• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۱۲
  • شناسه خبر: 14758

با چاپ این کتاب تنها تجربه تمرین نوشتن خود را با دوستانم به اشتراک میگذارم

پیام ملّت؛زینب سودی-کتاب "کرگدن های روی دیوار" نام اولین مجموعه داستان از نویسنده جوانی است که به گفته خودش با این کتاب تجربه داستان نویسی اش را با دیگران به اشتراک گذاشته است.

گفت و گوی کوتاه زهره میرعیسی خانی نویسنده مجموعه داستان”کرگدن های روی دیوار”در رابطه با انتشار اولین مجموعه داستانش را با خبرنگار پیام ملّت میخوانید:

-ضمن معرفی کتاب بفرمایید که داستانهای این کتاب در چه موضوعی است؟

کرگدن‌های روی دیوار ” در واقع مجموعه داستان کوتاهی حاوی ۷ داستان است که تنهایی و انزوای انسان امروز را به تصویر می‌کشد و در هر داستان شخصیت‌ها ضمن درگیری با مشکلات و حوادث خود، باحس تنهایی خود به نوعی کنار می‌آیند.

 داستانهای این مجموعه عبارتند: از “باغ اناری” برگزیده داستان جشنواره بانه و جشنواره ادبی تبریز در سالهای ۹۰ – کرگدنهای روی دیوار چاپ شده در مجموعه داستان گروهی پرسه در حوالی داستان به اهتمام حسین سناپور -“downhill” برگزیده جشنواره بزرگ انقلاب سال ۹۲-انتهای خیابان بهار برگزیده در جشنواره شعر و قصه استان زنجان – “شهر چنارها” ـ “گربه مرده” و “زنی زیر باران دف میزند “می‌باشد.

-داستان نویسی را از کی و کجا شروع کردید؟

بالغ بر ۱۵سال هست که در زمینه داستان نویسی کار میکنم ، و با اساتیدی نظیر مهران مرتضایی ، سلمان کریمی ،مهدی خامه پرست، مجید قیصری و میثم نبی ،علی الله سلیمی کار کردم اما بیشترین کمک را برای چاپ این کتاب سلمان کریمی ،استادی که بیشتر نقش دوست و همراه را بازی کرده ،داشته است.

-وضعیت داستان نویسی خصوصا برای نویسندگان جوان از نظر شما چگونه است؟

داستان در شهرستانها با کمبود‌های زیادی مواجه هست، قرار گرفتن در فضای بسته‌ای که افراد محدود در این زمینه فعالیت میکنند، نبود کلاسهای به روز و یا فعالیتهای در خور استعداد و ظرفیت هنرمندانش باعث بی انگیزه شدن هنرمندان در استان میشود .
با این وجود هستند کسانی که با نهایت بخشندگی آنچه را که خود بلد هستند به دیگران می آموزند .

-در حال حاضر وضعیت کار هنری به ویژه نویسندگی برای نویسندگان جوان چگونه است؟

کارهنری در ایران نمی تواند به تنهایی منبع درآمد باشد و حتما نیازمند این هست که هنرمند در کنار کار هنری خود یک کار دیگری داشته باشد و این به شدت آسیب زا است.
هنرمندی که باید وقت و انرژی خود را صرف تولید آثار هنری کند ،برای امرار معاش باید دست به هر حال دیگری بزند چرا که هنر به قول معروف برای کسی نان نمیشود.اما کسی که واقعا به هنری علاقه داشته باشد از بسیاری از خواسته های خود میگذرد تا به آن مرحله ای که دوست دارد برسد.

-برای یک نویسنده جوان مثل شما، انتشار اولین کتاب چه احساسی می تواند داشته باشد؟

من با چاپ این کتاب نه نویسنده قابلی میشوم و نه اینکه معروف خواهم شد. تنها تجربه ۱۵سال تمرین نوشتن خود را با دوستانم به اشتراک میگذارم.

– آیا مشکلی بابت انتشار کتاب داشتید؟

این کتاب توسط نشر قصه باران به چاپ رسیده است و خوشبختانه هیچ مشکلی در زمینه چاپ آن نداشتم .تیراژ این کتاب در حدود ۵۰۰نسخه خواهد بود.امانویسندگان معمولا برای اولین کارشان چندان مورد اعتماد انتشارات مطرح قرار نمیگیرند و از همین رو بایستی ریسک کنند.چاپ کتاب امروز به یک تفریح برای افراد تبدیل شده است.افرادی که شاید تجربه کمی در یک موضوع دارند، سعی میکنند به هر نحوی کتابی به چاپ برسانند.البته هستند کسانی که با این که نویسنده یا شاعر خوبی هم هستند اما مدتها به خاطر بعضی مسائل نمیتوانند کتاب چاپ کنند.چاپ کتاب با انتشارات مطرح کشور دردسر های خودش را دارد و همه به خوبی میدادند که حرفه ای بودن کسی نمیتواند به تنهایی موجب چاپ کتاب او با انتشارات مطرح شود.

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست