• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۴-۲۱
  • شناسه خبر: 23455

مشکلات کم آبی سالمندان در زمان شیوع کرونا مورد توجه قرار گیرد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: در زمان ابتلا به پنومنی کووید- ۱۹ بیماران به ویژه سالمندان که بطور طبیعی مستعد کم آبی هستند، باید مراقب کم آبی بدن باشند و علاوه بر آن نیز به برطرف ...

به گزارش «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت»عصمت عباسی اظهار کرد: همچنین لازم است مراقبین این گروه سنی، احتمال کاهش وزن فرد بر اثر شرایط جدید که سوخت و ساز بدن بالاست و بدن مستعد عفونت های ثانویه و یبوست است را در نظر داشته باشند.

سالمندان مراقب کم آبی بدنشان باشند - ایرنا

وی اضافه کرد: در رژیم غذایی بیمار سالمند، به مصرف انواع غذاهای حاوی آنتی اکسیدان ها (ویتامین A، C، E ) که در انواع میوه و سبزی تازه وجود دارد تاکید می شود، روغن های گیاهی مایع مثل روغن ذرت، آفتابگردان، سویا، کلزا، کنجد و زیتون منابع خوبی از ویتامین E هستند و مصرف متعادل آنها به تامین این ویتامین کمک می کند.

این کارشناس تغذیه با تاکید بر اهمیت مصرف مایعات و رژیم غذایی مناسب پرفیبر سالمندان ادامه داد: مصرف روزانه سه تا سه و نیم لیتر مایعات و پایین آوردن درجه حرارت بدن برای پیشگیری از کم آبی بدن و داشتن رژیم غذایی پرکالری و مواد غذایی نرم مگر اینکه بیمار دچار اضافه وزن یا چاقی باشد از جمله توصیه های لازم است.

وی اظهار داشت: مصرف غذاهای کم حجم و در تعداد وعده های غذایی بیشتر، تاکید به دریافت بیشتر مواد غذایی پرفیبر(نان سنگک، نان جو، غالت سبوس دار و انواع سبزی و میوه تازه) به منظور جلوگیری از یبوست و استفاده از آب میوه ها و آب سبزیجات (آب هویج و آب گوجه فرنگی) که موجب دریافت بیشتر مایعات، کالری و تا حدودی فیبر غذایی می شود در تغذیه سالمندان از دیگر نکات مورد توجه است.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: توصیه به نوشیدن مایعات گرم نظیر چای کم رنگ به مقدار فراوان بویژه در صورت وجود احتقان وگرفتگی بینی و حلق، تا حد امکان پرهیز از مصرف کربوهیدراتهای ساده از جمله قند و شکر و روغن های جامد، کره و چربی های حیوانی موجود در گوشت، لبنیات پرچرب، خامه و غیره (در برنامه غذایی بیمار) گنجانده شود.

عباسی افزود: مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین های E، C، B۶، سلنیم و روی برای تقویت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر عفونت ها و منابع غذایی ویتامین E عبارتند از تخمه آفتابگردان، جوانه گندم، سیب زمینی و میگو. منابع غذایی ویتامین C عبارتند از خربزه، کلم بروکلی، گل کلم و انواع میوه ها، منابع غذایی ویتامین B۶ عبارتند از جگر گوساله، سیب زمینی، موز، عدس و اسفناج در تغذیه سالمندان مد نظر قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از علل کم اشتهایی در این گروه سنی “سالمندان”  کم آبی است که استفاده از مایعات مختلف در بین وعده های غذایی، به بدن امری مهم بوده و در این میان. آب آشامیدنی، چای کم رنگ، شیر یا آب میوه های طبیعی، روزانه حداقل هشت لیوان در فاصله وعده های غذایی استفاده شود./ایرنا

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست