• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۱۷
  • شناسه خبر: 16920

فاصله زیاد تا سایت دفن زباله مانعی برای انتقال زباله بخش زنجانرود به این محل است

پیام ملّت- بخشدار زنجانرود گفت: بخش زنجانرود یک هفتم مساحت استان را شامل می شود و آخرین روستای این بخش با شهر زنجان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و جابه جایی زباله این بخش به سایت دفن زباله در شهر زنجان امکان پذیر نیست.

حسین ولی بیگلوئی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» اظهار داشت: ۱۲ دستگاه ماشین جمع آوری کننده زباله در بخش زنجانرود موجود است و تقریبا در تمام روستاهای دارای دهیاری، جمع آوری زباله از روستاها توسط دهیاری انجام می گیرد.

وی افزود: امکان انتقال زباله از روستاهای بخش زنجانرود به مکان دفن زباله مهتر چایی در شهر زنجان وجود ندارد زیرا میزان مسافت تا این محل بالا است.

بخشدار زنجانرود با بیان این که بخش زنجانرود یک هفتم مساحت استان را شامل می شود گفت: آخرین روستای این بخش با شهر زنجان ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد در یک رفت و برگشت میزان مسافت پیموده شده قریب به ۴۰۰ کیلومتر می رسد که علاوه بر هزینه استهلاک، سوخت، خطرات مسیر نیز دور از انتظار نیست با این شرایط امکان انتقال و جابه جایی زباله در این فاصله به سایت دفن زباله در شهر زنجان وجود ندارد.

به گفته این مسئول، انتقال زباله از بخش زنجانرود به سایت دفن زباله در شهر زنجان نیازمند تامین هزینه های بسیار هنگفتی است به همین دلیل با هماهنگی دهیاری در روستا و محیط زیست مکانی جهت دفن زباله در روستاها در نظر گرفته می شود.

ولی بیگلوئی خاطر نشان کرد: در تمام روستاهای دارای دهیاری سطل زباله نصب شده تا زباله های موجود در سطح روستا پخش نگردد و بر اساس قرار داد موجود بر اساس زمان بندی زباله ها به صورت روزانه، یک روز درمیان، سه روز یک بار از سطح روستاها جمع آوری می شود و به محل مشخص انتقال می یابد.

این مسئول با اشاره به این که عدم معدوم سازی سنتی زباله در روستاها علاوه بر زیباسازی و حفظ سلامت محیط زیست می تواند در عدم انتشار آلودگی در محیط های دور دست نیز موثر باشد گفت: برخی از زباله ها همچون نایلون که وزن کم تری دارند، توسط باد تا کیلومترها جابه جا می شوند که علاوه بر آلودگی محیط زیست می تواند، موجب خسارت بر دام و حیات وحش نیز گردد زیرا احتمال خورده شدن زباله توسط دام و وحوش وجود دارد.

به گفته وی، زباله های پلاستیکی، نایلونی، شیشه ای و فلزی که در محیط قرار می گیرند بدون تجزیه حتی با دفن شدن در خاک سالیان سال باقی مانده و در دراز مدت آلودگی های زیست محیطی را موجب می شوند.

بخشدار زنجانرود با تاکید بر این که تفکیک زباله خشک از مبدا می تواند بین روستاییان فرهنگ سازی شده و حجم زباله خشک جهت دفن را کاهش دهد افزود: حتی زباله های تر نیز می توانند طی فرایندهایی به کود های آلی تبدیل شده و دوباره در محیط قرار گیرند که با این اقدام آلودگی های زیست محیطی نیز تا حدودی مهار می شود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست