• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۳-۳۰
  • شناسه خبر: 17495

نظارت بهداشتی از مزرعه تا سفره اولویت دامپزشکی است

پیام ملّت-معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: نظارت های بهداشتی دامپزشکی از مزرعه تا سفره های مردم گسترده است و این موضوع از اولویت های سازمان دامپزشکی است.

مجید اسکندرپور در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه هرسال اولویت های دامپزشکی بر اساس وظایف قانونی تعیین و ابلاغ می شود اظهار کرد: سامان دهی یک نظارت بهداشتی تر و موثرتر بر کارخانه های خوراک، دام، طیور و آبزیان، نظارت بر کشتارگاه ها، ساماندهی توسعه و تجهیز ناوگان حمل و نقل خوراک دام و طیور و آبزیان از جمله اولویت دامپزشکی است.

وی در خصوص وظایف کلی سازمان دامپزشکی تاکید کرد: وظایف کلی سازمان را می‌توان در دو بعد کلی که شامل سلامت و امنیت غذایی و بحث مبارزه با بیماری مشترک میان انسان و دام است عنوان کرد. لذا در این راستا می توان تامین بهداشت و سلامت دام، کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی و مبارزه با بیماری مشترک بین انسان و دام(در این خصوص بیش از ۸۰۰ بیماری وجود دارد که این بیماری ها می توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به انسان منتقل شود) و تامین بهداشت فراورده های خام دامی را از جمله وظایف دامپزشکی برشمرد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه ایجاد بستر بهداشتی مناسب برای صادرات و ورود به بازار جهانی و همکاری با سازمان های بهداشتی بین المللی از دیگر اولویت های سازمان دامپزشکی است ادامه داد: اولویت ها برای سازمان دامپزشکی در شهرستان های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال زنجان قطب تولید بوقلمون و ماهی است همچنین در بحث دام و طیور نیز مازاد تولید در استان زنجان وجود دارد که به استان های دیگر صادر می شود و همه این موضوعات در تعیین اولویت های دامپزشکی لحاظ می شود.

اسکندرپور با بیان اینکه مبارزه با آنفولانزای حاد پرندگان و اجرای برنامه ملی کاهش آلودگی سالمونلا همچنین اجرای برنامه ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل در سطح کشوری و به تبع آن در استان زنجان نیز اجرا می شود افزود: بحث ممیزی واحدهای مرغ مادر، مرغ تخم گذار و بوقلمون نیز مطرح است و با توجه به اینکه استان زنجان در زمینه تولید بوقلمون قطب محسوب می شود ممیزی این امر از سال پیش آغاز شده و امسال نیز ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان در زمینه تولید آبزیان نیز قطب تولید ماهی است تصریح کرد: اجرای برنامه مراقبت و مبارزه با بیماری های ویروسی و باکتریایی ویژه آبزیان نیز در استان از جمله سایر اولویت های دامپزشکی در سال جاری است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در بحث بهداشت بیماری دام برنامه های مختلف در سطح کشور به تبع آن در استان زنجان هر ساله اجرا می‌شود یادآور شد: از جمله این برنامه ها می توان به برنامه مقابله با بیماری های آبله، تب برفکی (که یکی از خسارت بار ترین بیماری ویروسی دام است) همچنین مبارزه با بیماری ال اس دی و بیماری طاعون نشخوارکنندگان اشاره کرد.

اسکندرپور در خصوص مقابله با بیماری های مشترک بین انسان و دام به عنوان یکی دیگر از اولویت های دامپزشکی در سال جاری خاطرنشان کرد: مقابله با بیماری‌های مشترک از جمله مقابله با بیماری تب مالت، سل، شاربن یا سیاه زخم و بیماری هاری نیز از دیگر برنامه های دامپزشکی است.

وی با اشاره به اینکه طرح ارتقا بهداشتی گوشت مرغ نیز که یکی از الزامات ما برای ورود به بازارهای جهانی است از سال پیش آغاز شده و بستر خوبی نیز در کشور برای این موضوع مهیا است افزود: طرح مذکور در استان نیز انجام خواهد شد./ش

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست