• تاریخ: ۱۴۰۱-۱۲-۰۶
  • شناسه خبر: 31426

سرطان پوست در مردان و سرطان سینه در زنان شایع ترین سرطان ها در استان زنجان/ درابتلا به چاقی نیز در استان رتبه خوبی نداریم/هشدارها نسبت به کم تحرکی را جدی بگیرید

شایعترین سرطان ها در استان زنجان، در کل جمعیت مردان و زنان ،سرطان سینه اول و سرطان پوست دوم و بعد هم سرطان های معده و روده و پروستات است . در ابتلا به چاقی نیز در استان زنجان رتبه خوبی نداریم ، مخصوصا در این دوسال شیو ...

علی صیدی رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفت و گو با « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»  در خصوص آخرین اطلاعات ابتلا به سرطان در استان گفت: وضعیت ابتلا و کنترل سرطان در استان زنجان نسبت به کشور خوب است .

صیدی با بیان اینکه  سرطان سینه شایعترین سرطان در کشور است گفت:  از پنج سرطان شایع در کشور ، سرطان سینه در زنان ، اول و بعد سرطان پروستات در مردان  و روده یا کولورکتال سوم  و بعد سرطان پوست شایع ترین سرطان ها در کشور هستند.

 وی گفت: ابتلا به سرطان به تفکیک زن و مرد نیز در کشور به این شرح است: درمردان سرطان پروستات ، پوست ، معده  و روده و مثانه شایع است است و در زنان  ابتلا به سرطان سینه و تیروئید، روده یا کولورکتال ، سرطان پوست چهارم و معده پنجم است .

علی صیدی در خصوص شایعترین سرطان ها در استان زنجان نیز گفت: در کل جمعیت مردان و زنان سرطان های شایع ، سرطان سینه  اول و سرطان پوست دوم و بعد هم سرطان های معده و روده و پروستات است .

وی گفت: این آمار  به تفکیک مردان و زنان در استان اینگونه است که  در مردان سرطان پوست اول و سرطان معده دوم ، و بعد سرطان کلورکتال( روده) و مثانه و بعد پروستات است و سرطان های شایع در زنان در استان زنجان  ،  سرطان سینه اول و پوست دوم است و بعد سرطان های روده و تیروئید و معده قرار دارد.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان در خصوص عوامل ابتلابه سرطان گفت: اولا باید بگوییم که وضعیت زنجان نسبت به وضعیت کشور بهتر است . مثلا برخلاف آنچه برخی می گویند که زنجان رتبه اول سرطان معده را دارد اینگونه نیست و رتبه استان  ۱۶است که از میانگین کشوری فاصله دارد. سن شیوع سرطان درکشور براساس اطلاعات ما  اغلب از  بالای ۵۹ سال شروع میشود و بخصوص در سنین ۶۰ و ۶۵ سال به بالا  شایع تر است و هرچقدر سن بالاتر می رود، احتمال ابتلا هم بالاتر می رود. یعنی هرچقدر امید به زندگی و سالهای زندگی بیشتر میشود احتمال اینکه فرد مبتلا به سرطان بشود هم بیشتر است . هرچه سن بالاتر می رود احتمال اینکه فرد به یکی از این سرطانها دچار بشود هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه عوامل ایجاد سرطان متعدد است گفت: به طور اختصاصی نیز پژوهش قابل توجهی در زنجان نشده است که تایید کند مورد خاصی در زنجان عامل سرطان است که در شهرهای دیگر نیست . چون به هرحال سرطان مولتی فاکتوریال است یعنی عوامل ابتلا به سرطان معمولا یک دلیل نیست و از رژیم غذایی تا آب و هوا و تحرک و فعالیت افراد و همچنین استعمال سیگار در آن موثر است . مثلا در سرطان پوست که در زنجان هم شایع است یکی از عوامل آن عدم مراقبت ازپوست در مقابل آفتاب است . متاسفانه افراد معمولا نسیت به مراقبت از پوست خود توجهی ندارند و همینطور کشاورزانی که همیشه در معرض آفتاب هستند نیاز به مراقبت بیشتری از پوست خود دارند که متاسفانه این اتفاق نمی افتد. یکی از عوانل مهم سرطان پوست همین استکه اهمیتی به مراقبت از پوست نمی دهیم و یکی دیگر از عوال برخورد اشعه هاییی است که روی پوست تاثیر گذار است  .

صیدی گفت: در سرطان معده نیز یکی از علل آن می تواند عفونت های معده و مصرف سیگار و یا چاقی باشد. متاسفانه در کشور ما  میزان چاقی افراد بالا است که زنجان هم  طبق برررسی های انجام شده در مورد چاقی وضعیت خوبی ندارد. براساس پیمایش عوامل خطر بیماری های غیر واگیر در ایران (استپس) که وضعیت موارد مختلف از جمله ابتلا به چاقی و مصرف سیگار ودیابت و بیماریهای دیگر بررسی میشود، در  ابتلا به چاقی نیز در استان زنجان رتبه خوبی نداریم ، مخصوصا در این دوسال شیوع کرونا وخانه نشینی که کم تحرکی به بالاترین میزان خود رسید.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه متاسفانه ما نمی بینیم که در پارک ها و مراکز ورزشی ما جمعیتی هر روز در حال ورزش کردن باشند و یا پیاده روی فعالیت مرسوم بین مردم به ویژه در سنین بالا باشد گفت:  تحرک و ورزش به عنوان روتین زندگی افراد اصلا مطرح نیست و این موضوع نه فقط در سرطان بلکه در ابتلا به سایر بیماریها نیز خطرناک است و شهروندان ما باید هشدارها نسبت به کم تحرکی را جدی بگیرند.

صیدی با بیان اینکه سرطان سینه به عنوان سرطان شایع بین زنان طبق بررسی های ما اغلب از ۵۰ سال به بعد شروع می شود و تا ۸۹ سالگی هم ما موارد ابتلا داشته ایم گفت: خوشبختانه در استان زنجان امکاناتی که در مورد سرطان و تشخیص آن وجود دارد در شهرهای دیگر نیست مخصوصا با وجود مرکز مهرانه  که علاوه در درمان وارد پیشگیری هم شده اند . علاوه بر آن در مراکز درمانی ما نیز غربالگری سه  سرطان شایع سینه و روده و دهانه رحم  را انجام می دهند و افراد دارای ریسک فاکتور مورد پرسش قرار می گیرند و اگر موردی بود که مشکوک به ابتلا به سرطان و یا در معرض ابتلا بود ارجاع میشود به مرکز بهداشتی درمانی مربوطه و پس از معاینه پزشک در صورت تایید به مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان ولیعصر ارجاع میشود  و اقدامات لازم در آنجا انجام میشود.

وی درخصوص سرطان معده نیز گفت: از عوامل مهم  آن عفونت معده به “هلیکو باکتر پیلوری”  که یک باکتری است که در دستگاه گوارش رشد و به معده حمله  می کند و همینطور رژیم غذایی پرنمک و عدم  استفاده از سبزیجات  است و همینطور عادت به استفاده از فست فود به ویژه کالباس وسوسیس به دلیل اینکه مواد نگهدارنده مخصوصا  “نیتیریت” درآنها استفاده میشود که در ابتلا به سرطان معده موثر است.

رئیس گروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان باتاکید بر اینکه ورزش و تحرک و انجام آزمایشات و چکاپ منظم می تواند از بسیاری از سرطان ها جلوگیری کند گفت: برای اینکه بتوانیم زندگی سالم را تجربه کنیم ناچاریم  رژیم غذایی سالم را جایگزین رژیم غذایی پرخطر فعلی کنیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست