• تاریخ: ۱۴۰۱-۰۷-۲۸
  • شناسه خبر: 29400

افزایش ابتلا به آنفلونزا/ روزانه ۲۰ بستری در زنجان / آنتی بیوتیک ها در درمان بیماریهای ویروسی موثر نیستند

متاسفانه بیماران اصرار دارند که پزشک آنتی بیوتیک های مختلف تجویزکند در حالی که آنتی بیوتیک در درمان بیماری ویروسی تاثیری ندارد و ویروس و بیماری ویروسی آنتی بیوتیک پذیرنیست.

به گزارش«پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مشهود تقیلو معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در نشست خبری با بیان اینکه به دنبال دو سال شیوع کرونا و رعایت موارد بهداشتی کاهش برخی عفونتهای ویروسی را داشتیم گفت:کمرنگ شدن و نه کاهش شدت کرونا منجر شد که این بیماری به شکل سرماخوردگی عادی و سرپایی در بین مردم گسترش پیدا کند.

تقیلو گفت: خیلی از مبتلایان با درمانهای خودسرانه در منزل بهبود یافتند و آمار کرونا ظاهرا کم شد و همین هم باعث شد در بین مردم و مسئولین میزان رعایت دستورات بهداشتی کاهش یابد و در این شرایط انتظار داشتیم که بیماریهای ویروسی دیگر رشد کنند و باعث ابتلا شوند.

وی افزود: ویروسی که در این فصل منتظرش بودیم آنفلونزا است که غالبا در آذرماه خود را نشان می داد ولی امسال در مهرماه نشانه های گردش ویروس را با شیوع بیشتری میبینیم.

مشهود تقیلو با بیان اینکه آمارهایی که از آنفلونزا داریم باعث شده که کرونا نتواند خود را نشان دهد گفت: ویروس آنفلونزا به وسیله سرفه و عطسه در فاصله کمتر از یک متر مخصوصا از کسانیکه از ماسک استفاده نمی کنند قابل انتقال است.

وی با بیان اینکه برخی بیماریهای ویروسی در سالهای قبل شناخته شده بود که حتی نوجوانان و کودکان هم مبتلا و حتی فوت شدند ولی با وجود کرونا و مراقبتهای مربوط به آن، کنترل شدند گفت: این ویروس،بیشتر در کودکان و بیماران دارای نقص ایمنی و کسانی که ضعف ایمنی دارند ابتلای بیشتری دارند.

معاوت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه دو راهکار واکسیناسیون و پیشگیری از طریق رعایت نکات بهداشتی در مقابل ویروس آنفلونزا پیش روی مردم هست گفت: واکسن در دوحالت تزریق میشود.یا به طور رایگان از طریق مراکز بهداشتی به جامعه هدف و گروه الف که پرخطر هستند و یا به طور آزاد از داروخانه تهیه میشود.

وی افزود: دومین راهکارکه آسانتر و موثرتر و کم هزینه تر است پیشگیری از طریق رعایت دستورات بهداشتی است و در مورد آنفلونزا رعایت فاصله و استفاده از ماسک و شستشوی دست مهم تر است چون در کرونا قابلیت سرایت از سطوح کمتر بود ولی ویروس آنفلونزا از سطوح منتشر میشود و شستشوی مرتب دستها راهکار موثرتری است.

تقیلو با بیان اینکه در ماه شروع آنفلونزا هستیم و روزانه بیش از ۲۰نفر بستری در مراکز داریم گفت: تعداد کمتری از اینها کرونا است هستند و تشخیص ما این است که آنفلونزا در حال افزایش است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با تاکید بر اینکه پوشاندن دهان و بینی هنگام سرفه و عطسه و انداختن دستمال در سطل در بسته و پرهیز از دست دادن و روبوسی مهم ترین و البته کم هزینه ترین راه پیشگیری از انفلونزا است گفت: فرد باید استراحت کافی در طول شبانه روز داشته باشد و اگر علامتدار شدند استراحت نکردن و کار کردن ابتلای عادی را به سمت بدحالی میبرد.

وی با بیان اینکه آنفلونزا بر خلاف سرماخوردگی و کرونا، تب برق آسا و ناگهانی با علائم درد شدید و لرز وسردرد همراه است گفت: سرفه های آنفلونزا نیز خلط دار و مرطوب است و علایم تهوع و اسهال و استفراغ هم دارد.

تقیلو گفت: کادر بهداشت و درمان و بیماران دارای نقص ایمنی و ایدز و هر بیماری که دچار ضعف ایمنی است و بیمارن خاص و کسانی رادیودرمانی می شوند و افراد سالمند و معلولینی که در مراکز نگهداری میشئوند و زنان باردار مشمول تزریق واکسن د رمراکز بهداشتی هستند و همچنین گروه های پر ریسک و افراد دارای بیماری های زمینه ای از جمله بیماری ریوی و آسم و قلبی و عروقی و فشارخون و کلیوی و کبدی و خونی و دیابت و کسانی که قصد سفر ره سایر کشورها را دارند باید واکسن تهیه و تزریق کنند.

وی با بیان اینکه افراد دارای سابقه واکنش های حساسیتی به واکسن و کسانیکه حساسیت شدید به تخم مرغ و افرادی که سابقه حساسیت به داروهای شبیه واکسن آنفلونزا دارند از تزریق واکسن آنفلونزا منع می شوند گفت: افراد در تماس با افراد کرونا مثبت حداقل دوهفته صبر کنند تا مطمئن شوند مبتلا نیستند و بعد واکسن را تزریق کنند.

مشهود تقیلو گفت:شیوع آنفلونزا همزمان با شروع مدارس اتفاق افتاد ومتاسفانه برخلاف انتظارطبق بررسی انجام شده رعابت پروتکلها تا ۱۴مهر ۲۰درصد رعایت شد و تا ۲۱مهر ۹درصد و تا ۲۸مهربه ۶درصد رسیده است. در مراکز علمی و آموزشی وضعیت رعایت نکات بهداشتی خوب نیست.

تقیلو با بیان اینکه ویروس و بیماری ویروسی آنتی بیوتیک پذیرنیست گفت: متاسفانه بیمارن اصرار دارند که پزشک آنتی بیوتیک ها مختلف تجویزکند در حالی که آنتی بیوتیک در درمان بیماری ویروسی تاثیری ندارد.

وی افزود: اختلافی که شرکتهای در قیمت دارو داشتند باعث شد فاصله ای در طرح دارویار در تامین داروها افتاد . در رابطه با درمان بیماران درست است که برخی آنتی بیوتیکها نیستند ولی دست ما در انتخاب آنتی بیوتیک بسته نیست. در مورد سرم نیز با اقدام ویژه ای که شد ما کمبود حاد سرم را در استان زنجان نداشتیم حتی شهرستانها هم تامین شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه کمبود دارو موثر در آنفلونزا نداریم گفت: برخی پزشکان اصرار دارند که از یک نوع دارو استفاده کنند در حالی که لیستی از داروهای موثر هست که میتوان از آن استفاده کرد و میتوانند باتوجه به موجودی داروخانه از داروهای متناسب و مشابه تجویز کنند. پزشکان عادت کرده اند به یک نوع دارو درحالیکه میتوانند از انواع دیگر داروها هم استفاده کرد.

وی با اشاره به استفاده بی رویه از آنتی بیوتیکها گفت: بعضا پزشکان به دلیل فشار مریضها و احتیاط مقدار زیادی آنتی بیوتکی تجویزمی کنند در حالی که در ویروسها آنتی بیوتیک موثر نیست و اگر موثر بود در این چندین سال سرماخوردگی در چند دقیقه باید خوب می شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست