• تاریخ: ۱۳۹۸-۱۲-۰۸
  • شناسه خبر: 12903

کسادی بازار طلا و رونق بازار نقره فروشان

پیام ملت-بیش تر عروس ها که در این روز ها به خانه بخت می روند دیگر حتی حلقه ست با داماد را طلا نمی خرند بلکه به نقره و گاها بدلیجات هم بسنده می کنند و بیش تر مراعات حال داماد را در این روزگار سخت اقتصادی می کنند. به گزارش ...

پیام ملت-بیش تر عروس ها که در این روز ها به خانه بخت می روند دیگر حتی حلقه ست با داماد را طلا نمی خرند بلکه به نقره و گاها بدلیجات هم بسنده می کنند و بیش تر مراعات حال داماد را در این روزگار سخت اقتصادی می کنند.

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» زرق و برق طلا آن چنان مجذوبت می کند که حتی اگر آه در بساط هم نداشته باشی باید نگاهی به ویترین  طلا فروشان بیندازی و در رویاهایت یک روز خود را صاحب یکی از آن ها تصور کنی، شیرین است حتی اگر دست نیافتنی باشد.

اواخر بمهن ماه بود در حال و هوای بازدید وارد بازار زنجان شدم، در تصوراتم طلا در اوج قیمتی خود قرار داشت تقریبا اکثر مغازه طلا فروشان پر از خالی بود به جز فروشنده در آن حوالی حتی پرنده هم پر نمی زد.

 وارد راسته طلا فروشان بازار زنجان شدم زوجی را دیدم که نوزادی در بغل داشتند با هم در بحث بودند که طلا ها را بفروشیم یا نه؟ بالاخره وارد مغازه ای شدند برای این که در جریان موضوع قرار گیریم با آن ها به هوای خرید طلا وارد شدم.

 مادر با هر ترفندی که بود می خواست نوزادش را آرام کند و با همسر تصمیم نهایی برای فروش طلا را بگیرد، گفتم اگر طلا را بفروشید یقینا دچار ضرر و زیان می شوید زیرا به قیمتی که خریدید به فروش نخواهد رفت، اما مادر جواب داد دو سال پیش در زمان عقدمان همسرم تکه زمینی در روستا فروخته و سرویس طلا برایم خریده است اما در حال حاضر  همسرم بیکار است و حتی در خرجی خانه مانده ایم باید طلاهایم را بفروشیم و برای همسرم شغلی دست و پا کنیم تا در خرجی زندگی روز مره نمانیم.

از فروشنده سوال کردم رونق بازار طلا در این روز ها چه گونه است؟ با لحنی تند که شاید حرف هایم مانع از فروش طلا توسط این زوج شود در جواب گفت: این روز ها دیگر مشتریان میلی برای خرید ندارند بلکه بیش تر فروشنده طلا هستند تا خریدار آن.

وی بعد از متوجه شدن از خبرنگار بودنم زبان به گلایه گشود و با اشاره به این که حتی نو عروس ها هم دیگر میلی برای خرید سرویس طلا ندارند و بدلیجات به جای آن می خرند، عنوان کرد: امروز صبح عروس و دامادی برای خرید حلقه ست آمده بودند اما ظریف ترین حلقه برای هر کدام از آن ها نزدیک دو تا سه میلیون تومان هزینه داشت، هر دو از خرید منصرف شدند و با کمال ناباوری عروس خانم به داماد گفت حلقه نقره را جایگزین خرید طلا می کنیم و رفتند.

این فروشنده که میلی برای گفتن نامش نداشت، اظهار داشت: ارزان ترین سرویس طلا دارای قیمت ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی است همین موضوع موجب می شود تا قدرت خرید پایین تر بیاید و دیگر نو عروسان و زنان توانی برای خرید سرویس طلا نداشته باشند و این پول را صرف کارهای دیگر از جمله اجاره مسکن کنند.

وی گفت: بیش تر زوجین که قدرت خرید سرویس طلا را ندارند تقاضای اجاره سرویس طلا را می دهند اما این کار غیرقانونی است و اگر انجام شود درد سر های فراوانی دارد و نمی توان در قبال طلای داده شده تضمینی از زوجین دریافت کرد به همین دلیل از اجاره دادن سرویس طلا هم به زوجین امتناع می کنیم.

به گفته این فروشنده طلا، قدرت خرید مردم در تمام زمینه ها کاهش یافته و طلا نیز به عنوان یک کالای لوکس از این قاعده مستثنا نیست و قطعا در سبد خرید مردم دیگر هیچ جایگاهی ندارد و حتی عروسان نیز از خرید کوچک ترین قطعه طلا محروم شده اند.

وی با اشاره به این که طی سال های قبل مردم به بهانه های مختلفی طلا می خریدند و صرفا وجود عروسی ها لحاظ نبود، ادامه داد: در طی دو سال اخیر می توان گفت خرید طلا تا ۶۰ درصد هم کاهش یافته است زیرا این کالا به شدت گران شده است و از سویی دیگر سرویس طلایی که چند سال پیش با ۴ تا ۵ میلیون تومان خرید می شد تقریبا به ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان رسیده است.

این فروشنده با ابراز ناراحتی از این موضوع که افزایش قیمت طلا موجب کسادی بازار شده است، افزود: این کسادی بازار موجب تعطیلی کارگاه های طلا سازی هم شده است با این مسئله هم تولید کننده و هم مصرف کننده در حال ضرر و زیان است.

در ادامه برای این که رونق بازار بدلیجات را ببینم وارد مغازه نقره فروشی شدم، زوج جوانی که به گفته خودشان کم تر از یک ماه بود ازدواج کرده بودند را دیدم، اما در آن چه که دیدم تعجبم چند برابر شد، این زوج جوان که نتوانسته بودند سرویس طلا برای عروسی تهیه کنند اقدام به خرید سرویس نقره کرده بودند و برای فروش همان سرویس نقره مراجعه کرده بودند.

این نو عروس با اشاره به این که سرویس نقره را با قیمت ۱ و نیم میلیون تومان در زمان عروسی خریدم و امروز یرای فروش آورده ام،گفت: حتی حلقه ازدواجم نیز بدلی است اما قصد فروش آن را ندارم و بعید می دانم که به فروش هم برسد اما سرویس نقره را می فروشم تا به زخمی از زندگی ام بزنم.

وی با اشاره به این که در زمان عروسی فقط توانستیم پول اجاره منزل برای شروع زندگی مشترکمان را تهیه نماییم، افزود: به نظرم خرید طلا و داشتن آن خوشبختی نمی آورد ولی آن چه که در عرف وجود دارد این است که عروس حتما باید با سرویسی از طلا به خانه همسر برود و هیچ کس پذیرای به حداقل رفتن این عرف ها نیست همین موضوع باعث شد بر خلاف میل باطنی ام که اصلا دوست نداشتم سرویس داشته باشم به اجبار سرویس نقره خریدم، و  به دلیل این که همسرم تمکن مالی چندانی نداشت از خرید طلا به صورت کلی صرف نظر کردم و خرید حلقه بدلی و سرویس نقره را به جای ایجاد فشار اقتصادی و روانی به همسرم، ترجیح دادم.

و اما نکته جالب این بود که فروشنده مغازه نقره و بدلیجات درباره خرید سرویس و حلقه ها توسط عروس و داماد ها خرسند و بود گفت: شاید چند سال اخیر مردم تحت هیچ شرایطی راضی به خرید بدلیجات به جای طلا نبودند و این امر را موجب سرافکندی خانواده عروس و داماد می دانستند.

وی ادامه داد: اما افزایش قیمت طلا باعث شد تا قدرت خرید پایین بیاید و بسیاری ها کلا قید خرید طلا را بزنند و در نهایت بازار بدلیجات و نقره داغ شود، همین موضوع باعث شد تا ساخت بدلیجات کشورهایی مانند ترکیه و چین وارد کشور در نهایت به استان شود و مورد استقبال نو عروسان قرار گیرد و موجب شد تا بازار ما بدلی فروشان از رکود خارج شود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست