• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۰۹
  • شناسه خبر: 33885

ویزیت همزمان، تعدی به حریم خصوصی بیماران است

اینجا هم باید خود مراجعین به مطب ها به این موضوع اعتراض و حق ویزیت انفرادی و حفظ حریم خصوصی و از همه مهمتر تمرکز و توجه و دقت پزشک به خود را در زمانی که نزد او هستند در مقابل هزینه ای که پرداخت کرده اند بخواهند.

زینب سودی-این بار چندم است که موضوع ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشکان در مطب ها به ویژه متخصصین زنان و زایمان از همین رسانه  مطرح می شود.

براساس مفاد راهنمای عمومی اخلاق حرفه‌ای پزشکان، شاغلان حرف پزشکی و وابسته، موظف هستند به حریم خصوصی بیماران احترام بگذارند. احترام به حریم خصوصی بیماران نیازمند خودداری از اقداماتی است که نقض حریم شخصی بیمار تلقی می شود. در این زمینه، اعضای سازمان نظام پزشکی باید از اقداماتی مانند معاینه‌ بیمار در حضور افراد دیگر،‌ پرسیدن سؤالات خصوصی از بیماران در حضور دیگران به‌نحوی‌ که سبب شرم بیماران شود خودداری کنند.اما متاسفانه عموماً در مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان این اتفاق نمی افتد و به جز دو سه نفر از پزشکان ،  باقی متخصصین زنان و زایمان مراجعان را در شرایطی ویزیت می کنند که به جز پزشک ، منشی و دستیار یا همان ماما و  افراد دیگر حاضر در مطب در جریان شرح حال بیمار قرار می گیرند. ممکن است پزشکان در توضیح کارخود بگویند که اولا  داخل اتاق با پارتیشین از هم جدا شده و ثانیاً به دلیل تعداد بالای مراجعان مجبور هستند که چند نفر  را همزمان ببینند که باید گفت اتفاقا در این صورت مدت زمان بیشتری برای معاینه و حضور بیمار نزد پزشک صرف می شود در حالی که اگر پزشک بیماران یکی یکی ببنید زمان کمتری صرف خواهد شد و بیمار هم معطل بیمار دیگر و همچنین در جریان وضعیت او قرار نمی گیرد. چون  همان زمانی که صرف بیمار دوم و سوم می شود بیمار اول معطل می ماند که پزشک به اشتباه تصور می کند همزمان به سه بیمار رسیدگی می کند.

و موضوع مهم تر این است که متاسفانه علی رغم اینکه تمام مراجعه کنندگان از این موضوع ناراضی هستند  ولی غالباً اصلا نمی دانند که باید به این موضوع اعتراض کنند و فکر می کنند که این شرایط اجباری است و تحمل می کنند  و از هرکدام که میپرسی به هیچ وجه راضی به این شرایط نیستند. موضوعی که رئیس سازمان نظام پزشکی هم در دفعات پیشین به آن  تاکید کرد که ابتدائاً خود بیماران باید به تخلف پزشک اعتراض کنند و حق  معاینه انفرادی را  از پزشک بخواهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در آخرین جلسه مطالبه گری با حضور رسانه ها گفت: نظارت بر مطب های خصوصی در حیطه  وظایف سازمان نظام پزشکی است  و ما هم به شدت با این شرایط در برخی مطب ها مخالفیم و معتقدیم حریم خصوصی بیمار باید حفظ شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی زنجان چندین بار به خبرنگار پیام ملّت از برخورد با پزشکان متخلف خبرداده و گفته است که تذکر کتبی به پزشکانی که این تخلف را انجام میدهند داده شده است و آخرین بار نیز در پاسخ به اینکه اگر تذکر داده اند چرا موثر نبوده و اگر قرار است به همین منوال پیش برود رسانه ها اسامی پزشکان متخلف را منتشر می کنند،  پاسخی نداد و گفت:  چندین بار به پزشکانی که این تخلف را انجام میدهند تذکر داده شده  و از  برخورد با پزشکانی که حقوق بیمار را رعایت نمی کنند سخن گفت و مثل همیشه قول تذکر به پزشکان متخلف را داد.

در نشست خبری  اخیر مسئولین قضایی استان  نیز دادستان زنجان در پاسخ به اینکه چرا دادستانی به این تخلف محرز رسیدگی نمی کند و با تعدی به حریم خصوصی بیماران که عموم مردم معترض آن هستند برخورد نمی کند گفت:  این موضوع چون جرم نیست دادستانی نمی تواند وارد شود و برخورد کند ولی در حیطه پیشگیری و آموزش های دادگستری می گنجد و از این طریق باید جلوی آن گرفته شود وگرنه  نمی توان به این دلیل برخورد قضایی با پزشکان صورت بگیرد، ضمن اینکه خود مردم باید این حق را از پزشکان بخواهند و اعتراض کنند.

به نظر می رسد اینجا نیز خیلی نمی توان روی نظارت و برخورد سازمان نظام پزشکی حساب کرد گویا نظارت یک مجموعه  بر همکاران همان مجموعه خیلی نمی تواند موثر باشد و یا اینکه سازمان نظام پزشکی با همکاران خود رودربایستی دارد. این سازمان اگر مدعی توجه و اهمیت حقوق بیماران است حداقل می توانست در مطب ها توسط نصب نوشته های کوچکی روی دیوار از مراجعین بخواهد نسبت به این حق خود آگاه باشند و به عدم رعایت آن واکنش نشان دهند،  مثل همانها که در بیمارستانها  قدم به قدم در مورد توهین و بی احترامی به کارکنان بیمارستان  و مجازات آن نصب شده است و از بیماران بخواهد که درصورت مشاهده این تخلف به سازمان نظام پزشکی اطلاع دهند که همین کار را هم نکرده است. لذا اینجا هم باید خود مراجعین به مطب ها به این موضوع اعتراض و حق ویزیت انفرادی و حفظ حریم خصوصی و از همه مهمتر تمرکز و توجه و دقت پزشک به خود را در زمانی که نزد او هستند در مقابل هزینه ای که پرداخت کرده اند بخواهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست