• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۳-۰۲
  • شناسه خبر: 23150

شفافیت باعث ایجاد اعتماد و پشتوانه تصمیمات است

استاد جامعه شناسی گفت: ایجاد شفافیت در سطح محلی و منطقه ای در انتخابات‌، مانند انتخابات شورای شهر می تواند سبب ایجاد اعتماد و در نهایت پشتوانه ای برای تصمیمات باشد.

به گزارش«پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت» ، علی اکبر شیوخی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انتخابات با حضور و مشارکت مردم در واقع ایجاد تعامل و رابطه دو سویه مردم با حاکمیت در سطوح مختلف است.

وی ادامه داد: معمولاً بین حکومت‌ها و مردم حایل هایی وجود دارد و حکومت‌ها اگر بخواهند این دیوارهای فرضی ایجاد شده را کوتاه کرده و یا از بین ببرند مردم را در تصمیماتشان دخالت می‌دهند.

شیوخی افزود: مشارکت و دخالت مردم در اداره امور جامعه دو ثمره بدیهی دارد اول اینکه در تصمیمات مهم و کلان تقسیم ریسک تصمیم می‌تواند اتفاق بیافتد و نتیجه دوم آن دخالت مستقیم مردم در اداره سرنوشت جامعه و ایجاد شفافیت در تصمیمات و اجرای امور است.

شفافیت باعث ایجاد اعتماد و پشتوانه تصمیمات است

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های زنجان گفت: شفافیت و عیان بودن تصمیات حکومت‌ها به معنای عام و دولت‌ها به معنای خاص در عرصه عمومی موجب ایجاد اعتماد و سرمایه اجتماعی برای کشور می‌شود.

شیوخی افزود: اعتماد عمومی به تصمیمات دولت‌ها و حاکمیت سبب تسهیل در فرایندهای قانونگذاری و اجرای آن می‌شود و بالعکس اگر تصمیمات و قانونگذاری ها فاقد پشتوانه اعتماد عمومی باشد در روند اجرا هزینه‌های بسیاری را برای مردم و حتی حکومت ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: متفکران علوم اجتماعی بر این باورند دوام و قوام تصمیمات حکومت‌ها به اعتماد عمومی وابسته است و اگر این وابستگی به پیوستگی منتهی شود سرمایه اجتماعی شکل خواهد گرفت.

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های زنجان گفت: اگر یک دولت و یا جمعی منتخب برای پشتوانه تصمیماتش سرمایه‌های اجتماعی را داشته باشد بطور طبیعی می‌تواند تصمیمات مهم و کلان اتخاذ کند.

شیوخی افزود: حصول فرایندها و برآیندهای تصمیات اتخاذ شده برای نیل به هدف غایی که همان سرمایه اجتماعی اتفاق بیافتد باید شفافیت در امور ایجاد شود.

وی ادامه ادامه داد: ایجاد اتاق شیشه‌ای تردیدها در خصوص تصمیات را کاهش می‌دهد و قدرت پذیرش را بالا می‌برد.

استاد جامعه شناسی دانشگاه‌های زنجان گفت: ایجاد شفافیت در سطح محلی و منطقه‌ای در انتخابات‌ها مانند انتخابات شورای شهر می‌تواند سبب ایجاد اعتماد و در نهایت پشتوانه تصمیمات گردد.

شیوخی با بیان اینکه شفافیت در سطوح مختلف می‌تواند اتفاق بیافتد و البته این موضوع به شرایط جامعه و مطالبات مردم و سطح نگاه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مردم بستگی دارد، افزود: شرایط امروز مردم می‌طلبد نامزدهای انتخابات با توجه به مفاسد خرد و کلانی که در جامعه مطرح شده است مسائل اقتصادی شأن شفاف باشد و البته مهمتر از آن بحث اعتماد سلب شده است که باید در مسیر واقعی خودش قرار بگیرد.

وی افزود: اگر نامزدها و منتخبان نتوانند اعتماد عمومی را با خود همراه کنند مسیری بس دشوار در پیش روی خواهند داشت و به نوعی همه تصمیات و اقدامات و متغیرها وابسته به بحث اعتماد عمومی که ثمره شفافیت است اتفاق خواهد افتاد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست