• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۵-۱۴
  • شناسه خبر: 34006

فلسفه پیش ثبت نام نمایندگی مجلس راستی آزمایی مدارک داوطلبان است/ امکان رای دادن با گواهینامه و گذرنامه در قانون جدید انتخابات

فلسفه پیش ثبت نام داوطلبان این است که شرایط شکلی و مدارک مورد نیازی که لازمه ثبت نام نهایی است در این فرصت امکان راستی آزمایی پیدا می کند و در صورت عدم تایید خوداظهاری هایی که داوطلب در پیش ثبت نام داشته، در ثبت نام نهای ...

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» ابوالفضل رفیعی معاون سیاسی، امنیتی استانداری زنجان و رئیس ستاد انتخابات استان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: پیش ثبت نام داوطلبان نمایندگی مجلس در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس از ۱۶ مرداد آغاز می شود و به مدت ۷روز ادامه خواهد داشت وداوطلبان با مراجعه به پنجره واحد خدمات وزارت کشور اقدام به پیش ثبت نام و بارگذاری مدارک خواهند کرد.

رفیعی گفت: در ۵ حوزه انتخابیه استان زنجان ، حوزه ایجرود و ماهنشان یک کرسی مجلس، زنجان و طارم دو کرسی، خدابنده یک کرسی، ابهر و خرمدره و سلطانیه یک کرسی درمجلس دارند که جمعاً ۵ کرسی نمایندگی در مجلس برای استان زنجان پیش بینی شده است .

وی افزود: امسال یک تغییری هم در حوزه های انتخابی زنجان اتفاق افتاده است که براساس آن دهستانهای قلتوق و بوغدا کندی از حوزه انتخابی ماهنشان منفک و جزء حوزه انتخابی زنجان شدند.

رفیعی گفت: قانون جدید انتخابات کمتر از یک ماه است که ابلاغ شده است و یکی ازمهمترین تفاوتهای این قانون پیش ثبت نام داوطلبان است که براساس آن امسال ۷۰ روز قبل از ثبت نام اصلی و نهایی داوطلبان، پیش ثبت نام انجام خواهد شد. ضمن اینکه در قانون جدید محورهای مهمی از جمله شرایط داوطلبان و حقوق و تکالیفی که برای آنها پیش بینی شده است ، شرایط سهولت رای دهی و نظامندتر شدن وظایف مجریان انتخابات و ناظران و برخی مجازاتها مخصوص جرایم انتخابات پیش بینی شده و نقایص قبلی که وجود داشت برطرف شده که مهم ترین آن پیش ثبت نام داوطلبان بوده است .

وی با بیان اینکه فلسفه پیش ثبت نام داوطلبان این است که شرایط شکلی و مدارک مورد نیازی که لازمه ثبت نام نهایی است در این فرصت امکان راستی آزمایی پیدا می کند گفت: تحصیلات و مدارک شناسنامه ای و تابعیت و سن و سوء سابقه و غیره تا ثبت نام نهایی راستی آزمایی می شود و در صورت عدم تایید خوداظهاری هایی که داوطلب در پیش ثبت نام داشته، در ثبت نام نهایی مجاز به ثبت نام نخواهد شد.

رفیعی گفت: همانطور که در اطلاعیه ها عنوان شده است تکمیل اطلاعات درخواست شده و بارگذاری مدارک تحصیلی و گواهی پایان خدمت و کارت معافیت دائمی و استعفا از مشاغل مطرح شده در قانون باید بارگذاری شود . بارگذاری مدارک برای پیش ثبت نام ضروری است و در غیر اینصورت داوطلب امکان ثبت نام نهایی نخواهد داشت .

رئیس ستاد انتخابات استان زنجان با اشاره به سهولت رای دهی در قانون جدید انتخابات نیز گفت: در حوزه انتخابی زنجان و طارم انتخابات تماماً الکترونیکی خواهد بود و ضمن اینکه در قانون جدید پیش بینی شده است که رای دهی صرفاً با شناسنامه نخواهد بود و امکان رای دهی با گواهینامه و کارت پایان خدمت و گذرنامه و سایر مدارک هویتی معتبر وجود خواهد داشت.

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران در خصوص پیش بینی مشارکت پایین در انتخابات پیش رو گفت: دولت با قدرت پیش می رود و روند اقدامات به گونه ای است که ناامید نیستیم وبه حضور مردم امیدواریم و به دنبال مشارکت حداکثری هستیم . ضمن اینکه مشارکت زنجان درانتخابات سالهای قبل هم بیش از میانگین کشوری بوده است و در پی حداکثرسازی این مشارکت هستیم.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست