• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۶-۲۹
  • شناسه خبر: 34708

راه‌اندازی نخستین «کلینیک خواندن» پس از بازطراحی قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی زنجان

بازطراحی و بازسازی کتابخانه سهروردی، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان زنجان آغاز شده و شامل تعمیرات اساسی در بخش ابنیه، راه اندازی کلینیک خواندن و به‌روزرسانی تجهیزات است.

به گزارش « پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت»محمد رضاخانی مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات بازطراحی و بازسازی کتابخانه سهروردی، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان زنجان آغاز شده و شامل تعمیرات اساسی در بخش ابنیه، راه اندازی کلینیک خواندن و به‌روزرسانی تجهیزات است.

رضاخانی گفت: مخزن این کتابخانه دارای بیش از ۳۰ هزار نسخه کتاب است و در ۴ طبقه، در بنایی ۱۰۰۰ مترمربع و زمینی به مساحت ۳۸۰ مترمربع، به مراجعین خدمت‌رسانی می‌کند.

وی افزود: پروژه به پیمانکار تحویل داده شده است و پیرو مطالبه جدی شهروندان و اهالی فرهنگی استان، عملیات بازسازی و بهسازی این کتابخانه از شهریورماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت.

رضا خانی با بیان اینکه در فرآیند بازسازی این کتابخانه رویکرد نوین ارائه خدمات در کتابخانه‌های عمومی مدنظر قرار گرفته است گفت: عملیات بازسازی و بهسازی این کتابخانه شامل تعمیرات اساسی در بخش ابنیه، به‌روزرسانی تجهیزات، فضاسازی مدرن است. بهسازی بخش داخلی شامل کف، سقف، دیوارها و پنجره‌ها، سیستم روشنایی، سیستم سرمایشی و گرمایشی و زیباسازی نمای داخلی است و درنظر داریم قدیمی‌ترین کتابخانه استان در فضایی مملو از آرامش و آسایش به کار خود ادامه دهد؛ به گونه‌ای که در عین حفظ هویت و اصالت فضای کتابخانه‌ای، برای مخاطب امروز جذاب باشد.

رضاخانی همچنین با بیان اینکه طبق شواهد، درصد قابل توجهی از افراد به ویژه دانش‌آموزان دچار اختلالات خواندن هستند گفت: یکی از پروژه‌های در دست انجام در این کتابخانه، راه‌اندازی اولین «کلینیک خواندن» است. اختلالات خواندن در افراد به مشکلات بسیاری منتج می‌شود و ما در این درمانگاه تلاش خواهیم کرد با بهره‌گیری از افراد متخصص، تمرکز و توجه افراد را تقویت کرده و درست خواندن را آموزش دهیم.

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان، اعتبارات لازم برای این پروژه از محل اعتبارات تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای استان با همکاری اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان تأمین می‌شود.

گفتنی است کتابخانه سهروردی، نخستین و قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی استان زنجان است که در سال ۱۳۴۶ به صورت قرائت‌خانه در خیابان سعدی وسط فعال بوده و مسئولیت آن را شخصی به‌نام ابراهیم همتیان بر عهده داشته است. در سال ۱۳۵۶ این کتابخانه به محل فعلی یعنی روبه‌روی مخابرات منتقل می‌شود و در حال حاضر هم با همان بنای قدیمی فعال و دایر است. نمای این ساختمان در سال ۱۳۹۸ نوسازی شده اما تغییری در فضای داخلی رخ نداده بود.

خبرنگار- سمیه مصطفوی

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست