در همه امور.

در این بین نهضتی به وجود آمد به رهبری یک روحانی شیعه که با مخالف شاه مواجه شد و بعد به نجف و ترکیه و پاریس تبعید شد و نهایتا در بازگشت به ایران و طی حوادثی که رخ داد مردم ایران خواستند که این امام خمینی (ره ) رهبرشان باشد  و با رویکرد اسلامی کشور را اداره کند.

تفاوت انقلاب اسلامی با همه حکومتها در این بود که انقلاب اسلامی مبتنی بر ایدئولوژی اسلام بود نه اقتصاد . انقلاب شد برای اینکه اداره امور کشور وابسته به بلوک غرب و شرق نباشد و تعهدی به امریکا و انگلیس و شوروی نداشته باشد و تمامیت کشور را با محور قرار دادن دین و رهبری یک مرجع شیعی در همه امور، خودش به دست بگیرد. این علت اصلی انقلاب بود.

با پیوستن همه گروه ها به این نهضت،  شاه که ژاندارم منطقه علیه شوروی و در خدمت امریکا بود بیرون شد که مردم ایران بگویند به غرب و شرق باج نمی دهند و در همین راستا نزدیک به ۴۵۰۰۰  مستشار امریکایی  را اخراج کردند و گفتند تمام منویات سیاسی و الگوی اجتماعی ما باید بر مبنای اسلام باشد.

پس اساس شکل گیری انقلاب اسلامی این بود که ایران از زیر پرچم شرق و غرب که اقتصاد را محور زندگی قرار داده بودند و خداوند و مذهب را از مباحث سیاسی و اجتماعی حذف کرده بودند ، بیرون بیاید و کشور مستقلی بشود، به این معنا که خودش خودش را اداره کند و از طرفی الگوی زندگی هم بر اساس دین باشد.

از لحظه ای هم که انقلاب پیگیری شد و مردم برایش ایستادند و شکنجه شدند دعواهای ایدئولوژیک مختلفی بین ملی مذهبی ها و روحانیت ، مردم و کسانی که فارغ التحصیلان غرب بودند و میخواستند ایران را باهمان تفکرات اداره کنند آغاز شد .

۸ سال جنگ به دلیل ضعف بنیه نظامی در ابتدای انقلاب و خیانت بنی صدر، از جانب رژیم بعث عراق با حمایت مستقیم امریکا و انگلیس و فرانسه و  ۲۶ کشور برای دسترسی عراق به آبهای آزاد واشغال خاک ایران و جایگزینی صدام به جای شاه ایران در منطقه  بر ایران تحمیل شد و ایران ۱۰ سال جنگ مستقیم و تجزیه طلبی را تجربه کرد فقط به خاطر استقلال طلبی.

کشور ایران از لحاظ ارتباطی حد واسط بین آسیا و افریقا و اروپا است. مجموع نفت و گاز ایران بالاترین حد منابع نفت و گاز در جهان است و لذا از لحاظ امنیتی و اقتصادی و ارتباطی برای قدرتهای بزرگ مثل امریکا که بعد از دهه ۴۰ میلادی می خواهد بر کل دنیا مسلط شود بسیار حائز اهمیت است .

امریکا بعد از شکست در طبس  تمام روابط دیپلماتیک خود را از اردیبهشت ۱۳۵۸ با ایران قطع وتحریم های اقتصادی علیه ایران را آغاز کرد به گونه ای که ایران در دهه های ۸۰ و ۹۰میلادی بیشترین میزان تحریم های اقتصادی در جهان را  شاهد بود .

حالا  در این ۴۱ سال که ایران ۱۰ سال از آن را درگیر جنگ نظامی که طولانی ترین جنگ قرن معاصر بعداز ویتنام بود با کمک ۲۶ کشور  و ترور ۱۷ هزار نفر توسط سازمان مجاهدین خلق و ۳۰ سال جنگ نرم فرهنگی و تهاجم نرم و تحریم اقتصادی و تهدید نظامی با نزدیک به  ۵۰ هزار سرباز امریکایی مستقر در پایگاه های نظامی در اطرف ایران و البته یک بهانه سیاسی در موضوعات هسته ای، فقط به جرم استقلال خواهی،  چقدر موفق بوده است؟

اولا موفقیت و پس رفت هر کشوری با توجه به شرایط یکسان قابل سنجش است یعنی از ۱۳۰۰ تا ۱۳۵۷ که پایان دولت پهلوی است و از ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۸ با این فرض می توانیم بگوییم که شرایط یکسان است که در هردو دوران جنگ مستقیم با همان شدت و حدت وجود داشته باشد و تحریم اقتصادی مساوی باشد در حالی که آن زمان ایران دوست و هم پیمان اول امریکا در منطقه  بود و امروز دشمن اول امریکا است.

آن زمان میزان استقلال سیاسی ایران بدون امریکا و انگلیس و…نزدیک به صفر بود . به گونه ای که در ۸ آذر ۱۳۲۲ استالین و رزولت و چرچیل در ایران بدون اطلاع شاه ایران تصمیم می گیرند که ارتش خود را در کجای ایران  مستقر کنند.یا عوض کردن یک وزیر و معاون وزیر که باید با تأیید مستشار امریکایی انجام می شد.

اتفاق اصلی این است که ما وابسته بودیم از لحاظ سیاسی و نظامی و فرهنگی و اقتصادی و امروز علی رغم  تجربه سالیان متمادی جنگ نظامی و اقتصادی و فرهنگی و سیاسی در هر کدام از این ۴ حوزه نزدیک به مستقل هستیم . درست است که اوضاع اقتصادی کشور با چالش های جدی مواجه است اما کشور از نظر ظرفیت فرهنگی و اقتصادی از پتانسیل های بالقوه و بالفعل برخوردار است که می توان با تکیه بر استعداد ها و ظرفیت های داخلی به استقلال و استغنا در این حوزه ها دست پیدا کرد البته اگر مسئولین بخواهند با امکانات و منابع انسانی که وجود دارد کشور را مستقل کنند!

توسعه یعنی همان چیزی که غرب و شرق از قرن ۱۸ میلادی با کنار گذاشتن دین به سمتش رفت و حالا ما در این ۴۱ سال با وجود نفوذ افرادی که  عامدانه یا ناآگاهانه به آرمان استقلال در انقلاب خیانت کردند، درتوسعه عرصه های مادی و معنوی پیشرفت های چشمگیری داشته ایم.

کجا ایستاده ایم؟

در حالی که خیلی ها می خواهند با نام عدالت طلبی فقر موردی و فساد موردی و بی عدالتی و تبعیض موردی به اسم ناامید کردن مردم از انقلاب،  مردم را دلسرد کنند. در حالی که با نگاهی به عملکرد جمهوری اسلامی در این ۴۱ سال و با همان دشمنی هایی که شرح آن رفت  باید دید آیا دلیلی برای نا امیدی وجود دارد یانه ؟

  1. طبق آمار سال ۹۵ و علی رغم اینکه جمعیت ایران نسبت به قبل از انقلاب دوبرابر شده ۸۸ درصد مردم باسواد هستند.این آمار در زنجان ۹۵ درصد مردم را شامل می شود که براساس آن بیش از ۸۰ در صد زنان در استان با سوادند.
  2. در سال ۵۷ افرادی که در سن ۷ سالگی به مدرسه  می رفتند۶۰ درصد را شامل می شد  امروز این آمار نزدیک به ۱۰۰ درصد است. در استان زنجان  نیز ۶/۹۹ درصد کودکان زیر ۱۰ سال وارد مدرسه شده اند که در کشور رتبه اول و دوم را دارد.
  3. مدارس شبانه امروز در کشور به ۳۰۰۰ می رسد  و قبل از انقلاب ۶۵ مدرسه بود.
  4. مدارس عشایری قبل از انقلاب ۱۹۰۰ مدرسه  بود و الان ۵۹۰۰  مدرسه.
  5. دانش آموزان استثنایی و معلول ۲۳۷ مدرسه داشتند که امروز ۱۲۴۸ مدرسه دارند.  علی رغم اینکه میزان معلولیت و افراد استثنایی بیشتر شده است. در استان زنجان ۲۳ مدرسه مستقل و ضمیمه استثنایی وجود دارد.
  6. مدارس دانش آموزان روستایی  در کشور دوبرابر شده است علی رغم اینکه روستایی ها یک سوم شدند و جمعیت دوبرابر شده است. در استان زنجان یک هزار و ۱۱۲ مدرسه روستایی وجود دارد.

دانشگاه :

  • تعداد دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در سال تحصیلی  58-1357 حدود ۱۷۵هزار دانشجو بود که  این تعداد در سال های اخیر به مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو افزایش پیدا کرد و تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه ها از ابتدای انقلاب تا کنون حدود ۱۰ میلیون فارغ التحصیل می باشد.
  • قبل از انقلاب ۲۲۳ دانشگاه در کشور وجود داشت و امروز بیش از ۲۷۰۰  دانشگاه و موسسه عالی در کشور وجود دارد. دانشگاه علوم پزشکی در استان زنجان وجود نداشت و امروز ۱۲۰۰۰ فارغ التحصیل  در رشته های علوم پزشکی در استان دارد.
  • تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در کشور ۹۳۰۰ عضو هیئت علمی بود که در حال حاضر به حدود بیش از ۸۵ هزار افزایش پیدا کرده است.

به گزارش موسسه لایدن برترین دانشگاه های جهان اسلام درایران قرار دارد.

  1. ۲۳ دانشگاه ایران جزء ۹۰۰ دانشگاه برتر جهان اند در حالی که قبل از انقلاب حتی با وجود دانشگاه تهران یک دانشگاه هم جزء دانشگاه های برتر دنیا نبود.
  2. در رشته های ریاضی و فیزیک و شیمی و زیست از سال ۶۶ تا ۸۰ بیش از ۲۰۰ مدال طلا  و برنز و نقره به دست آمده در حالی که قبل از انقلاب هم المیپاد شیمی و ریاضی از سال ۱۳۳۰ برگزار می شد و مدالی وجود نداشت.
  3. امروز بیش از ۶۴ درصد دختران در دانشگاه های تحصیل می کنند و قبل از انقلاب ۲۳ درصد
  4. میزان رشته هایی که در دانشگاه وجود داشت در دوره کارشناسی ۱۹۶ رشته بود و امروز ۹۱۴ رشته در ارشد ۱۸۲ رشته بود و امروز ۱۰۲۳ رشته و دکتری ۲۸ رشته بود و امروز ۷۹۸ رشته که تریت نیروی انسانی را بر عهده دارند.

تولیدات فرهنگی

  1.  ایران سالانه ۷۶ فیلم در درجه A, B, C تولید می کند و رتبه ۱۹ جهان در فیلم سازی است.
  2. ۱۵- ۲۶ میلیون نفر در ایران به سینما می روند با تناسب  جمعیت.
  3. ایران جزء ۱۰ کشور برتر جهان درتوانایی تولید فیلم است و تنها سینمایی است که مولفه هایی در خود دارد که تنها آلترناتیو سینمای هالیوود در جهان است.
  4. علی رغم همه تبلیغات غلطی که  در رابطه با سرانه مطالعه در ایران می زنند ایران جزء ۹ کشور اول جهان در تولید و چاپ کتاب  وتألیفات علمی است.
  5. ۱۸- ۵۶ روزنامه که  دو سوم آنها خصوصی اند و ۲۶۳۵ نشریه که ۱۲۰۰ نشریه در خارج از تهران تولید می شود. در حالی که قبل ا انقلاب ۴ روزنامه دولتی در ایران وجود داشت.

اقتصاد

  1. از نظر انجمن اقتصاد جهانی که مولفه های آن بر اساس تضمین ثبات مالی در کشورها و تسهیل تجارت بین الملل ، توسعه و امار کار و رشد اقتصادی و کاهش فقر است رتبه ایران در سال ۹۷ ۱۹ جهان است.
  2. یک سوم خاک ایران ظرفیت کشاورزی دارد  که قبل از انقلاب در۲ درصد میزان پتانسیل موجود خاک کشور کشاورزی می شد امروز ۶۰ تا ۷۰ درصد است.  یعنی نزیدک به ۳۰ برابر رشد داشته است.که اگر از میزان استفاده کنیم می توانیم کل صادرات منطقه را بر عهده بگیریم . استان زنجان دومین استان مکانیزه کشاورزی در کشور است.
  3. در تولید محصولات دامی و کشاورزی ایران جزء ۱۰ کش.ر اول جهان است و در امار سازمان فائو ایران ۷ مین کشاورزی جهان را دارد.
  4. در تولید میوه و مرغ جزء ۸ کشور اول جهان است.

پتروشیمی

۲۳ – امروز ایران از نظر تولیدات پتروشیمی علی رغم استقلال کامل جزء ۱۰ کشور اول دنیا است در حالی که قبل از انقلاب ۱۰۰ درصد وابسته بوده است.

شاخص توسعه انسانی

۲۴- شاخص توسعه انسانی یکی از مهم ترین شاخص های توسعه است و شامل طول عمر و تحصیلات و زندگی آبرومندانه و بهداشت است و ایران در رشد شاخص توسعه انسانی در رتبه اول دنیا است. و الان جز ۵۰ کشور اول دنیا هستیم  و قبل از انقلاب جزء۱۰۰ کشور اول هم نبودیم. یعنی اگر با همین شیب پیش برویم در ۴۰ سال اینده جزء ۱۰ کشور اول خواهیم بود.

۲۵- امید به زندگی در سال ۵۷ در کشور ۵۴ سال بود و امورز بالای ۷۵ سال است  که این امار در زنجان بالای ۷۹ سال است.

قدرت جهانی

مولفه قدرت جهانی با توجه به اقتصاد و قدرت نظامی و تکنولوژی های نظامی (قدرت نرم- سخت و هوشمند) سنجیده می شود که طبق اعلام موسسه هاتسون ایران «هفتمین »کشور قدرتمند جهان» و به اذعان موسسه بیزینس اینترست قدرت ۱۴ جهان است در حالی که ایران قبل از انقلاب پنجمین ارتش بزرگ دنیا را  با وابستگی کامل به مستشاران امریکایی داشت .

اما گذشته از همه موارد توسعه مادی ، مهم ترین دستاوردهای ایران در سه سطح فردی و اجتماعی و حاکمیتی تقسیم می شود. در بعد حاکمیتی مبنای انتخاب حاکم از نسبت های موورثی به مبنای الهی و انتخاب و اکتشاف احسن تبدیل شد.

در سطح اجتماعی تغییر هنجارها مهم ترین دستاورد است. این یعنی پیاده کردن دین در مناسبات اجتماعی و نفی شخصی کردن دین .

در سطح شخصی به گفته صاحب نظران با انسان تراز تمدنی مواجیهم. انقلاب اسلامی امکانات مادی و دنیایی مثل ثروت و قدرت و لذت را نفی نکرد اما گستره خواسته ها را محدود به همین ها ندانست و انسان را به ابعاد متعالی تری متوجه کرد که حاصل آن حججی ها و قاسم سلیمانی ها است که بعد ازشهادت ایشان این دستاورد خودش را نشان داد و عظمت و اهمیت و ارجحیت  مقاومت نسبت به توسعه مادی را در چشم همه ملت ها یادآور شد. دستاورد مهم جمهوری اسلامی همین قاسم سلیمانی ها هستند که مادامی که زنده اند خار چشم دشمنان اند و بعد از شهادت نیز تبدیل به نماد عزت و مقاومت می شوند که هرگز از خاطر ملت ها پاک نشوند.

.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست