• تاریخ: ۱۴۰۰-۱۱-۲۸
  • شناسه خبر: 26745

مخالف شفافیت نیستم اما این طرحی که در مجلس ارائه شده شفافیت نیست/۴۰ درصد منابع درآمدی به استان برمی‌گردد/ برای اولین بارمالیات واقع‌بینانه‌ای برای سیگار وضع شده است

دلیلی ندارد که مخالف شفافیت آرا باشم،اما با طرح شفافیتی که نمایندگان به مجلس ارائه کرده‌اند مخالف هستم.از نظر من این شفافیت نیست.سطح نازل و ناقصی از آنچه باید باشد دراین طرح گنجانده شده است. شفافیت خیلی مبارک است اما شرط ...

به گزارش «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» سیدمرتضی خاتمی، در نشست خبری با رسانه های استان زنجان ضمن اعلام جزییات لایحه بودجه ۱۴۰۱ و اصلاحات کمیسیون تلفیق، اظهار کرد: بررسی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، اتمام یافته و در هفته آتی با تغییراتی که در کمیسیون ایجاد شده در صحن علنی مجلس بررسی خواهد شد.

مرتضی خاتمی گفت: دراین لایحه نسبت به لوایح قبلی هیچ اصلاح ساختار جدی مشاهده نمی شود و همانطور که در توضیح دولت هم آمده لایحه ای است با رویکرد استانی و رشد ۷۷ درصدی که اعتبارات متمرکز بر استان ها است که در صورت تحققش می تواند دولت را یاری کند. و همینطور انگیزشی برای مدیران استان ها ایجاد کند.

خاتمی با بیان اینکه مالیات با پیش‌بینی بیش از ۶۰ درصد رشد، اصلی‌ترین منبع درآمدی پایدار در لایحه بودجه سال آینده است، افزود: رویکرد کنترل کسری بودجه و کاهش انتظارات تورمی به‌خصوص در حقوق و دستمزد، نشان می‌دهد که دولت به دنبال کنترل انتظارات تورمی است و می‌خواهد کسری بودجه را کنترل کند و اگر موفق نشود ممکن است شدت تورمی تشدید هم بشود.

وی گفت: رشد ۷۰ درصدی یارانه حمایتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ و بهبود نسبی تراز عملیاتی نسبت به لایحه سال جاری ملاحظه می‌شود ضمن اینکه میزان انتشار اوراق در لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز نسبت به سال جاری، کمتر است.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه لایحه بودجه سال آینده بیش از ۴۰ درصد رشد در سهم بودجه عمرانی را نشان می‌دهد، گفت: لایحه، یک برآورد است و قطعی نیست و اگر منابع پیش‌بینی‌شده، تحقق پیدا نکند، اولین بخشی که لطمه می‌خورد، بودجه عمرانی خواهد بود و علی‌رغم تعقل نسبی که در لایحه بودجه سال آینده مشاهده می‌شود، تردید در بخش هزینه‌ای بودجه جدی است و در مالیات و فروش اموال و تحقق درآمد نفتی ممکن است دچار نقصان شویم .

خاتمی با بیان اینکه سود سهام شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ از ۱۵ به ۲۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است گفت: این افزایش با واقعیت اقتصادی شرکت‌ها همخوانی ندارد چون عمدتاً شرکت‌ها زیان‌ده هستند و بهره مالکانه و حقوق دولتی معادن از ۱۰ به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که قابل باور است و دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تاکید بر حذف ارز ترجیحی داشت که کمیسیون تلفیق بعد از برگزاری جلسات مختلف با این موضوع مخالفت کرد.

خاتمی با اشاره به بودجه پیش‌بینی شده برای استان زنجان گفت: رشدی در حدود میانگین رشد کشوری برای استان زنجان پیش‌بینی شده اما برگشت منابع استان طبق سنوات قبلی در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد که در انگیزش یک استان برای کسب درآمد، خیلی تاثیرگذار است لذا راضی نیستیم اما مشکلات دولت این شرایط را اقتضا می‌کند.

وی با بیان اینکه اشتغال در بخش صنعت و کشاورزی و خدمات در استان برابر است و درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی بیش از میانگین کشوری است، افزود: معتقدیم که چرخه اقتصادی عمدتاً باید در داخل استان اتفاق بیفتد و نمی توانیم خارج از استان توقعیس داشته باشیم که برای رشد مددی بشود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال آینده رشد اقتصادی ۸ درصد را پیش‌بینی کرده که به نظر بسیاری از کارشناسان، هدفگذاری مبالغه‌آمیز است، گفت: ۴٫۵ درصد از این رشد، سهم سرمایه‌گذاری و ۳٫۵ درصد نیز سهم بهره‌وری است در حالی که رشد بهره‌وری در سنوات قبلی به یک درصد هم نرسیده بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی مالیات‌های سنگین در لایحه اظهار داشت: خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که مالیات‌های سنگین، مانع رشد بوده و رکودآور است و در این صورت فشار بر طبقات متوسط بیشتر خواهد ضمن اینکه نرخ رشد بودجه سال جاری عمدتاً در بخش خدمات افزایش یافته بود.

وی افزود: وقتی ۸۰ هزار پروژه نیمه‌تمام عمرانی در کشور داریم، دولت باید صبورانه این پروژه‌ها را جمعبندی کرده و ببیند کدام پروژه‌ها اقتصادی‌تر هستند و می‌شود به بخش خصوصی واگذار شود چرا که احصا، بررسی، سنجش اهلیت سرمایه‌گذار و کشف قیمت این مقدار پروژه در مدت کوتاه تقدریباً بعید است. اما باید به سمت واگذاری پروژه‌ها برویم چرا که تکمیل پروژه‌ها به شکل کنونی حتی شاید تا ۲۵ سال آینده نیز به نتیجه نرسد.

وی با بیان اینکه سقف منابع حاصل از صادرات نفت در لایحه بودجه سال آینده بالغ بر ۴۸۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، گفت: ۴۰ درصد این مبلغ، سهم صندوق توسعه ملی و ۱۴٫۵ درصد سهم شرکت ملی نفت است که از این محل، مکلف به گازرسانی به مناطق محروم، سردسیر، کوهستانی و دارای شاخص‌های پایین‌تر از متوسط کشوری است.

خاتمی ابراز کرد: وزارت نفت باید به میزان ۱۵ هزار میلیارد تومان نفت خام در اختیار پالایشگاه‌ها قرار دهد تا پالایشگاه‌ها قیر در اختیار دستگاه‌های مربوطه قرار دهند ضمن اینکه علاوه بر آن ۱۰ میلیارد دلار اعتبار نیز برای زیرساخت‌های مهم پیش‌بینی شده است.

وی افزود: پیش‌بینی ۹ میلیارد دلار یارانه برای تامین کالاهای اساسی و تجهیزات و ملزومات پزشکی و تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان نیز به سازمان همیاری شهرداری‌ها جهت ارائه طرحی برای بهینه‌سازی مصرف سوخت، پیش‌بینی شده است.

خاتمی افزود: همچنین مقرر شد ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام شرکت‌های دولتی به دستگاه‌های گوناگون داده شود،از جمله ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تقویت صندوق تامین اجتماعی بابت بدهی‌های دولت به این سازمان، ۲۰ هزار میلیارد تومان به بنیاد شهید و امور ایثارگران، ۹ هزار میلیارد تومان جهت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به صندوق بازنشستگی کشوری و همچنین ۵ هزار میلیارد تومان برای صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح و ۶ هزار میلیارد تومان نیز بابت مقوله‌هایی از جمله آبرسانی، راه روستایی و عشایری، بیمه قالیبافی و زنان سرپرست خانوار و پرداخت مطالبات فرهنگیان مامور به خارج از کشور در نظر گرفته شد.

خاتمی با اشاره به پیش‌بینی انتشار اوراق تا سقف ۸۶ هزار میلیارد تومان در لایحه سال ۱۴۰۱ گفت: مقرر شد از محل انتشار اوراق، ۳۵۰۰ میلیارد تومان جهت پرداخت مطالبات پیمانکاران راه های روستایی، ۱۰ هزار میلیارد تومان جهت طرح‌های دارای توجیه فنی، مالی و زیست‌محیطی، ۱۲ هزار میلیارد تومان برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌های شهری و مدیریت پسماند، ۳ هزار میلیارد تومان برای احداث، تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی با اولویت مدارس عشایری، دانشگاه فرهنگیان و… اختصاص یابد.

وی اظهار داشت: پایگاه‌های بسیج، پاسگاه، کلانتری و موزه‌های دفاع مقدس از حق انشعاب برق، آب و گاز معاف هستند و واحدهای آموزشی مدارس دولتی نیز در سقف رعایت الگوی مصرف از پرداخت هزینه‌های برق، گاز و آب معاف هستند و همچنین پروژه‌های زودبازده و عام‌المنفعه بسیج در مناطق محروم نیز مشمول این معافیت هستند.

خاتمی با اشاره به وضع مالیات به خانه‌های لوکس، خودروهای لوکس و باغ ویلاهای لوکس گفت: برای اولین بار، مالیات واقع‌بینانه‌ای برای سیگار وضع شده که متکی بر داده های علمی و تجربی در دنیا است و در برخی کشور ها سقف مالیات تا حد ۸۰ تا ۹۰ درصد افزایش دارد که باعث می شود دسترسی ها به ان کاهش یابد و بهانه افزایش قاچاق با افزایش مالیت هم پذیرفته نیست چون مشکل قاچاق را باید روش دیگری حل کرد و ارتباطی به مالیات ندارد. و من معتقدم این نوع وضع مالیات رفتار ساز است و هدف اولیه اش درآمد نیست. ضمن اینکه کارخانجات صنعت دخانیات در همین سالهای سخت اقتصادی که سایر صنایع در مضیقه بودند ، ۲ برابر شده است و صنعت دخانیات ۱۵ هزار کارگر دارد که مشکل از جهت درآمد هم ندارند.

وی افزود: مجوز واردات ۵۰ هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین صادر شد که در کشورمان، کمتر است و معادن و بسیاری از صنایع، معطل این ماشین‌آلات هستند.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در مورد حقوق و دستمزد در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: حداقل حقوق برای سال آینده ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شد و حقوق بازنشستگی هم باید کمتر از ۵ میلیون تومان باشد ضمن اینکه حداکثر حقوق دریافتی ۳۵ میلیون تومان تعیین شد و فرهنگیان و پزشکانی که در مناطق محروم تا سقف ۲۰ میلیون درآمد دارند، معاف از مالیات شدند و برقراری فوق‌العاده کارکنان قضایی با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصویب کمیته حقوق و دستمزد هم مجاز اعلام شد.

خاتمی با بیان اینکه دولت مکلف شده که در سال آینده خرید تضمینی گندم را از قرار هر کیلویی حداقل ۹ هزار تومان داشته باشد، افزود: قرار شد یارانه دهک‌های بالا حذف شود و همچنین تسهلات ازدواج تا سن ۲۳ سالگی ۱۵۰ میلیون و بیشتر از آن ۱۲۰ میلیون تومان باشد و برای فرزندان اول، دوم، سوم، چهارم و چهارم به بالا نیز به ترتیب ۲۰ ، ۴۰ ، ۶۰ ، ۸۰ و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شود.

وی ادامه داد: تکلیف بانک مرکزی به پرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال، تاسیس صندوق حمایت از بیماران صعب‌العلاج به منظور پوشش هزینه‌های کمرشکن با پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز بخشی از خدمات است ضمن اینکه مقرر شد نظام جامع سلامت الکترونیک تا پایان سال آینده تکمیل شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دلیلی ندارد که مخالف شفافیت آرا باشم، گفت: تاریخچه خدمتم در گذشته نشان می‌دهد که تمام اموراتم شفاف است . اما با طرح شفافیتی که نمایندگان به مجلس ارائه کرده‌اند، مخالف هستم چون از نظر من این شفافیت نیست . شفافیت یعنی همه قوای سه گانه باید شفافیت عملکرد داشته باشند واین یک پژواک نامناسب و ناصحیح است که به جامعه داده شده است و سطح رقیق و نازل و ناقصی از آنچه باید باشد در این طرح گنجانده شده است که من این قول را به مردم نداده ام که شفافیت به این صورت را تایید کنم .مثلا؛ این طرح می‌گوید رای نمایندگان در لایحه بودجه باید شفاف باشد اما در رای اعتماد به وزرا نیاز به شفاف بودن نیست. شفافیتبه خودی خودش خیلی مبارک است اما شرط ان این است که تمام و کمال باشد نه اینگونه که تا کنون به عنوان طرح شفافیت مطرح شده است .

خاتمی در خصوص وضعیت جاده دندی هم گفت: به دنبال مرمت‌های جزئی در این مسیر نیستیم و به دنبال استفاده از ظرفیت شرکت ایمیدرو هستیم که ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده بود که تمام شده و در آستانه تجدید تفاهمنامه هستیم که ۳۰۰ میلیارد تومان از طرف ایمیدرو و به همین میزان نیز از طرف شرکت ساخت وزارت راه و شهرسازی پرداخت شود و این مسیر اکنون دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و به جز یک قطعه که در حال پیمان‌سپاری است ۲ قطعه دیگر پیمان‌سپاری شده که امیدواریم اعتبارات محقق شود تا پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم.

وی در خصوص ارزیابی عملکرد مجلس یازدهم اظهار کرد: در مقایسه عملکرد مجالس اینگونه نیست که رابطه صفر و ۱۰۰ برقرار کنیم . برخلاف نظراتی که در ابتدای مجلس یازدهم می دادند مجالس در قالب عملکرد قانونی خیلی مشابهت دارند و فقط رویکردهای مجالس است که ممکن است با هم متفاوت باشد. و این مجلس هم با رویکردی خاص وارد عمل شد که به لحاظ تئوریک موفق بوده و طرح هایی مثل جهش تولید در مسکن را در دستور کار داشته است که در مرحله عمل دولت باید ان را اجرا کند

وی با بیان اینکه معدل وزرای دولت خیلی بالا نیست و بعضی از آن‌ها کم‌تجربه و جوان هستند، افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در صدد حساب‌کشی، سوال و کنکاش از وزرا است که در ریل‌گذاری که مجلس ترسیم کرده، حرکت کنند. رئیس‌جمهوری،شخصیتی جوان و باانگیزه و پای کار است و حضور رئیس‌جمهوری در بین مردم در سفرهای استانی که پررنگ بوده و از نقاط قوت دولت محسوب می‌شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نسخه‌نویسی الکترونیکی، یکی از متدهای بسیار مترقی است که بنای آن در برنامه ششم توسعه گذاشته شده و معمولا در قوانین بودجه هم گنجانده می‌شود، گفت: این امر با مصوبه کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه سال آینده نیز پررنگ‌تر است و تا سال آینده باید تمام زیرساخت‌ها را برای اجرای آن مهیا کنیم.در نسخه‌نویسی الکترونیکی، عقب نیستیم و هیچ کشوری نیست که این طرح را ۱۰۰ درصد به‌صورت الکترونیکی اجرا کند .نسخه‌نویسی الکترونیکی مزایای زیادی دارد و به دنبال این هستیم که حتی ۸۵ تا ۹۰ درصد در کشورمان اجرا شود.

خاتمی در خصوص ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم در مقابله با بیماری کرونا خاطرنشان کرد: روزانه چند صد نفر به دلیل کرونا جان خود را در کشور از دست می‌دادند اما همت و تشخیص اولویت حفظ جان مردم توسط دولت سیزدهم با اجرای واکسیناسیون عمومی سبب رونق کسب‌وکار، خروج از رکود و خمودگی شد و خیلی موثر بود چرا که دولت در ابتدای کار خود در تزریق ۲ دوز واکسن برای عموم مردم، همت همگانی کرد و عملکرد موفقی داشت.

وی با بیان اینکه با این وجود همچنان نگران افزایش بیماری هستیم، افزود: باید دوز سوم واکسن کرونا نیز تزریق شود و امروز حتی افرادی که مخالف واکسن بودند نیز معتقدند که تزریق واکسن، تاثیر زیادی در کاهش ابتلا و مرگ بر اثر کرونا دارد اما ۲۲ میلیون برای تزریق دوز سوم، شاخص خوبی نیست و نگران خیزش دوباره کرونا هستیم.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی در خصوص عرضه سهام شرکت سیمان خمسه در بازار بورس ابراز کرد: طی جلساتی که در چند ماه گذشته با مسئولان شرکت داشتیم، گفتند که بخشی از سهام شرکت در حال عرضه در بازار بورس است که پیگیری‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

وی در خصوص تخصیص یک درصد حقوق دولتی معادن در شهرستان ماهنشان گفت: این امر از سال ۱۳۹۸ اجرایی شد البته حقوق هر سال در سال بعد پرداخت می‌شود.

خاتمی بیان کرد: حقوق دولتی معادن شهرستان ماهنشان در سال ۱۳۹۸ به میزان ۱۰ میلیارد تومان بود که سال گذشته پرداخت شد و حقوق دولتی سال گذشته نیز حدود ۴۰ میلیارد تومان بود که امسال پرداخت شد. این مبلغ باید برای اصلاح زیرساخت‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان، راه‌های مواصلاتی و رفع آثار تخریب زیست‌محیطی منطقه باید هزینه شود، یادآور شد: این مبالغ هم‌اکنون در حساب استان است و طی جلساتی که با مسئولان داشتیم، مقرر شد اولویت‌ها را احصا کنند و مبالغ در همان مناطق هزینه شود.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس با بیان یاینکه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان تصویب شد که نشان می دهد مجلس عزم جدی برای آن دارد ولی برخلاف آنچه در اذهان توسط برخی ها عنوان شده است که دولت مخالف این طرح است باید بگویم که نظر دولت این است که اگر قراراست که اصلاحاتی انجام دهیم باید همه جانبه باشد و همه اقشار متناسب با هم مد نظر باشند .دولت می خواهد شرایط جوری شود که همزمان این اصلاحات صورت بگیرد و این هم یک نظر است و بخشنامه نیست . خواست مجلس اجرایی شدن آن است و دولت هم با توجه به تامین منابع آن را اجرا خواهد کرد ، نه اینکه اعتقادی به اجرای آن ندارد بلکه نکته اش همزمانی برخی اصلاحات در دستگاه های دیگر است که نهایتا اجرا خواهد شد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست