• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۴-۱۹
  • شناسه خبر: 37659

روستای درسجین، همانجایی که دنبالش می گردیم  

روستای درسجین از دیدنی ترین روستاهای زنجان است و معماری خانه ها و کوچه های آن دقیقاً همانی است که همه ما در زندگی شهری از دستش داده ایم.

حالا که با دست خودمان درگیر زندگی شهری شده ایم و زندگی در خانه های کوچکِ ساختمان های بلند و بی روح را قبول کرده ایم  و تا فرصتی پیدا می کنیم دنبال جایی که ما را از غریبگی شهر جدا کند می گردیم، معلوم است سفری که ما را حتی برای چندساعت به گمشده مان برساند را  قبول می کنیم .

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» روستای درسجین یکی از همین جاها است که دیدن عکس هایش همه را حداقل یکبار به دیدنش دعوت که نه، اجبار می کند.  برای ساعاتی که در آن هستید فارغ از آنچه که در زندگی بی روح شهری درگیرتان کرده، می توانید دنبال هر آنچه در شهر گم کرده اید در خانه های سنتی و قدیمی  و کوچه های باصفا و تاریخی این روستا بگردید. درسجین علی رغم تحولاتی که  بسیاری از روستاها که هیچ حتی روستاییان را درگیر کرده همچنان بافت سنتی و تاریخی را حفظ کرده و از همین رو چند سالی است که طرح بهسازی بافت  باارزش روستایی در آن اجرا میشود.

روستای درسجین که به ابیانه نیز معروف است از روستاهای قدیمی بخش مرکزی شهرستان ابهر درفاصله ۱۱۵ کیلومتری زنجان است. قدمت آن به بیش از ۷۰۰ سال نیز می رسد. اولین چیزی که در برخورد با مردم این روستا توجهتان و سوالتان را برمی انگیزد این است که اهالی روستای دَرسِجین ترکی صحبت نمی کنند و  به زبان لری بختیاری سخن می گویند. اهالی این روستا از طایفه های مختلفی مانند دودانگه، قدیمی، عزیزخانی، طاهری و رجبی تشکیل شده اند.  نزدیکی فرهنگ اهالی روستای درسجین به ایل بختیاری شیراز که اصالتاً لر هستند، باعث وجه تمایز این روستا با دیگر روستاهای زنجان که غالباً ترک زبان هستند، شده است.

درسجین در زبان محلی به دره سین معروف بوده و از دو بخش دره و سین که به معنی دره عقاب ها می باشد تشکیل شده است. وجود آب و خاک حاصلخیز باعث رشد محصولاتی همچون انگور، بادام، گردو، گندم و جو در این روستا شده است.

وجود جاذبه های تاریخی همچون بافت تاریخی، میدانگاه عمومی، آثار باقی مانده از قلعه قدیمی روستا، مسجد قدیمی، برج های قدیمی و همچنین آب فراوان و طبیعت روستای درسجین باعث جذب گردشگرانی از سراسر کشور به این منطقه شده است و  از این رو بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی توسعه کالبدی سکونتگاه های روستایی کشور با هدف حفاظت و احیاء بافت کالبدی، صیانت از ارزش ها و اصالت فرهنگی، تاریخی و کالبدی- فضایی روستاهاو ارتقاء سطح زندگی روستائیان، مطالعه و اجرای طرح بهسازی بافت با ارزش روستایی را از ابتدای برنامه سوم توسعه در دستور کار قرار داده است که روستای درسجین  واقع در استان زنجان نیز  از جمله  روستاهای هدف این طرح محسوب میشود که از سال ۱۳۹۰  اجرای طرح بافت با ارزش در آن آغاز و در سال ۹۴ به طور رسمی اقدامات لازم در جهت توسعه  این روستای دارای بافت با ارزش انجام و به بهره برداری رسید و هدف آن حفظ فضای با ارزش روستایی و توسعه کالبدی روستا است .

این طرح در مساحت بیش از ۱۷ هکتار در قسمت شمالی روستا به صورت مجموعه ای از فضاهای گردشگری در قالب باغ ایرانی و خانه های قدیمی و سنتی طراحی شده که در فاز های بعدی بخش های تجاری با مشارکت سرمایه گذاران نیز اجرا خواهد شد.

طبق گفته رضا خواجه ای  مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان، ۱۰روستا در استان زنجان طرح مصوب تبدیل شدن به روستای هدف گردشگری دارد و از این ۱۰ روستا، طرح مورد نظر برای چهار روستای«درسجین، گلابر، خوئین ، ویر» تهیه شده و این طرح برای سه روستای شیت، علم کندی و حاج سیران نیز در دست تهیه است و روستاهای ولیدر، چپدره و ماری نیز مصوبه دفتر مرکزی را دارد.

طرح هادی به طور ۱۰۰ درصد در روستای درسجین انجام شده و با توجه به جاذبه‌های گردشگری این روستا که قدمت ۷۰۰ ساله دارد ، ۸۵ فقره تسهیلات بهسازی مسکن برای ساکنان آن پرداخت شده و طی چند سال در این روستا یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.

روستای درسجین همانطور که از تصاویرش پیدا است از دیدنی ترین روستاهای زنجان است که بافت تاریخی خود را حفظ کرده و با اجرای  طرح بافت باارزش روستایی توسط بنیاد مسکن استان زنجان و توسعه آن از جهت جاذبه های گردشگری نیز بقای این بافت و ساختار سنتی  خود را تضمین کرده است و معماری خانه ها و کوچه های آن دقیقاً همانی است که همه ما در زندگی شهری از دستش داده ایم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست