• تاریخ: ۱۴۰۲-۰۸-۲۰
  • شناسه خبر: 35559

اختصاص سرویس برای دانش آموزان با نیازهای ویژه مشکل را حل نمی کند؛ کمک هزینه را  پرداخت می کنیم

این قانونی است که دولت، شهرداری را موظف به اجرای آن کرده است ولی ما یک فکر دیگری کردیم که به جای تامین سرویس، کمک هزینه رفت و آمد را به آنها پرداخت کنیم و به دنبال این هستیم که یک راهکار قانونی برای پرداخت این کمک هزی ...

مجید ناصحی مقدم، رئیس شورای شهر زنجان در گفت و گو با خبرنگار« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» در خصوص چرایی عدم  اختصاص سرویس رایگان به دانش آموزان با نیازهای ویژه باوجود گذشت دو ماه از بازگشایی مدارس گفت: قانون گفته که باید سرویس برای حمل و نقل دانش آموزان دارای معلولیت، توسط شهرداری تامین شود. ولی با توجه به شرایطی که  این دانش آموزان  دارند و در مناطق مختلف ساکن هستند، امکان اینکه با یک سرویس از شمال و جنوب و غرب و شرق شهر جابجا شوند نیست و حتی برخی از این دانش آموزان در مناطقی هستند که اصلا نمی شود آنجا اتوبوس و یا حتی ون فرستاد. شرایطشان به گونه ای است که متفرق هستند و منطقی هم نیست که بشود در یک ساعت اتوبوس به مناطق مختلف فرستاد.

ناصحی مقدم گفت: این قانونی است که دولت، شهرداری را موظف به اجرای آن کرده است ولی ما یک فکر دیگری کردیم که به جای  تامین سرویس، کمک هزینه رفت و آمد را به آنها پرداخت کنیم و به دنبال این هستیم که یک راهکار قانونی برای پرداخت این  کمک هزینه پیدا کنیم.  چون شهرداری قانوناً نمی تواند به دستگاه دولتی کمک پرداخت کند، برای همین، پرداخت کمک هزینه از طریق آموزش و پرورش ممکن نیست.

وی افزود: ما باید این پول را به یک نهادی پرداخت کنیم که دولتی نباشد و از طریق آن  نهاد کمک هزینه به خانواده ها داده شود. تبعاً بهزیستی هم چون دولتی است از این طریق هم امکان وجود ندارد.

رئیس شورای شهر زنجان گفت:  ما یک  راه دیگری  پیدا کرده ایم که مثلا از طریق سازمان دانش آموزی و یا انجمن اولیاء و مربیان اگر شماره حسابی به نام این انجمن باشد، این پرداخت صورت بگیرد که آن هم رئیس آموزش و پرورش گفت: این  امکان وجود ندارد و شماره حسابی هم به نام انجمن اولیاء و مربیان وجود ندارد.

ناصحی مقدم با بیان اینکه باید سازمان دانش آموزی را بررسی  کنیم و اگر از لحاظ مقرراتی ممکن باشد، مبلغ کمک هزینه رفت و آمد دانش آموزان معلول را به سازمان دانش آموزی پرداخت کنیم گفت: شاید بشود از این طریق مشکل سرویس و رفت و آمد این دانش آموزان را حل کرد.

وی گفت: متاسفانه قانون یک وظایفی را مقرر می کند که با واقعیت های موجود همخوانی ندارد.  چون نیازهای دانش آموزان معلول متفاوت است و با اختصاص یک سرویس برطرف نمی شود. ما شاید بتوانیم سرویس را دایر کنیم ولی مشکل آنها حل نمی شود. اغلب  شهرها هم همین مشکل را دارند. در شهرهای بزرگ چون جمعیت زیادتر است و مناطق بیشتر است راحت تر می شود سرویس اختصاص داد، ولی در زنجان که شهر کوچک است و جمعیت کمتر است و محل این دانش آموزان هم پراکنده است این امکان سخت تر است.

رئیس شورای شهر زنجان با بیان اینکه منتظر هستیم که شهرداری لایحه را به شورا بفرستد و یک مقدار تعلل داشته در ارسال لایحه که دیروز هم پیگیری کردیم گفت: آخرین تصمیمی که گرفته شده این است که کمک هزینه به سازمان دانش آموزی پرداخت شود.

وی گفت: قانون گفته تامین سرویس برای دانش آموزان معلول، ولی متاسفانه در این مورد عمل به قانون،  مشکل را حل نمی کند.  چون این دانش آموزان غالباً با همراهشان هستند و تصیم بهتر این  بود که کمک هزینه برای رفت و آمد آنها به  خودشان پرداخت شود.

ناصحی مقدم گفت: مسئله دیگر این است که اصلا معابر ما مناسب معلولان نیست و فرض کنیم سرویس را هم فراهم کردیم، این عزیزان وقتی سوار و پیاده می شوند هم شرایط برایشان مناسب نیست.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست