• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۲-۰۸
  • شناسه خبر: 27392

نان‌های تولیدی زنجان رتبه برترکیفیت در کشور را دارد

تمامی نان‌های تولیدی زنجان، رتبه اول تا چهارم را به لحاظ کیفیت در کشور را دارد. در ۲ بخش تافتان و بربری، رتبه اول کشوری و در بخش سنگک، رتبه دوم و در نان لواش پس از استان‌های قزوین، مازندران و آذربایجان شرقی، رتبه چهارم ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ولی‌الله زمانی مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان با اعلام اینکه نان‌های تولیدی زنجان استان رتبه های اول کیفیت در کشور را دارد اظهار کرد: نان لواش زنجان امتیاز ۹۵٫۲، تافتان ۹۹، نان بربری ۹۸٫۶ و سنگک امتیاز ۹۸ کسب و در مجموع در ۲ بخش تافتان و بربری، رتبه اول کشوری و در بخش سنگک، رتبه دوم و در نان لواش پس از استان‌های قزوین، مازندران و آذربایجان شرقی، رتبه چهارم کشوری را کسب کرده است.

زمانی گفت: میانگین نمره کشوری کیفیت در نان لواش، تافتان و بربری ۸۵٫۳۱، و سنگگ ۸۸٫۰۸ لحاظ می‌شود که میانگین امتیاز تمامی نان‌های تولیدی استان زنجان در اسفند سال گذشته، نمره ۹۷٫۷ را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه مرکز پژوهش‌های غلّات کشور با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ (روش آزمون نان‌های سنتی) وضعیت کیفی نان‌های تولیدی در سطح کشور را بررسی و سپس نتایج را اعلام می‌کند گفت: بر اساس آخرین ارزیابی انجام شده توسط مرکز پژوهش‌های غلات کشور، تمامی نان‌های تولیدی این استان رتبه اول، دوم و چهارم را به لحاظ کیفیت در کشور کسب کرده است.

زمانی گفت: روش‌های تست بر انواع نان مبتنی بر یکنواختی، عاری از هرگونه برآمدگی و فرورفتگی غیرعادی انجام می‌گیرد و در این میان، فرم و شکل نامتقارن نان، پارگی زیاد و از بین رفتن قسمتی از نان از عوامل کاهش امتیاز محسوب می‌شود.سطح رویی نان نیز باید دارای پوسته ظریف و یکنواخت بوده، حالت چرمی نداشته باشد که عوامل کاهش‌دهنده امتیاز در این بخش نیز سوختگی سطح فوقانی نان، خمیری بودن و پارگی و یکنواخت نبودن به شمار می‌رود.

زمانی افزود: ویژگی‌های سطح زیرین نان نیز باید یکنواخت و عاری از علائم سوختگی، خمیری و پارگی باشد و عوامل کاهش‌دهنده امتیاز نیز در این بخش سوختگی و خمیری بودن، پارگی و چین و چروک و سطح غیر عادی است.

زمانی با اشاره به اینکه رنگ نان نیز باید طبیعی باشد و غیرطبیعی شدن رنگ نیز موجب کاهش امتیاز می‌شود، ادامه داد: بخش دیگر مورد توجه در نان، بافت نان است که باید به راحتی و در اثر کشیدن، پاره شده و راحت لقمه شود و از طرف دیگر قابل جویدن باشد.

وی افزود: خشک و سفت بودن نان، گلوله شدن و تبدیل به توده خمیری و چسبیدن آن به دهان و دندان موجب کاهش امتیاز در این بخش می‌شود.عطر و بو نیز از جمله شاخص‌ها در پخت به شمار می‌رود که نان باید دارای بوی معطر مخصوص و عاری از طعم و مزه غیرعادی باشد و در این میان، طعم تند و زننده، شور و تلخ موجب کاهش امتیاز می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: این شاخص‌ها با توجه به استاندارد ۲۶۲۸ بررسی می شود و علاوه بر موارد یاد شده، چهار مورد ناپذیرفتی نیز شامل جوش شیرین (بی‌کربنات سدیم) است که استفاده از آن و در آرد خبازی‌ها و خمیر نان‌های سنتی غیرمجاز است و بلانکیت (جوهر قند)، مواد خارجی مانند سنگ و شن و کپک‌زدگی در نان مجاز نیست و جزء ناپذیرفتنی‌ها محسوب می‌شود.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان زنجان افزود: بر این اساس، امتیاز بین ۹۰ تا ۱۰۰ خیلی خوب، ۸۰ تا ۹۰ خوب،۶۰ تا۸۰ متوسط و کمتر از ۶۰ نیازمند ارتقای کیفی طبقه‌بندی می‌شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست