• تاریخ: ۱۳۹۶-۰۲-۱۷
  • شناسه خبر: 4677

کارکرد ماما و سلامت مادران و نوزادان از وضعیت مطلوبی برخوردار است

پیام ملت– رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: برای هر هزار تولد زنده به ۳۰ تا ۵۰ ماما نیاز داریم و در سال‌های آینده وضعیت حرفه‌ای و کارکرد ماما و سلامت مادران و نوزادان بهتر می‌شود. علیرضا بیگلری در همایش گرام ...

پیام ملت رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: برای هر هزار تولد زنده به ۳۰ تا ۵۰ ماما نیاز داریم و در سال‌های آینده وضعیت حرفه‌ای و کارکرد ماما و سلامت مادران و نوزادان بهتر می‌شود.

علیرضا بیگلری در همایش گرامیداشت روز ماما در زنجان به پنج ماه می که  روز جهانی ماما است اشاره کرد و افزود: در ایران سه سال است که به طور رسمی این روز گرامی داشته می شودو شعار امسال روز ماما «ماما، مادر، خانواده همراه زندگی» است که هم‌خوانی خوبی با واژه ماما دارد.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۰۸ آموزشگاه مامایی در کشور فعال شده، اظهار کرد: از سال ۱۳۳۲ مدرک لیسانس به ماماها اعطا می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان ابراز کرد: از سال ۶۱ فوق‌دیپلم مامایی هم به این مسیر آموزشی ملحق و فارغ‌التحصیلان توانستند در این زمینه فوق‌دیپلم مامایی را کسب کنند.

بیگلری با بیان اینکه ماماها با اخذ آموزش‌های لازم، بهبود مداوم کیفی خدمات برای ترویج زایمان طبیعی را برعهده دارند خاطر نشان کرد: از نظر حرفه‌ای، وزارت بهداشت در ۲ سال اخیر توجه ویژه‌ای به افزایش خدمات ماماها داشته است.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح اورژانس هوایی سعی شده زایمان ایمنی را برای مادران و کودکان فراهم کنیم، گفت: ماماها کارشان همچون جهاد است و از همین جهت باید مسلط‌ترین در حرفه خود باشند و به واسطه آن و با کاربرد دانش و مهارت و سعه‌صدر و تجارب خود بهترین خدمات را به مادران و نوزادان، ارائه کنند.

در ادامه حسین بابایی رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با اشاره به اقدامات انجام شده با اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم اظهار کرد: تغییرات مثبتی با اجرای طرح تحول سلامت در حوزه درمان و سلامت شهروندان رخ داده است که ارائه خدمات به تمامی ساکنان روستایی  از جمله موفقیتهای اجرای این طرح است که جای قدردانی دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان با بیان اینکه اجرای طرح ارجاع به پزشک خانواده نباید معضلی برای فعالیت ماماها باشد، تصریح کرد: یکی از مشکلات در حوزه تخصصی مامایی نحوه اجرایی شدن طرح ارجاع به پزشک خانواده است که باید به گونه‌ای تعبیه شود که ماماها بتوانند کار خود را انجام دهند.

بابایی عنوان کرد: ماماها باید در حرفه خودشان بکار گرفته شوند و این خواسته به حقی است که ماماها دارند چرا که با حل مشکلات ماماها می توان انتظار ارائه خدمات مطلوب به جامعه را داشت.

در ادامه این مراسم، معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با اشاره به وضعیت مرگ مادر در کشور گفت: در دنیا روزانه ۸۰۰ زن در اثر عوارض قابل اجتناب بارداری و زایمان می‌میرند که به ازای هر مرگ ۲۰ مادر دچار مورد می‌شوند.

محمدرضا جمشیدی افزود: بیش از ۹۹ درصد مرگ‌ها در کشورهای در حال توسعه است و نسبت مرگ مادر در کشورهای در حال توسعه ۲۰ برابر مناطق توسعه یافته است. همچنین بیشترین علت مرگ مادران (حدود۶۰ تا ۸۰ درصد) به علت خونریزی، زایمان سخت، فشارخون است.

وی خاطرنشان کرد: پیشگیری از مرگ مادران یکی از اهداف مهم کشورها است و نسبت مرگ مادر ( MMR ) در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۱۹۹۰ کاهش ۴۴ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف توسعه پایدار، الزام بر کاهش نسبت مرگ مادر در ایران تا سال ۲۰۳۰ حداقل به اندازه دو سوم میزان سال ۲۰۱۰ (به زیر ۱۰ در ۱۰۰ هزار تولد زنده) مشاهده می‌شود.

 

 

انتهای پیام/ع

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست