• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۱۰
  • شناسه خبر: 33931

۵۰درصد اهداکنندگان خون در زنجان مستمر هستند/ از بانوان انتظار مشارکت بیشتری داریم

از زمان تشکیل سازمان اتنقال خون در سال ۱۳۵۳ اهدای خون پولی کنار رفته و به مرور زمان اهدای جایگزین یا فامیلی هم کنار گذاشته شده است و امروزه صددرصد فرآورده های خونی ما از اهدا کنندگان داوطلب تهیه می شود و بیش از ۵۰ درصد ف ...

سیامک اسدی مدیر کل سازمان انتقال خون استان زنجان در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» با بیان اینکه ماه محرم فرصتی برای ترویج فرهنگ اهدای خون و تعمیق فرهنگ نوع دوستی و دگرخواهی است گفت: ولی هدف ما در این روزها صرفاً افزایش آمار نیست بلکه میدانیم که فرآورده های خونی برای مدت مشخصی قابل نگهداری هستند و همه آنها تاریخ انقضا دارند و هزینه زیادی هم برای تولید فرآورده ها صورت می گیرد.

اسدی با بیان اینکه فرآورده های خونی تاریخ انقضا دارند بنابراین اهداکنندگان را نوبت دهی می کنیم گفت: به مقدار مورد نیاز خونگیری می کنیم و بیشتر از آن را نوبت دهی می کنیم تا در روزهایی که نیاز هست خون اهدا کنند و در واقع اهدای خون در مرکز انتقال خون آگاهانه و برنامه ریزی شده و مستمر است و خوشبختانه مردم زنجان هم در این زمینه همکاری موثرو مناسبی با پرسنل انتقال خون استان داشتند.

وی افزود: در طول سالهای گذشته بنا بر شرایط دشواری که بوده است از جمله شرایط همه گیری کرونا، انتقال خون هرگز با کمبود فرآورده های خونی مواجه نبوده و این به خاطر اعتماد مردم استان به مجموعه و برنامه ریزی در انتقال خون استان است.

اسدی گفت: در طی سالهای اخیر سعی کردیم علاوه بر تامین صد درصد فراودره های خونی مورد نیازاستان با بازسازی بخشهای فنی و نوسازی تجهیزات و جذب و استخدام فنی و متخصصی در هر حوزه کیفیت فرآورده ها و حفظ زنجیره سرما ، کیفیت فرآورده های خونی را هم ارتقاد دهیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نه تنها کمبودی نداشتیم بلکه ۶ هزار و ۲۰۰ واحد هم به استانهای دیگر کمک کردیم گفت: امسال هم تا این لحظه علاوه برتامین صد درصد فرآورده های مورد نیاز استان، ۳هزار و ۱۷۶ واحد کمک به شبکه ملی خونرسانی صورت گرفته است.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان زنجان افزود: انتقال خون و تهیه فرآوری ها هزینه های بالایی دارد. به خاطر اینکه هر فرآورده ای در دمای خاص خودش باید نگهداری شود و آزمایشهای مختلفی روی آن انجام شود که در واقع کار بسیار پیچیده و سخت و دقیقی است.

اسدی در خصوص امکان انتقال بیماری از طریق خون های اهدایی هم گفت: تمام فرآیندهایی که در انتقال خون طی می شود از آموزش اهدا کنندگان تا جذب اهدا کنندگان جدید از میان گروه های سالم و کم خطر، معاینات بالینی در بدو ورود و آزمایشات غربالگری با دقیقترین روشها همه اینها برای این است که خون سالم و کافی تهیه شود و در اختیار مراکز قرار بگیرد و هرآنچه که لازم و مقدور است تا کنون انجام شده و خوشبختانه در این زمینه هم انتقال خون کارنامه قابل دفاع و موفقی دارد.

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل سازمان اتنقال خون در سال ۱۳۵۳ اهدای خون پولی کنار رفته و به مرور زمان اهدای جایگزین یا فامیلی هم کنار گذاشته شده گفت: امروزه صددرصد فرآورده های خونی ما از اهدا کنندگان داوطلب تهیه می شود و بیش از ۵۰ درصد فرآورده های خونی هم در زنجان از طریق اهدای مستمر به دست می آید .

اسدی افزود: اهداکنندگان جوان را هم جذب می کنیم و از اهداکنندگان باراول هم استقبال می کنیم به خاطر اینکه اهدا کنندگان مستمر به مرور زمان بازنشسته خواهند شد و بنابراین باید ورودی هم داشته باشیم.

وی گفت: انتقال خون نماد وفاق و وحدت ملی است به خاطر اینکه از تمام گروه ها و طبقات اجتماعی از کارگر تا معلم و پزشک و بازاری و غیره مراجعه کننده ما هستند .

اسدی در خصوص اهدا خون توسط بانوان نیز گفت: در زنجان بانوان شاخصی داریم که ده ها بار خون اهدا کرده اند ولی انتظار داریم که بانوان با توجه به نقش زیادی که در بستر خانواده برای ترویج اهدای خون می توانند داشته باشند بیشتر مشارکت کنند. در این خصوص معاینات لازم صورت می گیرد و اگر پزشک اجازه دهد اهدای خون صورت میگیرد .چون انتقال خون هم تضمین سلامت اهدا کنندگان است و هم تضمین سلامت گیرندگان . بنابراین بانوان هم مانند آقایان اگر شرایطش را داشته باشند سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان زنجان افزود:در حال حاضر در شهرستان خدابنده یک در روز در هفته فعال هستیم و امیدواریم با تامین فضای فیزیکی که در دست اقدام است و قولهای مساعدی داده شده ، زمینی برای احداث مرکز انتقال خون در این شهرستان در اختیار ما قرار دهند.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست