• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۵-۱۹
  • شناسه خبر: 23534

حرفه ی خطیر روزنامه نگاری لازمه ی زندگی بشری در دنیای امروز است

فعالیت رسانه ای و حرفه خطیر روزنامه نگاری در دنیای امروز لازمه زندگی بشری و فقدان آن تهدید کننده موجودیت انسان است.

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»محمد ربیع احمدخانی  در آیین اختتامیه هفتمین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان افزود: فعالیت رسانه ای و حرفه خطیر روزنامه نگاری در دنیای امروز لازمه زندگی بشری و فقدان آن تهدید کننده موجودیت انسان است.

اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

وی اضافه کرد: خبر و تحلیل های مترتب بر آن که در قالب های مختلف، گزارش خبری، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله و غیره انجام می شود، تسهیلگر هر نوع ارتباط جمعی در جامعه است که از یک سو انرژی جامعه را در مسیر توسعه قرار داده و از سوی دیگر با برجسته کردن نارسایی ها و نواقص احتمالی در حوزه های مختلف، بهداشت عمومی آن را ارتقا می دهد.

این مسئول با اشاره به سختی های حرفه خبرنگاری ادامه داد:  این صنف هزینه می دهند و گاه هزینه می شوند، در کشمکش های بی پایان همیشه طرفدار حق هستند، وکالت موکلان خود که همان عموم افراد جامعه است را به درستی انجام می دهند و در کل رسالتی بر دوش دارند که از ضمیر پاک و انسانی آنها نشات می گیرد.

احمدخانی اظهار کرد: مصداق عینی این ادعا، تلاش قابل تحسین خبرنگاران در مهار و کنترل بیماری کرونا در یک و نیم سال گذشته است، که جانانه در کنار کادر بهداشت و درمان و با اطلاع رسانی گسترده و آگاهی بخشی مستمر، مرهمی بر آلام جامعه بودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان ادامه داد: مطالعه سیر تحول عرصه روزنامه نگاری نشان می دهد که تحولات حوزه رسانه به گونه ای شتاب گرفته  که طلوع  و افول فناوری های جدید در لحظه انجام می شود، هرآن باید منتظر ظهور یک تکنولوژی جدید بود.

وی با تاکید بر اینکه این مساله امر سیاستگذاری و مدیریت را سخت و پیچیده کرده است، اضافه کرد: در زمانه ای که شبکه های اجتماعی، تمام ارکان زندگی را از اساس دگرگون کرده نمی توان، با ابزارها و شیوه های سنتی به مدیریت فضای رسانه ای پرداخت و بطور قطع گام اول، شناخت دقیق ماهیت، تکنولوژی های نوین است.

این مسوول ادامه داد: در گام دوم، طراحی و اجرای الگوهای ارتباطی متناسب با شرایط جدید خواهد بود، تمام مفاهیم ارتباطی اعم از رسانه، پیام، مخاطب و غیره دچار تغییر شده و لذا باید دوباره تعریف شوند.

احمدخانی با بیان اینکه بدیهی است فعالیت رسانه ای نیز از این امر مستثنی نبوده است و رویکرد نوینی را طلب می کند اظهار داشت: بنابراین نیاز فوری، در پیش گرفتن رویکردی علمی است به مقوله رسانه و فعالیت روزنامه نگاری و تزریق آن به بدنه روزنامه نگاری جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا تلاش می شود، با با برگزاری کارگاهها و دوره های آموزشی و آشنا کردن روزنامه نگاران و خبرنگاران استان با به روزترین شیوه های علمی، قدم های موثری در این رابطه برداشته شود که در این میان طراحی و اجرای کارگاه یک روزه ” روزنامه نگاری سایبری”یکی از فعالیت هااست که طی ۲ هفته آینده با حضور یکی از اساتید بنام کشوری در استان برگزار خواهد شد.

مدیر خانه مطبوعات و دبیر جشنواره مطبوعات نیز در این جشنواره با اشاره به اینکه این خانه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و هم‌اکنون ۱۳۴ عضو اصلی و افتخاری دارد، گفت: به تازگی چند مورد اقدام توسط این خانه پیگیری شده که یکی از آنها  واکسیناسیون خبرنگاران و اصحاب رسانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوده است.

یوسف ناصر افزود: بر این اساس، اصحاب رسانه استان واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند که اتفاق خوبی در آستانه روز خبرنگار بود.

وی، پیگیری مسکن خبرنگاران را از جمله اقدامات خانه مطبوعات استان بیان کرد و گفت د این مهم با پیگیری استاندار زنجان و با برگزاری چندین جلسه در این رابطه محقق شد و با توجه به انعقاد تفاهمنامه بین وزاری راه و شهرسازی و ارشاد که مقرر شده  ۱۰ هزار مسکن در سطح کشور برای خبرنگاران احداث شود، امیدواریم اصحاب رسانه استان زنجان نیز از این امر بهره‌مند شوند.

این مسئول با بیان اینکه در راستای معیشت و رفاه اصحاب رسانه استان قدمی برداشته شده است، اظهار داشت: تفاهنامه‌ای بین خانه مطبوعات و خانه کارگر استان زنجان منعقد شد که طبق این مهم  اعضای خانه مطبوعات که عضو خانه کارگر شوند از امکانات خانه کارگر در سطح کشور می‌توانند استفاده کنند.

دبیر هفتمین دوره جشنواره مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان زنجان با اشاره به برگزاری این جشنواره به صورت مستمر از سال ۹۴ تاکنون خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال ۳۵۴ اثر توسط ۹۱ نفر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که  نسبت به سال قبل افزایش داشته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست