• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۰۹
  • شناسه خبر: 35442

ماده مرکاپتان دلیل مسمومیت اخیر تعدادی از دانش آموزان در زنجان/ ضایعات فروشی اقدام به آتش زدن بشکه حاوی مرکاپتان کرده بود

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در حاشیه نشست خبری ستاد انتخبابات استان در خصوص مسمومیت اخیر دانش آموزان مدرسه دخترانه در زنجان اظهار کرد: در حقیقت استنشاق بوی «مر ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در حاشیه نشست خبری ستاد انتخبابات استان در خصوص مسمومیت اخیر دانش آموزان مدرسه دخترانه در زنجان اظهار کرد: در حقیقت استنشاق بوی «مرکاپتان» سبب احساس مسمومیت در دانش‌آموزان شده است.

رفیعی گفت: ماده‌ مرکاپتان، ماده ویژه تزریق لوله‌های گاز است که توسط شرکت گاز برای متوجه شدن بوی گاز ناشی از نشتی، مورد استفاده قرارمی گیرد.

وی افزود: در کف بشکه‌های خالی که ضایعات فروشی در غرب زنجان اقدام به آتش زدن آن کرده بودند، مقداری از این ماده بر جای مانده بود که با آتش زدن، بوی نامتبوع ناشی از آن در مدارس نزدیک نیز احساس شده بود و طبق گزارش اولیه، انتشار بوی گاز عامل احساس مسمومیت در دانش‌آموزان شده بود.

رفیعی با بیان اینکه دادستان زنجان برای فردی که در پاکسازی بشکه‌ها کوتاهی کرده بود، پرونده تشکیل داده است گفت: استنشاق این بو به هیچ عنوان منجر به بروز مشکل برای دانش‌آموزان نمی‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.

وی با اشاره به اینکه آماری که در ابتدا از دانش آموزان از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان اعلام شد دقیق نبود و اصلاح شد گفت: در این مواقع باید به مسئولان فرصت بررسی داده شود تا نتایج شفاف اعلام شود.

لازم به ذکر است: گاز طبیعی ماده ای بی رنگ و بی بو است که در صورت نشـت و تشـکیل مخلوط قابل انفجار با هوا بسیار خطر آفرین است. لذا با افزودن مواد شیمیایی خاصی به نام بودارکننـده هـا آن را بودار می‌کنند تا نشت گاز به راحتی تشخیص داده شود. در حالت کلی گاز طبیعی باید آنقدر بودار شود که یک شـخص بـا بویـایی متوسـط بتوانـد موقعی که مقدار گاز در هوا به یک پنجم حداقل قابلیت اشتعال رسید به راحتی آن را تشخیص دهد. مـواد بـودار کننده گاز طبیعی معمولاً پایه گوگردی دارند و متعلق بـه یـک دسـته خـاص از مـواد شـیمیایی بـه نـام اورگـانو سولفورها هستند. عمده ترین بودار کننده‌‌‌‌های گاز طبیعی مرکاپتان ها هستند که ترکیبـات گـوگرددار آلـی بـا فرمول عمومیRSH دارند. مرکاپتان ها موادی به شدت بدبو هستند و آستانه بوی آنهـا از سـایر مـواد بسـیار پایین تر است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست