• تاریخ: ۱۴۰۳-۰۲-۱۸
  • شناسه خبر: 38035

تغییر کاربری قبرستان متروکه دهخدا در شهر زنجان

مردم از شرایط موجود در محل قبرستان متروکه دهخدا اذیت میشوند، در حالی که نهادهای متولی می توانند تغییر کاربری بدهند و باید اینکار را انجام دهند.به هرحال باید این فضا تغییر کند و نباید دود این مسئله به چشم مردم برود .

به گزارش« پایگاه خبری-تحلیلی پیام ملّت» مصطفی طاهری،نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه تعیین تکلیف وضعیت قبرستان منطقه قدیمی دهخدا شهر زنجان با بیان اینکه مردم از شرایط موجود این محل اذیت میشوند در حالی که نهادهای متولی می توانند تغییر کاربری بدهند و باید اینکار را انجام دهند اظهارکرد: به هرحال باید این فضا تغییر کند و نباید دود این مسئله به چشم مردم برود .

طاهری گفت: با اقدامات و هماهنگی های صورت گرفته تا تابستان امسال تغییر کاربری به پارک تصویب شود.خوشبختانه هیچ نهادی دنبال منفعت در این مسئله نیست.در نهایت دیدگاه اوقاف هم باید این باشد که مردم از وضعیت این محل اذیت نشوند و اگر راهکار میان بری هم برای حل مسئله هست باید انجام دهیم.

حجت‌الاسلام کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان هم در این جلسه گفت:جلسات متعدد قبل منجر به تفاهم نامه ای شده است. باید کار را قانونی پیش بریم و ماهم دغدغه مردم داریم ، اما توافقات باید کارشناسی شده باشد .

کرمی گفت: یکی از کارکردهای اساسی وقف برای آسایش مردم است و الان هم همانگونه است ،اما بعضی مقرارت در اختیار ما نیست .آماده هستیم به شرط باقی ماندن این محل بصورت وقفی خود شهرداری اینجا را تبدیل به پارک کند.

علیرضا فیروزفر، شهردار زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه تغییر کاربری می تواند انجام شود و برای ما فرق نمی کند چه کاربری تصویب شود چون هدف ما آبادانی شهر است گفت: خود اوقاف هم می‌تواند این زمین را آباد کند و ما می توانیم این کاررا تسهیل کنیم اما باید زمان بندی شده باشد و آماده برگزاری مناقصه تعیین پیمانکار هستیم.

حسین حمزه لو پاک از اعضای شورای شهر هم در پایان این جلسه گفت:برای پیشبرد کار و متوقف نشدن هر طرح مصوب در این جلسه با تصویب اعضای شورای شهر می توانیم هم از سهم و حقوق قانونی شورا تخفیف بدهیم و ضمناً برای پیشرفت طرح حاضر به اختصاص بودجه نیز هستیم

گفتنی است؛ این زمین در اواخر دوره قاجار در بیرون از دروازه های شهر واقع بود و تحت مالکیت شخصی به نام کربلایی علی نقطه بندی بود که در این دوره توسط ایشان وقف دفن اموات مسلمین شد. تا اواسط دهه پنجاه شمسی این امر ادامه داشت در این سالها با توجه به توسعه و گسترش شهر و احداث خانه های مسکونی در اطراف، این قبرستان داخل در محدوده شهری شد و فرایند دفن در آن متوقف شد و از آن زمان تاکنون نیز همینگونه مانده است.

با توجه توقف دفن و متروکه ماندن این قبرستان و واقع شدن در منطقه پرجمعیت دهخدا، مجموع این موارد برخی مشکلات بهداشتی و ایمنی ، برای اهالی محل به وجود آورده است که با توافق جامع بین اوقاف و شهرداری، باید ضمن حفظ حقوق موقوفه ، وضعیت این زمین را تعیین تکلیف کنند تا نتیجه ، منجر به رضایت و آسایش مردم محل شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست