• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۳
  • شناسه خبر: 14814

کرونا تهدید یا فرصت برای محیط زیست است؟

پیام ملّت - کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان گفت: پدیده کرونا مدتی است که تبدیل به یک بحران و معضلی جهانی شده است و تاثیرات و پیامدهای مثبت و منفی مهمی برای محیط زیست با خود به همراه آورده است.

تقی سالک در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری – تحلیلی پیام ملّت » با بیان اینکه شیوع کرونا نشان داد که دخالت بیش از حد بشر در طبیعت و رفتار غیر طبیعی آن مثل خوردن حیواناتی مثل خفاش چه فاجعه بزرگی برای بشر درست می کند اظهار کرد: بحران کرونا  اگر چه مشکلات اساسی برای جوامع انسانی در قالب های مختلف بوجود آورد اما در بخشی از زمینه ها سودمند نیز شده است.

این کارشناس با اشاره به اینکه یکی از پیامدهای این بحران، ماندن در خانه و در نهایت افزایش مصرف آب و مواد شوینده است عنوان کرد: استفاده بی رویه از آب موجب تولید فاضلاب بیشتر می شود، افزایش فاضلاب نیز باعث تهدید بیشتر منابع آب زیرزمینی و کاهش منابع آب آشامیدنی خواهد شد.

سالک اظهار داشت: یکی از مشکلات دیگر آن عدم توجه برخی مراکز به پروتکل های جمع آوری، ضد عفونی و امحای زباله های پزشکی و بیمارستانی به واسطه ماهیت آلوده کننده و غیر بهداشتی آن است که عدم توجه به این مسائل خسارات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و منابع طبیعی وارد خواهد کرد.

 وی با بیان اینکه هر رفتار غیر طبیعی در زیست بوم مثل تخریب جنگل و مرتع ، آلوده کردن هوا، خوردن غیر منطقی، غیر طبیعی و غیر شرعی حیوانات، رها سازی زباله در طبیعت و غیره می تواند چه فاجعه بزرگی برای نسل بشری درست کند ادامه داد: باید بپذیریم که اگر بیش از این طبیعت مورد آزاد قرار گیرد انتقام سخت تری از انسان خواهد گرفت.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان تصریح کرد: ویروس با همه گرفتاری هایی که بوجودآورده و سختی هایی که برای جامعه جهانی از منظرهای متفاوت تحمیل کرده اما برای طبیعت و محیط زیست  دست آوردهای قابل تاملی داشته است.

سالک با بیان اینکه در پساویروس شاهد پایین آمدن سطح دی اکسید کربن در جو زمین هستیم افزود: این کاهش را بین ۶ تا ۱۰ درصد تخمین می زنند. گفتنی است که در این مدت کاهش تولید گاز متان باعث شده ساکنان برخی کشورهای آلوده از جمله برزیل پس از مدت ها آسمان آبی را تجربه کنند.

وی تاکید کرد: گفتنی است که آلودگی هوا بدلیل قطع شدن سیستم های حمل و نقل درون و برون شهری و عدم پرواز هواپیماها که سهم جدی در نابودی محیط زیست و انقراض گونه های جانوری دارند کاهش فوق العاده داشته است.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه کرونا نقش مثبتی  هم در زمینه محیط زیست و مهار تخریب آن دارد می افزاید: از جمله این تاثیرات می توان به کاهش قابل تامل برداشت بیش از حد از منابع طبیعی اشاره کرد.

سالک با اشاره به اینکه طرفداران منابع طبیعی و محیط زیست کرونا را نجات دهنده این منابع عظیم خدادادی می دانند و آن را تلنگری به ناکارآمدی  نظام‌های حاکمیتی محسوب می کنند افزود: لازم به ذکر است که در همین مدت کوتاه در حیات وحش اتفاقات نادری بوقوع پیوسته و حیواناتی که قبلا  دیده نمی‌شدند، اکنون قابل مشاهده هستند، زیرا محیط بهتری برای خود احساس می کنند و کرونا حتی به کاهش پلاستیک در جهان منجر شده است.

 وی با بیان اینکه اگر کرونا ادامه پیدا کند، ظرف چند ماه تعداد بسیار زیادی از زیستگاه‌ها احیا می‌شوند خاطرنشان کرد: دخالت بیش از حد در محیط زیست و منابع طبیعی باعث شده بود تا انسان واکنش های متفاوتی را در طبیعت مشاهده کند.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان در خصوص دوران پیش از کرونا ادامه داد: همه اقیانوس‌ها از پلاستیک پر شده بود، تمام جنگل‌ها در تهدید انسان قرار داشت، مراتع و زمین‌های شیب‌دار بیرحمانه زیر کشت می رفتند، جمعیت به شدت افزایش می یافت، همه جا را دود فراگرفته و آب نیز در حال کاهش بود اما این ویروس نامرئی توانست کمک شایانی به طبیعت مظلوم بکند .

 سالک با اشاره به اینکه از نظر محیط زیستی پدیده بیماری های فراگیر مثل کرونا جزو مخاطرات طبیعی مانند سیل، زلزله و نظایرآن طبقه بندی می شود عنوان کرد: بیماری های فراگیر نه تنها مستقیما جان انسان ها را تهدید می کنند، بلکه کل زیست بوم (اکوسیستم) را  هم با چالش روبرو می کنند. اصل اول زیست بوم آن است که هر عملی در طبیعت عکس العملی دارد. اصل دوم می گوید هیچ موجودی در طبیعت از بین نمی رود بلکه از شکلی به شکل دیگر در می آید.

وی در تشریح ویروس افزود: ویروس یک عامل بیولوژیکی است که درسلول‌های میزبان‌های زنده تولید مثل می‌کند. برخلاف اکثر موجودات زنده، ویروس‌ها توانایی تقسیم شدن ندارند. هنگام آلودگی با ویروس، سلول میزبان مجبور می‌شود هزاران نسخه مشابه از ویروس اصلی را با سرعت زیاد تولید کند.

کارشناس منابع طبیعی و محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه ویروس‌های جدید در سلول میزبان آلوده جمع می‌شوند افزود: اما برخلاف عوامل عفونی ساده‌تر، ویروس‌ها دارای ژن هایی هستند که به آن‌ها توانایی جهش و تکامل را می‌دهد. تاکنون بیش از ۵۰۰۰ گونه ویروس کشف شده ‌است.

سالک با اشاره به اینکه امروز که جهان با یکی از این ویروس ها درگیرشده و جنگ ویروس کرونا و انسان به مثابه ی جنگ جهانی در شرف انجام است، تاکید کرد: نباید از قهر طبیعت غافل شویم چرا که این جنگ در حقیقت جنگ انسان و طبیعت است و طبیعت دارد انتقام خودش را از نابخردی و ناسپاسی انسان می گیرد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا اگرچه سناریوی آزمایشگاهی آن هم مطرح است ولی زائیده ی طبیعت است ادامه داد: چه فرقی می کند از خفاش برآمده باشد یا محصول آزمایشگاه های شیمیایی و بیولوژیکی باشد. او سر بر آورده است تا به انسان روش درست زیستن را یادآوری کند. او آمده است تا بگوید که میتوانم وادارتان کنم به اینکه به طبیعت احترام بگذارید. /ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست