• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۱۲
  • شناسه خبر: 25402

هزینه‌های تامین قیر و آسفالت نسبت به سال گذشته ۶ برابر شده است

اوایل سال ۹۹ هر تن قیر به قیمت ۲ میلیون تومان خرید می‌شد اما در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در هر تن رسیده با توجه به اینکه ۵۰ درصد هزینه آسفالت مربوط به قیر است,هزینه آسفالت‌ریزی نیز ۶ برابر شده است.

عبدالحسین علی‌اکبری،مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملت» با بیان اینکه نزدیک به ۴ هزارو ۲۰۰ کیلومتر نیز راه روستایی در استان وجود دارد که حدود ۳ هزارو ۴۰۰ کیلومتر از این مسیر‌ها آسفالته است، اظهار داشت: ۸۰ درصد مسیر‌های مواصلاتی روستایی آسفالته بوده و ۲۰ درصد هنوز آسفالت نشده است و پیگیر هستیم تا با توجه به تعداد خانوار بالای ۵۰ و ۲۰ خانوار با اولویت آسفالت‌ریزی این مسیر‌ها انجام شوند.

مدیر‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه این مسیر ۴ هزارو ۲۰۰ کیلومتری بیش از ۲۵ سال است که آسفالت شده و عمر مفید خود را از دست داده است، گفت: در حال حاضر این جاده‌ها نیز نیازمند تجدید آسفالت‌ریزی است اما اعتبار مورد نیاز آن موجود نیست.

وی تصریح کرد: عمده‌ترین چالشی که در حوزه راهداری استان وجود دارد بحث منابع مالی است به طوری که عدم تناسب درآمد و هزینه به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات تبدیل شده است. چراکه در اوایل سال ۹۹ هر تن قیر به قیمت ۲ میلیون تومان خرید می‌شد اما در حال حاضر به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان در هر تن رسیده است و با توجه به اینکه ۵۰ درصد هزینه آسفالت مربوط به قیر است بنابراین مسائل پیرامون این امر و تامین منابع بالا است. با اینکه هزینه ۶ برابر شده است.

علی‌اکبری با اشاره به اینکه قانون تامین قیر رایگان در مجلس بررسی و تصویب شده اما در بودجه ۱۴۰۰ هنوز عملیاتی نشده است، عنوان کرد: همچون روال سابق اعتبار ۴ هزار تن قیر به استان تخصیص یافته است که این میزان قیر برای تهیه حدود ۸۰ تن آسفالت کاربرد دارد که همین میزان اعتبار به پیمانکاران ارائه شده است.

وی خاطر‌نشان کرد: در استان زنجان در حداقل‌ترین شکل ممکن ۱۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم چراکه گاها این رقم حتی به ۲۰۰ هزارتن نیز رسیده است اما در این سال‌ها منابع متناسب با نیاز استان تخصیص نیافته است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست