• تاریخ: ۱۳۹۹-۰۲-۲۳
  • شناسه خبر: 15595

منافع جهش تولید در صنایع کوچک به سود مردم است

پیام ملّت- یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه منظور اصلی از انتخاب شعار جهش تولید، گسترش صنایع کوچک و متوسط است گفت: این صنایع اشتغال زایی زیاد به دنبال دارند و‌ معیشت و رفاه مردم را مورد توجه قرار می‌دهند.

علی محمدی در گفت و گو با خبرنگار «پایگاه خبری- تحلیلی پیام ملّت» در خصوص دلایل انتخاب شعار سال با عنوان جهش تولید اظهار داشت: تولید بحثی است که سالها با ادبیات های مختلف مطرح شده است، از سویی دیگر بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی هم مربوط به بحث تولید بود که این موضوع بی تاثیر در نامگذاری امسال نبوده است.

وی افزود: به نظر می رسد با توجه به سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، منظور از شعار امسال، توسعه همین صنایع کوچک و متوسط است. چنانچه که ما اطلاع داریم، برخی صنایع بزرگ و ‌بنگاههای خصولتی اوضاع مساعدی دارند یعنی در حالت رونق و یا حتی رونق کاذب به سر می‌برند که این جریان در بورس کاملا مشخص است.

محمدی در خصوص حمایتهای دولت از صنایع بزرگ خاطر نشان کرد: دولت از صنایع بزرگ مانند فولاد، پتروشیمی و نفت از طریق و روشهای گوناگون کاملا حمایت می‌کند، مانند معافیتهای مختلف مالیاتی، تأمین منابع ارزان نفت‌، گاز، معدن و طرحهای گوناگون دیگر. بنابراین به نظر می رسد که دغدغه مقام معظم رهبری بر روی این صنایع نیست.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه زمانی که به شرایط جامعه نگاه می‌کنیم متوجه این می‌شویم که بحث صنایع کوچک‌ و متوسط چه در کشورهای توسعه یافته و‌ چه در کشورهای در حال توسعه چند ویژگی مهم دارند، تصریح کرد: این صنایع اشتغال زایی زیاد به دنبال دارند و‌ همچنین معیشت، زندگی و رفاه مردم را مورد توجه قرار می‌دهند. در نتیجه درآمد‌های آن بین مردم تقسیم می‌شود که همین باعث ایجاد رفاه در بین مردم خواهد شد.

وی گفت: استانهایی که دارای ساختار قوی بنگاههای کوچک و ‌متوسط هستند از رفاه و توسعه یافتگی بالاتری برخوردارند، به عنوان مثال می‌توانیم به اصفهان، یزد، قزوین، زنجان و سمنان که ممکن هست حتی برخی صنایع بزرگ هم در این استانها وجود داشته باشد اما ساختار اصلی آنها بر صنایع کوچک و متوسط استوار است. بنابراین بنگاه های کوچک و متوسط برای معیشت و رفاه مردم اهمیت بسیار بالایی دارند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در واقع نگاه رهبری در این شعار نگاهی مردمی است. هدف ایشان از این شعار و بحث این بوده است که به مسئولین بگویند فقط نباید به بنگاه های بزرگ، بخشهای خصولتی و پتروشیمی توجه کرد، دولت به مردم و معیشت مردم هم باید توجه داشته باشد تا مردم هم بتوانند به یک رفاه نسبی برسند.

وی ادامه داد: صنایع کوچک ‌و متوسط اگر رشد پیدا کند باعث ایجاد شوق و افزایش رضایت مردم خواهد شد و زنجیره‌های ارزش نیز در کشور توسعه پیدا می‌کند. ما در ایران به ازای هر شغلی که در صنایع کوچک و متوسط به طور مستقیم ایجاد میشود برای دو الی سه نفر دیگر نیز در بخشهای جانبی شغل ایجاد می‌شود که همین ها باعث ایجاد و شکل گیری رضایت بین مردم است.

به گفته وی، یکی دیگر از فواید توسعه این صنایع، کاهش بیکاری و کاهش فشار بر روی دولت برای تامین اجتماعی، بیمه‌ بیکاری و حمایتهای اجتماعی از اقشار مختلف است که در نتیجه، همه این عوامل باعث توسعه و رشد کشور می‌شود. بنابراین رهبری نگاهی چند بعدی و ‌کامل داشته‌اندکه در این شعار کاملا متجلی شده است.

محمدی معتقد است: در واقع ایشان فقط به دنبال افزایش تولید نبوده‌اند، بلکه به دنبال افزایش اشتغال و درآمد مردم و همچنین افزایش رفاه مردم بوده‌اند که در مجموع باعث می‌شود رضایت مندی مردم از نظام بالا برود، هزینه های دولت کاهش پیدا کند و با مشکلاتی که در سال قبل رو به رو بوده ایم امسال روبه‌رو نشویم./ ب

نام:

ایمیل:

نظر:

لطفا توجه داشته باشید: نظر شما پس از تایید توسط مدیر سایت نمایش داده خواهد شد و نیازی به ارسال مجدد نظر شما نیست