• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۱
  • شناسه خبر: 14672

جهش تولید در سه محور تولیدات رقابت پذیر داخلی،تولیدات صادرات محور و تولیدات جایگزین واردات شکل می گیرد

پیام ملّت- یک کارشناس حوزه اقتصادی با اشاره به این که شعار جهش تولید در سه محور محقق می شود گفت: محور اول تولیدات رقابت پذیر داخلی، دوم تولیدات صادرات محور و سوم تولید ات جایگزین واردات است.

علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار « پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» با اشاره به این که سال ۹۹ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید مزین شده است، اظهار داشت: شعار امسال ادامه منظومه ای از شعارهای سال های گذشته است که در راهبرد رشد و تولید اتفاق افتاده است.

وی افزود: شعار سال منبعث از راهبرد کشور در همان سال است و یک نامگذاری فانتزی برای تکرار و گذران سال ها نیست، اما سوالی که وجود دارد این است که آیا شعارهای سال های قبل تحقق پیدا کرده است که در سال جدید باید یک شعار بزرگتر در کشور دنبال شود در پاسخ به این سئوال می توان گفت: بلی؛ این اتفاق افتاده است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر با تغییر نرخ ارز، تشدید اعمال تحریم ها، فشارها و محدودیت های بین المللی، تولید در کشور و استان مزیت پیدا کرده است و همان طور که مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال فرمودند کشور ظرفیت تولید ۱۰ برابر ظرفیت فعلی را دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه با چنین ادبیاتی به شدت موافق است، اظهار داشت: زیرساخت های تولیدی استان در تراز بالایی قرار دارد و از سویی دیگر جهش فکری در مسئولان، جهش فروش و جهش اقتصاد از جمله پیش نیاز جهش تولید است.

محمدی در خصوص موضوع جهش فکری مسئولان عنوان کرد: نگاهی که در مسئولان وجود دارد اعم از دولتی ها و مجلسی ها طبق معمول کوتاه مدت چهارساله و هشت ساله است، نگاه علی السویه گرداندن و دخل و خرج را بهم رساندن با آن نگاه تمدنی در بیانیه گام دوم انقلاب خیلی تفاوت دارد پس باید یک جهش فکری در مسئولان ایجاد شود.

این کارشناس اقتصادی دومین عامل جهش تولید را جهش فروش اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر زیرساخت‌ های جهش تولید فراهم است، بحث این است که فقط تولید کردن چاره کار نیست چراکه جهش تولید نیازمند جهش فروش نیز هست.

محمدی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در چه زمینه هایی این جهش تولید می تواند اتفاق بیفتد، افزود: بطورکلی در سه محور اول تولیدات رقابت پذیر داخلی، دوم تولیدات صادرات محور و سوم تولید ات جایگزین واردات است که اگر جهش تولید با تمرکز روی این سه محور انجام شود نیاز به مصرف داخلی و صادرات خواهد داشت که باید بسترها را به بهترین وجه ممکن فراهم کرد.

این کارشناس حوزه اقتصادی سومین پیش شرط جهش تولید را جهش اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: جهش در تولید زمانی اتفاق می افتد که مملکت از اقتصاد رانتی به سمت اقتصاد رقابتی حرکت کند، چون با اقتصاد رانتی نمی توان جهش تولید ایجاد کرد، بطورکلی در اقتصاد رانتی منفعت در تولید کردن نیست بلکه منتفع شدن از رانتی که در اقتصاد توزیع می شود و از سمت دیگر همه زیرساخت های مقرراتی و قوانین کشور به سمت یک اقتصاد رقابتی رهنمون است.

وی تصریح کرد: نیاز به تغییر ساختار و دموگرافی اقتصاد برای جهش تولید به شدت احساس می شود، تمام زیرساخت ها برای تولید در حد تراز جهانی وجود دارد مثل سنگ آهن، معادن روی، معادن آلومینیوم، فولاد، پتروشیمی، انرژی، نیروی جوان و بسیاری موارد دیگر بنابراین ضرورت ایجاب می کند از ظرفیت‌ های موجود در مملکت به بهترین وجه در راستای تحقق شعار سال استفاده شود./ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست