• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۱۸
  • شناسه خبر: 25472

راه دعوت به نماز شمردن نعمت ها است

برای دعوت به نماز کافی است نعمت های خداوند را برای مردم برشمرید و آنها را به یاد نعمات خداوند بیندازید. خداوند نعمت های بسیاری به ما ارزانی کرده که از آنها غافل هستیم حتی جایی که خداوند نعمت نداده هم نعمت است، که نیاز به ...

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» حجت الاسلام محسن قرائتی در اجلاس استانی نماز زنجان که در حسینیه اعظم برگزار شد اظهار کرد: والدین خود باید در برپایی به موقع نماز همت کنند و با برشمردن نعمت های خدا، کودکان و نوجوانان را به نماز دعوت کنند.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه همانطور که تمام نیازهای یک نوزاد از سوی خداوند از شیر مادر تامین می شود، این حکمت خداوند است و اگر تمام متخصصان جمع شوند نمی توانند غذایی مانند شیر مادر برای نوزاد تهیه کنند گفت: نمازهم حکم همان شیر مادر را برای انسان دارد، اگر انسان یک نماز کامل بخواند همه نیازهایش تامین می شود چرا که نماز با تمام کمالات در ارتباط است.

این مفسر قرآن با اشاره به اقسام نماز و دلایل اقامه آن برای انسان گفت: چهار رقم نماز داریم که یکی از آن‌ها نماز شکر است؛ یعنی نماز برای شکرگذاری و ادای بندگی خدا است و یکی ازراه های ترغیب بچه ها به خواندن نماز برشمردن نعمت‌های خداوند است،اگر کسی هدیه کوچکی به شما بدهد و یا لطفی در حق شما انجام دهد بارها از او تشکر می کنید پس چگونه است که با وجود تمام نعمت های خداوند، شکرگذار اونیستیم ؛ خداوند نعمت های بسیاری به ما ارزانی کرده که حتی به آن فکر هم نمی کنیم و از آنها غافل هستیم حتی جایی که خداوند نعمت نداده هم نعمت است، که نیاز به تشکر دارد.

حجت الاسلام قرائتی بابیان اینکه دومین نوع نماز، نماز انس است یعنی باعث یاد خدا میوشد و یاد خداهم نتیجه اش اطمینان قلب است و نتیجه آن هم ه رجعت نفس مطمئنه به سوی خدا است گفت: سومین نوع نماز هم نماز قرب است که خداوند به پیامبرش می فرماید اگر می خواهی به من نزدیک شوی راهش سجده است .

وی افزود: نماز رشد هم چهارمن نوع نماز است که براساس آیه قرآن نماز نهی از فحشا می کند و البته این به این معنا نیست که کسی که نماز می خواند را از گناه منع میکند بلکه او را نهی می کند و به او نهیب می زند و هشدار می دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به اینکه نماز قبل از اسلام هم در ادیان دیگر بوده است گفت: نماز به دوران اسلام محدود نمی شود و قبل از پیامبر ما برای حضرت عیسی(ع) و موسی(ع) و ابراهیم(ع) و شعیب(ع) هم بوده است.

حجت الاسلام قرائتی با تاکید بر لزوم مطالعه و تحصیل علم گفت: هیچ کس خودش را فارغ التحصیل نداند. اگر قرار بود انسان از تحصیل علم فارغ شود پیامبر از خداوند ” زدنی علماً” را نمی خواست. با این سخنرانی ها هم کاری پیش نمی رود باید خودتان تصمیم بگیرید. خداوند در قرآن می فرماید: “…وَ ما أُوتِيتُمْ مِنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا” اگر همه شما جمع شوید هم علم تان کافی نیست. تصمیم بگیرید از خودتان کار بکشید. مطالعه کنید.

وی با انتقاد ازکسانی که نماز بی توجه می خوانند گفت: اگر بعد از این همه سال از برخی ها بپرسیم که منظور از “عباد الله الصالحین” نماز چه کسانی هستند؟ نمیتواند پاسخ دهد.در حالی که قرآن ۳ گروه را به عنوان عبد صالح معرفی می کند.

حجت الاسلام قرائتی افزود: یکی ا از مصادیق عباد صالح، یاوران حضرت مهدی (عج) هستند که بنا برآیات قرآن زمین را به ارث می برند. گروه دوم هم در سوره توبه معرفی شده اند کسانی هستند که دشمن را به غیظ می اندازند که مصداق عمل صالح است . اگر کاری کردید که دشمن عصبانی شود عمل صالح است. وحدت و انسجام ، راهپیمایی و موشک و هرچیزی که دشمن را عصبانی کند درست است .

وی با باشاهر به داستان حضرت شعیب و حضرت موسی (ع) گروه سوم صالحین را کسانی معرفی کرد که به دیگران سخت نمی گیرند.

این مفسر قرآن با معرفی چند کتاب و تفسیر همراه به حاضران گفت: در زنجان به شکرانه کمرنگ بودن اختلافات سیاسی و وضعیت جوی مناسب باید فرصت زیادی را برای مطالعه اختصاص دهند.

وی با اشاره به اینکه در هنگام اقامه نماز باید به مفاهیم نماز هم توجه شود، گفت: برای اینکه مردم را به نماز دعوت کنید بالاخص کودکان، نعمت های خدا را برایشان بازگوکنید.

حجت الاسلام قرائتی با تاکید به اینکه سعی کنید نماز را به جماعت اقامه کنید حتی با تعداد کم نمازگزار، گفت: در ادارات نماز را طولانی نکنید و به بهانه نماز طولانی، رسیدگی به کار ارباب رجوع را عقب نیاندازید.

این مفسر قرآن گفت : یکی از از شروط مومن بودن، شدت رفتار با کفار است و با رکوع و سجود به تنهایی مومن بودن کامل نیست. و چگونگی و کیفیت نمازانسان خوب بودن او را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه هر چه فساد بیشتر شد باید نماز خواندن هم بیشتر شود گفت: راه دعوت به نماز شمردن نعمت ها است.کودکان و نوجوانان را به نماز و قرائت قرآن دعوت کنید، امروز که دینداری خیلی سخت شده، فرزنداتان را در فضای مجازی تنها نگذارید . نه به آنها سخت گیری بیش از حد کنید و نه رهایشان کنید.

وی با تاکید براینکه ازقدردانی از مدیران مدارسی که نماز در مدارس برگزار می کنند مایه دلگرمی آنها است گفت: امام حسین(ع) زیر تیر دشمنان در روز عاشورا نماز را ترک نکرد بنابراین در استانی که پایتخت شور و شعور حسینی است به نماز توجه بیشتری شود.امام خمینی(ره) نیز در اولین روز تبدیل سلطنت به جمهوری در مصاحبه ای که در جمع خبرنگاران داشتند با رسیدن زمان نماز، مصاحبه را نیمه کاره گذاشتندکه برای اسشان نماز اولویت بود.

وی برلزوم مطالعه پیش نمازان مساجد تاکید کرد و افزود: کسی که مسجد می رود باید حرف جدیدی یاد بگیرد و پیش نمازی که مطالعه کند می تواند حرف جدید برای مردم داشته باشد . تمام روحانیانی که برای نماز به مساجد می روند از مدارس نزدیک مسجد غافل نشوند .

در پایان این اجلاسیه از مدیران دستگاه های اجرایی برتر استان زنجان در اقامه نماز تجلیل شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست