• تاریخ: ۱۴۰۰-۰۹-۲۱
  • شناسه خبر: 25519

از خودگذشتگی اعضای شورای شهر لازمه اجماع در انتخاب شهردار/انتخاب شهردار معامله نیست

انتخاب شهردار یک معامله نیست و لازمه آن اجماعی طولانی مدت است. لازمه حفظ این اجماع هم از خود گذشتگی تک تک اعضا است که اگر به این از خودگذشتگی رسیدیم رضایت مردم و خدا هم در آن هست.

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مهرداد سلطانی،معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان با حضور در جلسه امروز شورای شهر زنجان اظهار کرد: شورای شهر به واسطه انتخاب شهردار که انتخاب خیلی مهمی است فشار زیادی را از جهات مختلف ازجمله رسانه ها و مردم در این مدت تجربه کرد.

سلطانی گفت: به عنوان کسی که سال های زیادی از نزدیک در مدیریت شهری خدمت کرده ام و در تمام طول خدمتم بر تقویت موضع مدیریت شهری اصرارداشته ام، معتقدم که درهیچ شرایطی نباید حقوق مدیریت شهری پایمال شود.

وی با بیان اینکه همه ما نیاز به مشورت داریم و کسی بی نیاز از همدلی و مشورت نیست و گفت: حضور من در این جلسه از بابت کارشناس این حوزه است نه نماینده دستگاه دولتی و حاکمیت.

مهرداد سلطانی با اشاره به روند انتخاب شهردار گفت: یک زمانی انتخاب شهردار مانند سایر ارکان دولت از بالا به پایین اتفاق می افتاد که ممکن است مزیت هایی هم داشته باشد ؛ولی وقتی ما قبول کردیم راه توسعه مردم سالاری و مراجعه به آراء مردم است باید چالش های آن را هم بپذیریم. ما در مردم سالاری نوپا هستیم و چالش هایش را به خاطر مزیت هایش باید به جان بخریم.

وی با بیان اینکه مردم متکثرند افزود: وقتی تن به انتخاب مردم می دهیم این تکثر چالش هایی هم دارد و هنر ما این است که این چالش ها را درست مدیریت کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت:شهردار زنجان به عنوان یک شهر بزرگ با شایستگی کلان شهر، باید ویژگی ها خاصی هم داشته باشد از جمله اقتدار که در کنار تحصصش باید حاکم بر مجموعه خودش و در تعامل با سایر مجموعه ها باشد.

سلطانی با بیان اینکه شهردار باید منتخب همه اعضای شورای شهر باشد گفت:وابستگی به گروهی خاص او را وامدار خواهد کرد و اقتدارش خدشه دار می شود. شهردار در حالت معمول هم باید پاسخگوی همه باشد از جمله به اعضای شورای شهر،به استاندار و نهادهای نظارتی و مردم و کسی با این حجم از مسئولیت برای پاسخگویی اگر اقتدار نداشته باشد، همان روز اول کارش به مشکل برمی خورد وبرای همین نباید موقعیت شهردار متزلزل شود.

سلطانی با بیان اینکه شهرداری که انتخاب میشود باید پاسخگوی جمع باشد نه تک تک اعضا گفت:یعنی باید خواسته های جمع را برآورده کند و خواسته ها هم از مصوبات می آید.

وی گفت: یکی از شهرداران سابق با ۹ رای انتخاب شده بود ولی بیش از یک و نیم سال هم نتوانست در شهرداری بماند چه برسد به شهرداری که آراءش مرزی است و کسانی که به او رای می دهند ناچارند همیشه در موضع دفاع از او باشند و کسانی هم که به او رای نداده اند مجبورند همیشه درموضع حمله به او باشند که در این صورت شهردار قدرت خود را از دست می دهد.

مهرداد سلطانی با بیان اینکه همه به لزوم اجماع برای برون‌رفت از این شرایط واقف هستند گفت: اعتماد جمعی و اعتماد متقابل راه برون رفت از این چالش است .اعتماد جمعی لازمه ایجاد اجماع است که باید آن را به شورا برگردانیم.

وی افزود : انتخاب شهردار یک معامله نیست که در آن به یک توافق موقتی برسیم و بعد با آن کاری نداشته باشیم. وقتی قرار است کار به صورت جمعی انجام شود اسمش دیگر معامله نیست چون شهرداری که امروز انتخاب می شود باید دنبالش باشیم حمایتش کنیم و یا از او انتقاد کنیم و لازمه آن اجماعی طولانی مدت است.

وی گفت : لازمه حفظ این اجماع هم از خود گذشتگی تک تک اعضا است که اگر به این از خودگذشتگی رسیدیم رضایت مردم و خدا هم در آن هست.

وی با اشاره به فراخوان انتخاب شهردار گفت: روش فراخوان برای انتخاب مسئول یک روش شناخته شده است . اما در کشور ما یک اشکالاتی دارد و چون همه چیز شفاف نیست ممکن است عده ای شرکت نکنند والبته آنهایی هم که در فراخوان شرکت می کنند کارایثارگرانه ای می کنند ولی به دلیل عم شفافیت در برخی سازوکارها ممکن است این روند گاهی کارآمد نباشد.

معاون هاهنگی امور عمرانی استاندار زنجان گفت: در هرصورت اگر امکان اجماع برای اعضا در لیست حاصل از فراخوان هست حتما این کار را بکنند ولی اگر امکانش نیست ممکن است از این جهت تحت فشار قرار بگیرید ولی صادقانه این موضوع را با مردم در میان بگذارید و در هرصورت اولویت با اجماع اعضای شورا در انتخاب گزینه نهایی است.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست