• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۰۹
  • شناسه خبر: 35434

کسی به دلیل گرایشات سیاسی رد صلاحیت نمی شود/ هیئت های اجرایی هر حوزه مسئول صحت انتخابات هستند

داوطلبان انتخابات مجلس، از گرایش های مختلف سیاسی هستند و اینگونه نیست که کسی به دلیل گرایش سیاسی رد صلاحیت شود.این سوابق اشخاص و عملکرد آنها است که مورد قضاوت و بررسی قرار میگیرد و ربطی به جناح و تفکر سیاسی ندارد.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ابوالفضل رفیعی رئیس ستاد انتخابات استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خرگان رهبری ۱۱ اسفند برگزار خواهد شد و استان زنجان نیز ۵ کرسی نمایندگی مجلس از ۴ حوزه انتخابیه خواهد داشت .

رفیعی گفت: برای برگزاری هردو انتخابات اقدامات مقدماتی از اواخر سال ۱۴۰۱ آغاز شده و پیش بینی های لازم هم صورت گرفته است و در همین راستا ۸ کمیته با ۱۲ عضو در ستاد انتخابات آماده برگزاری انتخابات در استان هستند.

وی با بیان اینکه طبق زمانبندی ستاد انتخابات کشور از مجموع ۳۲ فرآیند پیش بینی شده تا روز رأی گیری، ۱۰ فرآیند تا کنون انجام شده است گفت: در قانون جدید، پیش ثبت نام داوطلبان پیش بینی شده است که فرصت خوبی برای بررسی صحت مدارک داوطلبان است .

رفیعی گفت: در مرحله پیش ثبت نام که از ۱۷ تنا ۲۲ مرداد بود ۷۶۰ نفر ثبت نام کردند و بعد از آن در مرحله بررسی صحت مدارک آغاز شد که توسط ۶ مرجع تا ۲۶ مهرماه انجام شدو نهایتا از ۲۷ مهرماه شاهد ثبت نام نهایی داوطلبان بودیم که کسانی که در مرحله قبل کد رهگیری دریافت کرده بودند و مدارکشان تایید شده بود موفق به ثبت نام شدند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به اینکه در ثبت نام نهایی انتخابات مجلس، ۳۷۴ نفر از استان زنجان ثبت نام کردند که این عدد ۶۰ درصد بیش از انتخابات مشابه در سل ۹۸ بود گفت: از این تعداد ۴۲ نفر بانوان بودند و ۳۳۲ نفر آقایان بودند.

وی گفت: از حوزه انتخابیه زنجان – طارم ۲۲۰ داوطلب، از ابهر- خرمدره و سلطانیه ۵۸ داوطلب؛، از ماهنشان – ایجرود ۶۱ داوطلب و از خدابنده ۳۵ داوطلب ثبت نام خود را قطعی کرده اند.

ابوالفضل رفیعی با اشاره به اینکه در حال بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان هستیم و تا ۱۸ آبان نتایج به داوطلبلان اعلام خواهد شد گفت: هیئت های اجرایی ۲ هفته قبل از ثبت نام نهایی داوطلبان تشکیل شده که بر اساس قانون، از سه نفر عضو حقوقی و هشت نفر عضو حقیقی شامل معتمدین مردم در ۱۹ حوزه اصلی و فرعی تشکیل شده که ۴ حوزه از اینها حوزه های اصلی انتخابات هستند.

وی با بیان اینکه پس از بررسی صلاحیت داوطلبان، سه پاسخ تایید، عدم احراز و عدم تایید صلاحیت به انها اعلام خواهد شد که ظرف دو روز هیئت های اجرایی باید نتایج را به داوطلبان اعلام کنند و داوطلبان هم می توانند درخواست دلیل عدن تایید خود را اعلام کنند که در انصورت هیئت های اجرایی ظرف ۴ روز پاسخ را ارائه دهند.

وی همچنین گفت: در قانون جدید انتخابات بر ضابطه مندی تبلیغات انتخاباتی تاکید دارد و در همین راستا بر توزیع عادلانه امکانات دولتی و عمومی در تبلیغات داوطلبان نظارت خواهد کرد.

رفیعی با اشاره به اینکه همه فعالیتهای انتخاباتی بر مبنای ۴ مولفه سلامت، امنیت، رقابت و مشارکت استوار است گفت: سازوکار انتخابات به گونه ای است که همانی رأیی که در صندوق است همان بیرون می آید چون مجموعه عظیمی از مردم دست اندر کار در انتخابات هستند از جمله هیئت های اجرایی که از بین معتمدین مردم انتخاب شده اند.

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان گفت: داوطلبان انتخابات مجلس، از گرایش های مختلف سیاسی هستند و اینگونه نیست که کسی به دلیل گرایش سیاسی رد صلاحیت شود. تا کنون اتفاق نیفتاده که کسی به دلیل عضویت در جریان سیاسی رد صلاحیت شود.این سوابق اشخاص و عملکرد آنها  است که مورد قضاوت و بررسی قرار میگیرد و ربطی به جناح و تفکر سیاسی ندارد. البته کسی که خط قرمز نظام را رعایت نکرده باشد، این دیگر گرایش سیاسی نیست، عبور از قانون است.

وی افزود: فرآیند انتخابات به گونه ای نیست که یک شخص بتواند در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد و به تنهایی نتیجه انتخابات را رقم بزند. در تعیین هیئت های اجرایی انتخابات نیز فرماندار و بخشدار مبسوط الید نیستند و ۳۰ نفر معتمدین باید آن ۸ نفر هیئت اجرایی را تایید کرده باشند.

رفیعی در خصوص تشکیل هیئت های اجرایی نیز گفت: فرمانداران و بخشداران نسبت به دعوت از معتمدین محلی اقدام می کنند که شامل اقشار مختلف مردم از بازارین، کسبه و پزشکان و روحانیون و طیف های مختلف مردم است که بعد از تایید هسئت های نظارت، ۳۰ نفر از معتمدین د رجلسه ای نسبت به انتخابت اعضای هیئت های اجرایی اقدام می کنند و از این ۳۰ نفر ۸ نفر به اضافه ۳ نفر عضو حقوقی که عضو هیئت اجرایی انتخابات در هر حزوه می شوند.

وی افزود: هیئت های اجرایی مسئول صحت انتخابات در هر حوزه هستند که با حضور آحاد مختلف مردم و نمایندگان اقشار مختلف تشکیل شده که نشان دهنده نظرات و نقش مردم در انتخابات است.

رفیعی همچنین گفت: تبلیغات زودهنگام هم جرم انگاری شده و ممنوع است و اقدامات داوطلبان رصد میشود.

لازم به ذکر استثبت نام داولبان ششمین دوره مجلس خبرگان نیز از ۱۴ تا ۲۱ آبان به مدت ۷ روز انجام خواهد شد و داوطلبان یا نمایندگان قانونی آنها برای ثبت نام باید به فرمانداری زنجان و یا وزارت کشور و یا فرمانداری استان قم مراجعه کنند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست