• تاریخ: ۱۳۹۸-۰۴-۰۶
  • شناسه خبر: 11756

گزارش «پیام ملّت» از تحقق افتتاح پل امام حسن مجتبی (ع) ؛قبولِ خُرداد

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – داستان کلنگ و روبان و وعده های تحقق نیافته و یا کمتر تحقق یافته در جامعه ایرانی موضوعی دور از انتظار نیست. سخنرانی های آتشین ، وعده ها و آرزوهای آرمانی برای بسیاری از مسند نشینان موضوعی بدیهی ...

پیام ملّت ؛ علی اکبر شیوخی – داستان کلنگ و روبان و وعده های تحقق نیافته و یا کمتر تحقق یافته در جامعه ایرانی موضوعی دور از انتظار نیست. سخنرانی های آتشین ، وعده ها و آرزوهای آرمانی برای بسیاری از مسند نشینان موضوعی بدیهی بوده تا با تکیه بر آن بتوانند جلسات به زعم خویش کارساز ! را اداره نمایند. سخنان مسیح الله معصومی شهردار زنجان ، خرداد سال ۱۳۹۷ برای بسیاری از زنجانی ها تقریبا اگر نگوییم طنز بود اما بسیاری بر این باور بودند که او هم مانند بسیاری از پیشینیانش وعده های ناشدنی می دهد و واین جمله معروف معصومی – « پل گلشهر را یکساله می سازیم » – که به تیتر اول برخی رسانه ها تبدیل شد ، مردم شهر زنجان چندان این سخن را جدی نگرفتند و بسیاری از کسانی که منتقد شورا و شهرداری بودند یا آن را به «سخره» گرفتند و یا آن را «طنز سال» نامیدند.

مروری بر وضعیت پروژه های عمران شهری زنجان بیانگر سابقه نامطلوب و طولانی اجرای پروژه های شهری را نشان می دهد بگونه ای که اسدالله درویش امیری استاندار پیشین زنجان و آیت الله خاتمی نماینده ولی فقیه و امام جمعه زنجان در سخنان خود همواره از روند طولانی شدن اجرای پروژه های شهری لب به انتقاد و شکوه گشوده اند.

اجرای پل امام حسین (ع) در ضلع جنوبی شهر زنجان که بنا بود حداکثر ۲ ساله ساخته شود به پروژه ای ۱۰ ساله تبدیل شد که هزینه آن نیز به مانند اجرا ۱۰ برابر شد و رکورد طولانی ترین پروژه شهری زنجان را برای مردم این شهر رقم زد.

معصومی شهردار زنجان با وعده اجرای به موقع پروژه «پیاده راه سبزه میدان» و «پل امام حسن مجتبی (ع)» توانسته است تا این برهه از زمان نزد افکار عمومی کارنامه قابل قبولی ارائه نماید و کلنگ پلی را که خرداد ۱۳۹۷بر زمین زده بود خرداد ۱۳۹۸ افتتاح نماید و بدین گونه نزد موافقین و منتقدین دانش آموخته قبولی خرداد شناخته شود.

آئین بهره برداری از پل امام حسن مجتبی(ع) خرداد ۱۳۹۸ با حضور معاون عمرانی وزیر کشور، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان ، استاندار ، شهردار ، رئیس و اعضای شورای شهر زنجان و مدیران استانی در مجتمع رفاهی آدونیس برگزار شد تا این پل که دهم خرداد ۱۳۹۷ در ورودی شهرک گلشهر کلنگ زنی شده بود ، طبق وعده داده شده از سوی شهردار زنجان یکساله به پایان برسد و ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ مصادف با عید سعید فطر زیر بار ترافیک برود.

امام جمعه زنجان: اعتماد مردم از نظام سلب نشود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان در آئین بهره برداری از پل امام حسن مجتبی (ع) با اشاره به حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی در جامعه و خطر از دست رفتن سرمایه اجتماعی،گفت: پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) نه تنها منجر به رفع ترافیک می شود بلکه با ساخت به موقع آن ، سرمایه اجتماعی تقویت می گردد و شهرداری زنجان برای تقویت سرمایه اجتماعی در شهر اقدامات خوبی انجام داده است و اینکه خطر خدشه دارشدن سرمایه اجتماعی از زلزله سهمگین تر و بیشتر است.

آیت الله خاتمی ، مهمترین سرمایه اجتماعی کشور را مردم عنوان نمود و اظهار کرد: سرمایه اجتماعی نقش بسزایی در پیش برد کارها دارد و شهرداری برای تقویت سرمایه اجتماعی تلاش کرده است . آیت الله خاتمی با اشاره به خاطر مکدر زنجانی ها از اجرای طولانی مدت پروژه پل جنوبی شهر، افزود: مردم شهر زنجان از اجرای طولانی و پرهزینه پل سیدالشهدا، خاطره خوشی نداشتند و بسیاری باور نمی کردند پروژه پل امام حسن مجتبی (ع) هم در موعد مقرر به بهره برداری برسد.

وی همچنین با اشاره به اقدامات نظام در استان، افزود: هم اکنون استان زنجان حدود ۹۰۰ روستا دارد که همه از برق برخوردارند در حالی که قبل از انقلاب فقط هفت روستا از نعمت برق بهره مند بودند.

وی اظهار داشت: در زمان حاضر ۸۵ درصد راه های روستایی استان آسفالت شده اند که همین روند در حوزه های دیگر نمود دارد.

شهردار زنجان:همراهی و مدیریت عالی استان، موجب روند پیشرفت پروژ های شهری زنجان شده است

شهردار زنجان، همراهی و مدیریت عالی استان ، اعضای شورای شهر و دستگاههای اجرایی را موجب روند پیشرفت پروژ های شهری یکی پس از دیگری عنوان کرد.

مسیح اله معصومی ، با اشاره به حدود یک ساله ونیم  فعالیت های شهرداری زنجان، اظهار کرد: در صدد تعریف افق های روشن آبادانی وعمران شهری در راستای حفظ حقوق شهروندی درشهر زنجان بوده و هستیم.

شهردار زنجان،  با بیان اینکه مجموعه شهرداری زنجان، با تمام توان در راستای ایجاد همدلی وآبادانی شهرو حقوق شهروندی در تلاش است، تا از پروژه های تعریف شده با محوریت انسانی فرهنگی بوِیژه درهسته مرکزی شهر، تاکید کرد: بروز کردن حقوق و افزایش بودجه های شهرداری زنجان نشان از تلاش این مجموعه در طی این مدت داشته است.

معصومی ، با اشاره به پیگیری مسئولین در راستای افزایش مناطق شهری زنجان به چهارمنطقه  شهری و نوسازی اتوبوسرانی و وسائط نقلیه درون شهری واصلاح شبکه اتوبوسرانی ، تصریح کرد: همراهی و مدیریت عالی استان و اعضای شورای شهر و دستگاههای اجرایی موجب روند پیشرفت پروژ های شهری یکی پس از دیگری در این دت بوده است.

وی ، با اشاره به قول افتتاح یکساله این پل با ایجاد زیر ساختهای بروز طبق استاندارهای ملی و بین المللی و تعهدات زمان بندی انجام شده دراین امر مهم ، گفت : در بهره برداری از  این پل از توان نیرو های بومی برای اولین بار به نحور مطلوب استفاده شده است.

شهردار زنجان ، با بیان اینکه در ساخت این پروژه از تکنولوزیهای بروز استفاده شده است، گفت: وعده یکساله به مردم شهر تحقق یافت.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان :اعتماد مردم به مدیرت شهری ،هدف شورای شهر است

رئیس شورای شهر زنجان گفت: بازگشت اعتماد مردم به مجموعه مدیرت شهری از جمله اهداف  مهم شورای پنجم است

اسماعیل دویران ، با بیان اینکه پشتیبانی و حمایت مردم از مسئولین  اصل انطباق و یکپارچگی است ادامه داد: مشکل یکپارچگی مدیریتی درشهر داریم.

وی، با اشاره به ورود سیاستهای تک روی و حزبی در حوزه مدیریت شهری، اضافه کرد: همدلی در اجرای پروژهای شهری بدور ازسیاستهای حزبی بوده است وپروژه های شهری به خوبی در حال اجرا است.

رئیس شورای شهر زنجان  مجموعه شهرداری را بازوی قوی در اجرای پروژه های تعریف شده شهری برشمرد و گفت: پل امام حسن مجتبی (ع) باعث بالابردن رتبه مهندسین بومی شهر زنجان شده است.

دویران،  با تقدیر از شرکت جهار نصر زنجان پیمانکار این پروژه  افزود: همه ستگاههای اجرایی ونهاد های نقش عمده ای با ایجاد زیرساخت مناسب در خور مردم شهر دراین پروژه داشتند.

وی، همکاری مسئولین استان و مجموعه شهرداری را بعنوان یاوران  شورای شهر برشمرد و گفت: پروژه های موفق و ناموفق همکاری و تعامل دستگاههای اجرایی را می طلبد.

رییس شورای اسلامی شهر زنجان  در پایان  میزان یکپارچگی مدیریت شهری را قابل قبول عنوان کرد و گفت: در حال حرکت به سمت این مهم به صورت ایده ال هستیم.

معاون وزیر کشور:اعتماد سازی بسیاری از مشکلات کشور را برطرف می کند

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: اعتماد سازی مردمی و بهره گیری از ظرفیت ها بسیاری از مسائل کشور را حل می کند، اما متاسفانه بی اعتمادی کار و فعالیت ها را با چالش جدی مواجه کرده است.

مهدی جمالی نژاد در آئین افتتاح پل امام حسن مجتبی (ع) شهر زنجان افزود: مسئولین استان زنجان دارای نگاه واحد در کنار اقدامات اقتصادی، اجتماعی ، مذهبی ، فرهنگی و عمرانی هستند .

وی در ادامه اعتماد به خود و داشته های خود را موجب توسعه و پیشرفت شهر و شهر نشینی برشمرد ، یادآور شد: اعتماد مردم به مسئولین همراه با ایجاد زیرساختهای مناسب شهری موجب استحکام روابط بین مردم ومسئولین می شود.

این مقام مسول ، با اشاره به توسعه پایدار شهری، گفت: در شهر ها علاوه بر فعالیت های عمرانی ، نیازمند نگاه عمیق ، جدید وحکیمانه به موضوعات شهری هستیم .

معاون وزیر کشور اضافه کرد : برنامه ریزی بخشی نمی تواند مشکلات شهر را برطرف کند و اگر با نگاه یکسویه و از یک زاویه و محور مسائل این بخش را بررسی و پیگیری کنیم، به طور یقین این مهم تحقق پیدا نمی کند.

وی اضافه کرد: یکپارچگی فرآیند محوری در تدوین برنامه های شهری و دستگاه های مذکور و نگاه همه جانبه کلید واژه موفقیت در شهرها محسوب می شود و برای توسعه پایدار شهرها و پیشرفت مد نظر مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم به نگاه عمیق و جدید نیاز دارد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تقدیر از تحقق به سرانجام رساندن تقاطع غیر همسطح امام حسن (ع) در مدت یکسال گفت: وقتی مشکلات و چالش‌های شهری مطرح می‌شود، سه دسته آسیب در شهرها و روستاها و سکونتگاه‌ها وجوددارد.

وی خاطر نشان کرد: آسیب‌های فیزیکی، کالبدی، مشکلات سیما و منظر شهری از جمله آسیب‌های موجود در شهر بوده و دسته دوم نیز مربوط به آسیب‌های اجتماعی و دسته سوم مربوط به آسیب‌های اقتصادی است.

گفتنی است ؛ برای ساخت این پل دو رویکرد اصلی وجود داشت که یکی رویکرد جنوب به غرب است که از میدان بسیج به سمت بزرگراه ۲۲ بهمن امتداد دارد و دیگری مسیر شرقی- غربی و بالعکس گلشهر است که رفت و آمد بالایی داشت از همین رو این پل به گونه‌ای طراحی شده است که حرکت‌ها بدون تداخل مسیر بزرگراه را طی کرده و با حداکثر ایمنی و حداقل زمان انجام شود.

در  ورودی شهرک گلشهر در مجموع ۱۳ هزار حرکت در ساعات اوج اتفاق می‌افتاد که از این تعداد مشکلات ۱۲ هزار حرکت با احداث پل امام حسن مجتبی (ع) حل شد به طوری که با ایجاد پل، حرکت‌های شرقی- غربی که یکی از محورهای مهم رفت و آمد  است از روی پل عبور کرده و مسیر جنوب به غرب نیز کماکان بر روی سطح بدون تداخل با مسیرهای دیگر به حرکت خود ادامه می‌دهد و راست‌گردها نیز در هر طرف پل  کاملاً باز است.

پل امام حسن مجتبی(ع) از جهت شرقی-غربی به صورت روگذر و جهت‌های شمالی و جنوبی هم‌سطح  در حال اجرا بوده و هزینه اجرای این پل حدود ۳۸ میلیارد تومان است.

این پل در قالب قرارداد Epc ساخته شده و همه مراحل اجرای پل از  طراحی تا احداث توسط شرکت جهاد نصر زنجان ساخته شده و در مدت زمان یک سال به بهره‌برداری رسید

این پل به طول ۷۵۰ متر و عرض ۲۱ متر است و برای ایجاد امکان گردش شمال به جنوب و غرب به جنوب یک دور برگردان غیر هم‌سطح در فاصله ۸۰۰ متری به عنوان مکمل در مراحل پایانی ساخت قرار دارد.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست